Anmeldelse av Demolition Man, amerikansk film fra 1993

Action, Sci-Fi Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Folkelig moro med denne testosteronbomben av en film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.06.2012]

Politimannen John Spartan blir kalt for ‘Demolition Man’ fordi han har så store ødeleggelser og unødvendig bruk av vold i alle hans pågripelser. Etter å ha fått en rekke sjanser får han straff for å ikke ha fulgt sin overordnedes ordre og forårsaket døden til 30 gisler under pågripelsen av sin erkeskurk Simon Phoenix som han har jaktet på i to hele år. Han dømmes til 70 års fryse-rehabiliterings i California Kryo-Fengsel. Han blir med andre ord fryst ned og han vil også få endring av hans oppførsel innplantet i seg. Den samme straffen får også Simon Phoenix. I 2032 blir Simon Phoenix opptint, men klarer å rømme lett da sikkerheten er en helt annen i fredfulle 2033. Alle beboere har får innplantert en chip som overvåker deres tilstan så man kan ikke gjøre så mye gale. Politiet er derfor ikke skikket til å håndtere en syk drapsmann som Simon Phoenix. Løsningen på problemet er å tine opp igjen John Spartan så han kan forsøke å få kontroll på situasjonen igjen. Han får hjelp til hvordan samfunnet i 2033 fungerer av politikvinnen Lenina Huxley. Sammen skal de forsøke å få has på denne Simon Phoenix som har selvsagt ferdigheter han fikk innplantet slik at han er en ekspert på våpen og teknologi og til og med gjort ham sterkere, mens John Spartan fikk utdelt den ubrukelige evnen å være en rev på strikking...

Filmen åpner med t vi får se Los Angeles i en tenkt framtid i 1996. Det kjente Hollywood-skiltet står i flammer og vi flyr såvidt over det hele og speider inn på byen som preges av en del branner. Vi hører brannbilsirene ule og det er kaostilstander enkelte steder i byen. Politiet har også rykket ut til et sted som nesten står i ruiner. I luften svirrer et helikopter som ikke vet helt hvor de skal eller hva de gjør, men så kommer en kraftig kar i Stallones skikkelse til syne og han synes pilotene gjør en god jobb likevel. Han kan fortelle dem at en gærning har kapret en buss med 30 passasjerer. Han har også en anelse om hvor passasjerene er og hvem som skjuler seg bak gærningen. Hans gjetning er at det er Simon Phoenix som er på ferde. Deretter gjør han seg klar til kamp og tar med seg de rette våpnene for å møte denne oppgaven. Han kommenterer før han kaster seg ut av helikopteret i line at de sender en gærning for å fange en annen gærning. Han ankommer et kaotisk bygningskompleks som brenner og man hører skudd alle veier man snur seg. Han finner raskt en skurk som han sender i bakken med noen velplassert kroppskontakt. Så ser vi en farget mann et annet sted i bygningen som ser på overvåkningsutstyret at politigærningen er ankommet for å fakke ham. Han finner fram en kniv og lager hull i en god del tønner med brennbar veske i. Han setter seg så på en kontorpult og venter på at den harde politimannen skal komme å ta ham. Like etter kommer han og sier at han er arrestert, men Phoenix bare ler av det hele og setter igang en blåseflamme mens han snakker med politimannen om hvor passasjerene er blitt av. Politimannen lader pistolen og gjør seg klar til å skyte da Phoenix påpeker at han står i bensin som vil antenne ham om han skyter ham med blåseflammen i hendene. Phoenix tenner seg så en røyk som han tar et trekk av før han kaster den mellom føttene til politimannen så det begynner å brenne. Han blir så forfjamset at han mister pistolen i flammene før han løper mot Phoenix og banker ham opp. Men nå begynner brannen å komme farlig nært tønnene og politimannen løper det han er god for med Phoenix på ryggen ut av bygningen som i neste øyeblikk eksploderer heftig. Politimannen som heter John får seg en real skjennepreken etter denne syke pågripelsen. Politisjefen sier han er kraftig lei av at John leker ‘Demolition Man’. Han skulle heller ikke ha vært til stede her og han har brutt ordre. Ikke reddet han gislene heller som alle strøk med i eksplosjonen.

