Anmeldelse av Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides (Pirates of the Caribbean: On Strenger Tides), amerikansk film fra 2011

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 135 minutter

Sjørøverunderholdning på autopilot som er mer gøy enn bra

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.06.2012]
Piraten Jack Sparrow er tilbake igjen. Denne gangen møter han en gammel flamme ved navn Angelica Teach fra fortiden som han fortsatt er veldig glad i. Hun er datter av den mest fryktede sjørøverkapteinen i Kaptein Svartskjegg. Han er på jakt etter ungdomskilden for å redde sitt liv fordi han vet at han snart vil dø av sverdet til en enfotet mann. Svartskjegg trenger hjelp av Sparrow for å lokalisere og bruke ungdomskilden. Men de er ikke de eneste som leter etter kilden. Også Kaptein Barbossa er på jakt etter ungdomskilden angivelig for britene og også spanjolene er med i jakten for å få evig liv...

Helt fra jeg var liten har jeg alltid elsket piratfilmer. Det har ikke vært så mange filmer om sjørøvere opp igjennom historien og nå har vi altså fått fire Pirates of the Caribbean-filmen der dette er den fjerde i rekken. Man liker å drømme seg bort og særlig til flotte Karibia. Det er jo også kult å treffe vår ynglingssjørøver i Jack Sparrow. Man trodde aldri man skulle gå lei av Jack Sparrow når han dukket opp i dem første filmen. Men etter såpass mange filmer synes man at noe av sjarmen hans er oppbrukt. Den første filmen hadde en super historie og hadde nærmest perfekt underholdningsverdi hele veien. De to andre oppfølgerne hadde litt mer komplekse og mye konstruert handling. Her i denne filmen får man en mye enklere historie. Det er lett å oppsummere hovedhandlingen svært kort fordi her er det bare ungdomskilden som skal finnes og så blir det en del intriger og en humpete vei fram til man finner den. Det skal legges til at ikke Elisabeth Swan og Will Turner ikke er med denne gangen.

Dette er den dårligste Pirates of the Caribbean-filmen til nå, men den er bra severdig til tross for det. Det er veldig gøy å oppleve hva som skjer her selv om filmen ikke er så bra som man kanskje håper på. Filmen er langt unna kvaliteten man fikk i første film og den er også en del dårligere enn andre film og fireren er mer på linje med den tredje filmen i serien. Man forsøker å skape underholdning her med å lage mye balanserende action som skal forsøke å ta pusten fra deg, men man har sett det bedre i de første filmene. Det blir også en del forfølgelsesscener og annen action uten at man føler at det blir helt snop å se på. Man får servert noen stilige nye sjørøverskuter og noen nye barske fryktfulle kapteiner. Det er ikke det helt store drivet i denne filmen og det er litt mer klart at en har begynt å gå litt tom for gode ideer. Eventyret kunne hatt litt mer detaljer og det kunne også vært litt mer gøye skapninger og monster enn det man finner her. Det er jo sikkert litt vanskelig å overgå det man har fått i de andre filmene, men havfruer er ikke nok til å gi deg den eventyrlige stemningen som man håper på.

Filmen er jo skutt i 3D, men 3D-effekten er ikke allverdens her. I de fleste scener kunne en nok like gjerne spart seg for 3D-en og man glemmer raskt at man ser dette i 3D underveis. Heldigvis er det ikke ting som blir kastet mot deg og stikker ut av skjermen, som er litt tøft i noen minutter før det bare blir slitsomt. Det virker ikke som om man har tenkt så mye på at dette skal se bra ut i 3D. Det er mye som kunne vært gjort en god del bedre her om man hadde tenkt litt mer på å skape god 3D når man regisserte filmen. Dette er milevis fra den opplevelsen som Avatar gav oss i 3D.

Det blir litt for åpenbart hvor dette bærer hen og det ødelegger noe. Man føler ikke at dette har den samme entusiastiske underholdningsgleden som lå i den første og delvis den andre filmen. Friskheten er nesten helt borte her og det er langt mellom de gode scenene som man forventer av en slik eventyrfilm. Det er ikke alle plotdetaljer som er like gjennomtenkt. En del ting virker rett og slett alt for billig som da en pirat ser ut som om han blir tatt av dage for så å våkne opp igjen når man trenger ham i filmen som mer fyll. Humorpoengene er heller ikke av det beste slaget denne gangen selv om en smiler av noe av det man får servert her.

Hadde ikke dette vært en oppfølger så kunne den muligens ha fått litt bedre karakter, men når man har opplevd så mye her fra før av og det er ikke like store rom for overraskelser med disse karakterene som her opptrer. Det er jo en del nye skudd på stammen som Angelica Teach (Penélope Cruz) som faktisk ligner en god del på Elisabeth Swan fra de foregående filmene og i tillegg får man Kaptein Svartskjegg (Ian McShane). Skuespillet er jo ganske greit med Oscarynglingene Johnny Depp, Penélope Cruz og Geoffrey Rush i spissen. For å oppsummere helt til slutt så er dette mer gøy enn bra. Filmen er litt for enkelt konstruert, men det tekniske ved filmen er svært bra gjort. Det mangler dog en del riktig minneverdige flotte og bergtagende scener som de andre filmene i serien klarte å diske en god del bedre opp med. Dette blir litt mer anonymt og filmen kjører litt mer på autopilot. Jeg ruller en grei treer for denne filmen som er verdt å se om man skal ha litt tanketom sjørøverunderholdning.

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Pirates of the Caribbean - At World's End - Actionfylt pirateventyr på syretripp!
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Ed Wood - En tribute til en kultfilmskaper noe uten om det vanlige
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Mary Poppins vender tilbake - Magisk filmnostalgi det svinger av!
- Into the Woods - Utvilsomt underholdende, men også merkelig krevende musikal
- Chicago - Overvurdert musikal med lite innhold

- Helt greit, om enn litt oppbrukt
- Nå holder det...

08.06.2011 sier Snippxx: @Pål; Det er det ikke.
Synes denne filmen bruker mange gamle triks, og leverer for det meste tam humor. Mye av gløden, sjarmen og originaliteten er borte. (Vis du skulle bestemme deg for å se denne, unngå 3D versjonen)
04.06.2011 sier Pål Frostad: God omtale. Jeg fikk faktisk litt lyst til å se filmen, men jeg tror jeg venter med å se den til den kommer på DVD. Føles ikke som det er noe hastverk med å få den med seg ;)
03.07.2009 sier Normann92: Har hørt rykter om at Zak Efron skal ha en rolle i denne filmen..
10.05.2009 sier RoyaZ: Amerika går alt for langt med visse oppfølgere. Spider-man 4 , Pirates of the caribbean 4 , Istid 3 , Toystory 3 osv , osv... Blir bare masse drittmøkk som ødelegger for de første filmene som regel. Men det finnes jo untak.
23.01.2009 sier Fuglefenta: Seriøst? Enda en??

• Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides
  • ereviews.dk