Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Liza Marklund - Nobels testamente (Nobels testamente), svensk film fra 2012

Drama, Thriller Spilletid: 90 minutter

Overtydelig og lite troverdig krimaffære som dog ser pen ut og med et passende friskt utgangspunkt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.06.2012]
Nobelfesten på rådhuset i Stockholm er blitt utsatt for et terrorangrep. Forskeren og prisvinneren Aaron Wiesel fra Israel er skutt og hardt såret. Også noen sikkerhetsvakter er blitt skutt av den ukjente gjerningsmannen. Annika Bengtzon fra kveldspressen er tilstede i det mordforsøket ble utført like bortenfor henne. Det blir en massiv jakt etter morderen, beredskapen er på topp og man har sperret alle veier ut av byen. Bengtzon blir innkalt som vitne og må fortelle hva hun har observert. Medier fra hele verden rapporterer om religiøse motiver med forbindelser til Midt-Østen, men Annika skjønner raskt at de er på feil spor. Snart befinner hun seg midt i et drama av terror og død. Hvor hun enn leter finner hun sporene etter samme mann: Alfred Nobel, den ensomme industrimagnaten som etterlot sin formue for at den skulle deles ut til menneskehetens beste. Etter hvert innser også Annika at ledetrådene fører til Nobels testamente, med intriger og maktspill inne i det aller helligste i det så eller så prestisjetunge Nobelmiljøet...
Annonse:

Filmen begynner i et vinterkaldt Stockholm der det er tid for festenes fest. Det er tiende desember og Nobelbankett på rådhuset. Den svenske kongen skal dele ut en pris på vitenskapsmannens og prisstifterens Alfred Nobels dødsdag. Det er samlet en gjeng meget prominente gjester sammen med kongefamilien på Nobelbanketten. Denne storslåtte seremonien tiltrekker seg verdens kloke hoder. Blant talerne er den israelske medisinske nobelprisvinneren Aaron Wiesel som får mye oppmerksomhet på grunn av sin kontroversielle forskning på stamceller. Så fokuserer man på en kvinne med lyst hår salen som noterer flittig på sin notisblokk og skriver etterhvert over på sin lille datamaskin ute i gangen. Hennes telefon ringer og hun tar den og presenterer seg som Annika Bengtzon. Hun forteller at hun har sendt de siste tekstene og at kongefamilien allerede har dratt. Personen i den andre enden vil at hun også skal dekke ballet, men hun forteller at de ikke har noen fotograf lenger siden Bertil stakk. Hun sier det er ok at hun kan dekke dansen også. En mann med glattbarbert hode legger merke til henne og går bort i hennes nærhet. Hun spør hvem damen i den grønne kjolen er og får svar om at det er markdssjefen i Pharma Corp. Han spør om de skal danse og tilbyr seg å peke ut forsker-kjendisene. De begynner å danse og fokuset blir beveget ut på utsiden av bygningen der en kvinne med mørkt hår i 30-årene står og røyker. Hun får en tekstmelding på mobilen om at noen danser inntil scenen til venstre. Hun stumper røyken på bakken og går bestemt mot inngangen. Hun holder på å stumpe når hun går forbi en sikkerhetsvakt og han gjør slik at hun ikke faller. Hun går inn i lokalet og dulter borti Annika som danser med sin partner. Damen har en mekanisme som fyrer av skudd fra vesken sin. Damen skyter Aaron Wiesel og sin partner så de faller til gulvet. Hun forlater lokalet gjennom kjøkkenet og kommer seg seg ut og skyter seg sin vei mot bryggen der en båt plukker henne opp.

Dette baserer seg på en bok av Liza Marklund. Historien fokuserer på journalisten Annika Bengtzon som er tilstede under skytingen. Alle lurer jo litt på hvordan en bevæpnet morder rusle inn under et av verdens mest bevoktede arrangementer med sikkerheten i øverste beredskap. Mens alle aviser og media fokuserer på skuddene som traff prisvinneren Aaron Wiesel og tror at dette baserer seg på terror, jobber Annika Bengtzon mer i det stille og tar seg av en av de om virkelig døde. Hun fokuserer på nobelpriskomitemedlemmet Caroline von Behring og begynner å lage et portrett på henne. Når hun begynner å grave på dette sporet finner hun ut at de andre mediene har valgt feil spor. Det var Caroline som stod i bresjen for at Aaron Wiesel fikk nobelprisen i medisin. Det er noe som skurrer her og det merker Annika som litt etter litt kommer inn i sak som virker litt mer intrikat og dreier seg mot selve Alfred Nobel og hans ettermæle.