Konseptet er litt kult og utrolig tynt til å basere en film på, men man finner seg i det når man får innbakt så mye sjarme, action og humor når det hele her rulles ut på en bra underholdende måte som får fram actionfliret i munnviken din. Det er kult å oppleve denne veldig annerledes framtiden der freden preger samfunnet og politiet er til for å håndtere småproblemer. Folk har brikker innplantet i seg som identifiserer dem og hver gang de banner eller sier ting de ikke burde i følge samfunnet så får de automatisk bøter skrevet ut. Det er heller ikke lov med sjokolade, bensin, krydret mat og upedagogiske leker. Man må ha lisens for å bli gravid og selvsagt er også da abort ulovlig. Vår mann John Spartan er ikke en mann som passer inn i dette samfunnet når han notorisk banner, røyker og gjør en rekke ting han ikke ‘burde’ ha gjort. Når han skal på do så har de ikke dopapir heller så han banner bare en rekke ganger så han får noen bøter så han kan tørke seg bak med. Ingen skal si at ikke humoren er tilstede her. Og det er mange svært artige detaljer i dette framtidssamfunnet som gjør dette gøy å se. Og selvsagt er ikke samfunnet så perfekt når alt kommer til alt for å ikke avsløre mye. Det finnes noen opprørere som ikke passer inn og de lever under bakken i en slags underverden.

Marco Brambilla gjør her in debutfilm som regissør og det må jeg si at han har klart ganske greit. Dette er et friskt pust inn i actionfilmen. Den tøysete framstillingen er noe som kler filmen og skaper ekstra humør og sjarme. Man ler og smiler en god del av spøkene her. Hadde man tatt denne filmen mer seriøst hadde den nok sunket en god del hakk og det hele hadde bare vært redusert til en middelmådig tynn actionaffære. Det er også mye action og selvsagt ødeleggelse her som er svært passende for en tittelen på filmen. Slåssingen er overkul og litt kunstig på en nærmest tegneserieaktige måte. Alt er gjennomført av Brambilla for å skape en vellykket actionkomedie med sterkt innslag av sci-fi.

I hovedrollen finner man en komisk opplagt og tøff muskløs Sylvester Stallone som spiller John Spartan. Hans motstykke finner vi i skurken Simon Phoenix som blir spilt av Wesley Snipes (Blade) som den gang var en stjerne på oppadgående form. Snipes er ikke allverdens skuespiller, men han ser tøff ut og snakker også tøft og det er nok til å gjøre denne rollen passe fungerende. Som det kvinnelige innslaget i filmen møter vi Sandra Bullock (Speed) og hun har bra sjarme og er en bra partner for Stallones svært så marcho framtoning. Man får også noen biroller av kjente fjes som Denis Leary, Jack Black og Rob Schneider.

Man tar opp en god del nye problemstillinger her for sin tid og det føles som greie framtidsvisjoner at man får en framtid uten sukker og andre ting som skader kroppen. Her har man fått et helt politisk korrekt samfunn som det selvsagt blir moro ut av å utforske. Friskheten og den lette stemningen blandet med den framtredende volden gjør dette til et ganske greit skue. et er bra driv i filmen og man føler man blir underholdt hele veien. Filmen er kanskje ikke fult så kul da den kom, men dette har såpass mye ved seg som gjør at man omfavner dette. Det er som sagt ikke superbra eller i nærheten av noe filmkunst. Dette er mer den folkelige actionkomedien som jeg vil tro de fleste gutter og også en del jenter vil sette bra pris på.

- En skuffende film!

24.02.2010 sier Andreas Strømmen: Det som er litt.. skurrende med denne filmen, er at når Simon Phoenix kommer seg løs fra fengselet, så skjønner han lett hvordan man kan cracke de nymorderne datamaskinene.. o.0

• Demolition Man

Warner Bros. Pictures