Anmeldelse av Kapring I Høy Hastighet (Under Siege 2 - Dark Territory), amerikansk film fra 1995

Action, Thriller, Martial Arts Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 18 år

Billig oppfølger med lite tiltalende action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.06.2012]
En hemmelig satellitt blir skutt opp i verdensrommet forkledd som en værsatellitt. Det viser seg at den inneholder våpenstyringssystemer. Casey Ryback er ute og reiser på et tog til California sammen med sin niese Sarah som er den eneste familie han har igjen. Litt ut i togturen blir toget stanset av bevæpnet personell. De laster inn en rekke utstyr på passasjertoget og gjør det om til en kontrollenhet for den hemmelige våpensatellitten som de tar kontroll over. Alt går etter planen, men de hadde nok ikke regnet med å møte noe motstand og særlig ikke fra en så trent og dekorert spesialstyrkesoldat som det Casey Ryback representerer. Det er akkurat slike situasjoner som dette han er trent for og han gjør toget om til en slagmark. Nå må han forsøke å få kontroll over situasjonen, men tiden er knapp fordi satellitten blir låst i utskytingsposisjon, og et godstog fullt av bensin er på vei mot dem...

Filmen begynner med at en romferge tar av. Vi ser den på sin vei ut i rommet. Den siger ut mens den setter av en satelittlignende teknologi. På jorden ser vi uniformerte menn som ankommer i et kommandosenter for styring av satellitten. De kobler seg til satellitten og bekrefter overfor sine overordnede at de har kontroll over satellitten Gulf-001. Nå skal de teste hva den er god for. De aktiverer observasjonsfunkjsonen. De zoomer seg rett inn på en strand og tester satellitten på en dame om ligger på solseng akkurat i det de zoomer ekstra inn får de med de toppløse brystene hennes. Alle blir helt i hundre over både damen og at satellitten fungerer. Man denne satellitten kan så mye mer enn å bare observere. NASA tror satellitten bare er en værsatellitt, men det viser seg også at det skjuler seg mer under panseret enn bare det. Personellet foretar en våpensjekk på satellitten og alt ser ut til i virke som planlagt. Dette er topp hemmelig og selv ikke folk i kongressen vet noe om hva om skjuler seg i denne satellitten. Og etter demonstrasjonen av den hemmelige satellitten forsøker en av karene å få med seg den peneste damen hjem, men hun har allerede planer for kvelden. I neste scene ser vi i Casey Ryback ankomme storbyen. Folk lurer på hvor han har vært og om det har vært et spesialoppdrag, men han kan ikke si noe om det. Ryback er innom for å se hvordan det går med spisestedet sitt, men han må skyndte seg fordi han skal rekke et tog som går 45 minutter senere. Han skal nemlig til California. Han stikker inn på kontoret sitt der det står et bilde av ham, broren og niesen hans. Hun er den eneste familien han har igjen etter at broren hans døde, men han har ikke besøkt henne på lenge og vet ikke helt om han kjenner henne igjen lenger. På togstasjonen kjenner niesen Sarah ham igjen og de reiser da sammen til California. Han har kjøpt en teddybjørn, men ser at hun kanskje er litt stor for den slags. Han merker at han ikke er trent for slike ‘oppdrag’ som dette. Så stiger de ombord på toget Sarah for stor oppmerksomhet fra en mannlig togpersonell og vil bære bagasjen hennes. Han er veldig innpåsliten helt til Casey dukker opp og sier at det er han som reiser med henne.

Dette er oppfølgeren til suksessfilmen 'Kapring på åpent hav' (Under Siege). Denne gangen er havet byttet ut med togskinner. Vi befinner oss her på et kapret tog i høy hastighet. Også denne gangen er det snakk om store våpen som skal kontrolleres. Det er jo alltid farlig når slike store ‘leketøy’ kommer på avveie og det fikk vi smertelig erfare i den første filmen. Heldigvis for nasjonen USA blir også Casey Ryback denne gangen til stor hjelp for å forsøke å forhindre en katastrofe. Man har med andre ord forsøkt å smi en film over omtrent samme lest som den første. Men det er ikke like gøy med tog som med et gigantisk slagskip og ihvertfall ikke det som foregår her. Konseptet er velutprøvd i en rekke filmer og ligner ganske mye på en hel del man har sett mange ganger fra før av i filmer som eksempelvis Die Hard 2.

Denne filmen er det ikke like mye 'svung' over som i den første filmen og det hele blir nesten litt labert i forhold. Man har forsøkt å finne på et nytt eventyr som skal være lignende på en rekke punkter, men det er ingenting her som overgår sin forgjenger. Man har også her som i den første filmen forsøkt å beholde omtrent de samme type rollene. Steven Segal spiller samme rolle som han gjorde i den første filmen og det gjør han greit med sitt supersteintryne. Man har dog byttet ut de beste skuespillerne (Tommy Lee Jones og Gary Busey) fra den første filmen med noen helt ukjente tåpelige skurker om ikke fungerer til annet enn å gi oss minimumsunderholdning. Skurkene er veldig typiske for en litt småbillig eldre actionfilm. Man har liksom sett dette en god del ganger fra før av. Historien er jo også litt i enkleste laget den også og man føler ikke man får noe særlig valuta for pengene her. Det virker alt for utrolig at en mann skal kunne stoppe et tog full av terrorister og særlig når han har så superflaks som det han har uten at han nøler eller tror på noe punkt at han skal misslykkes. Som du skjønner kunne dette aldri ha skjedd i virkeligheten og det hadde vel heller vært mer sannsynlig at det snør i Sahara eller at griser flyr. Ting virker med andre ord veldig konstruerte her og man lukter hver gang det skjer noe så er det bare for å skape litt problemer for Segal slik at ikke alt skal gli like lett som en kniv i smør. Man kjører på med trøkk i heltemusikken her for å skape ekstra patriotisk heltestemning som et billig triks som detter ut av ermet til en tryllekunstner som ikke vet helt hva han driver med. Dette mangler totalt spenning, og filmen føles til tider også ganske kjip å se selv om dette fungerer på et vis.

Det visuelle er heller ikke tøft nok her. Filmen har et litt nitrist 90-tallsfealing over seg. Og når selv ikke actionsekvensene skiller seg ut de heller så er det ikke mye å rope hurra for her. Spesialeffektene er ikke veldig imponerende og det er litt for synlig at man bruker datakonstruerte eksplosjonseffekter som ikke ser særlig troverdig ut. Filmen mangler også menneskelighet fordig det hele her blir veldig tegneserieaktig. Filmen gikk dog greit på kino, men i ettertid ser jeg mer tilbake på dette som en typisk film man ikke vil ha i samlingen sin men som man ser en kjedelig kveld på TV fordi det bare er den er på programmet. Denne filmen kan ikke anbefales selv om man liker den første filmen så fungerer dette ikke på samme vis. Man skal ha for forsøket på å tjene penger og le hele veien til banken fordi man tjente nok grovt på denne oppfølgeren selv om den ikke er så god. Man har sett dette så mye bedre i andre filmer og dette er en dårlig oppfølger som ikke har noe man ser etter i en slik film. Og slutten er så dårlig at man sitter å ler av det hele fordi det blir rett og slett for dumt.

- Kapring på åpent hav - Segal på sitt beste gjør dette til en gøy og tanketom actionfilm

- Young Guns 2 - Westernfilm med en del action

• Kapring I Høy Hastighet