Filmen begynner litt trist og kjedelig og mangler litt driv og spenning, men det hele kommer seg mye etter hvert. Man har gjort hele presentasjonen av mordet på en litt for enkel og billig måte slik man kanskje ville gjort det på en mer simpel TV-serie. Det er dog noen stilige scener innimellom som er med å sprite opp inntrykket som en scene der man får fugler som flyr over isen og elven som vi flyr over for å få en overgang til neste scene. Man bruker heftig mye mediadekningen slik man får presentert det på nyhetene på TV til å få fram hva som skjer hele veien her. Det vil si at først får man forklart hva som skjer via filmscenene og så beskriver man det hele på nytt slik TV-mediene ser det. Det blir kanskje litt overforklart å få filmen presentert på denne måten. Denne filmen faller i omtrent de samme fellene som mange av våre egne Varg Veum-filmer gjør. Som sagt er dette mer og mer engasjerende etter hvert som man kommer inn i saken, men når det hele nærmest bader i klisjeer hele veien så får man en liten bitter ettersmak når man ser dette. Troverdigheten er ikke akkurat satt i sentrum og det hele setter seg fast i stereotypiene som denne krimsjangeren har skapt. Ting ser ganske bra ut og det er denne filmens triumfkort, men det er ikke nok til skygge over det faktum at dette virker litt for konstruert. Man tror ikke nok på det som utspiller seg her. Dette føles mer som en noe mer påkostet TV-film alla dem man eksempelvis fikk om politietterforskeren Wallander.

For den jevne mann i gaten så kan dette sikkert fungere ganske greit som krimunderholdning. Dette er den første filmen i det som kommer til å bli en lang rekke filmer med Malin Crépin som Annika Bengtzon i filmatiseringer av Liza Marklunds bøker. Nobels Testamente er bare en middels god film som såvidt karer seg opp på en treer på terningen. Det er mye forbedringspotensiale til de neste filmene om Bengtzon, men når man starter så svakt så blir man ikke overbegeistret over å fortsette å se på denne filmserien, men la oss håpe at man lærer av sine feil og overrasker positivt i senere filmer. Denne filmen faller egentlig ned på grunn av at man ikke klarer å gjøre denne illusjonen om mord under et nobelarrangement troverdig nok. Man kjøper ikke rett og slett hvordan dette er skrudd sammen. Utgangspunktet for mysteriet er jo ganske bra, så da er det litt trist at man roter det litt til her. Det hele blir også litt for overtydelig hva som egentlig foregår her og man kunne tenkt seg å blitt litt mer utfordret mens man ser.


Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Against the Ice - Dansk polferd på Netflix…
- Arn - Riket ved veiens ende - Krig og kjærlighet koster mye blod, svette og tårer for Arn
- Arn - Tempelridderen - Helten Arn fyller ikke sitt sanne potensiale på film

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3 av 6 - 33 stemmer)

Kritikker i media

  • Liza Marklund - Nobels testamente
  • Fredrikstad Blad
  • Hamar Dagblad
  • Østlandets blad
  • Fedrelandsvennen
  • Filmsnakk.no
  • Teknologia.no
  • Filmnytdvd.dk
  • Verdens Gang
  • Aftenbladet.no
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Tønsberg Blad
  • Cinerama
  • Filmforumet
  • Filmbyen
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • B.T. (Danmark)
  • Lydogbilde.no
  • Agderposten
  • Film-nyt.dk
  • Bergens Tidene
  • Dagbladet
  • Dagsavisen
  • Natt&Dag
  • Øslandsposten
  • Svd.se
  • Berlingske.dk
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Cinemazone
  • Filmz.dk

Land:

Sverige

Språk:

Engelsk, Svensk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Downton Abbey: En ny æra»

 

«Ingenting å le av»

 

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

 

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

 

«C'mon C'mon»

 
 

«A Bronx Tale»

 

«Everything Everywhere All at Once»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.