Anmeldelse av Nådeløse Menn (Unforgiven), amerikansk film fra 1992

Western, Action Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

Westerndrama som virkelig overbeviser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.06.2012]
William Munny har roet seg ned fra sin tidligere tilværelse som revolvermann og tyvrad. Nå bor han på landet og driver en grisefarm på sine eldre dager. En dag får han besøk av en ung mann med tilnavnet ‘Schofield Kid’ som forteller Munny om et oppdrag som det er dusør på 1000 dollar for å gjennomføre. En hore er merket for livet da hun blir kuttet opp av en røff cowboy og hans partner. Horene samler sammen 1000 dollar som de utlover i dusør for å drepe de to cowboyene siden de ikke føler straffen de fikk av lovens lange arm var god nok. Munny synes at tilværelsen som grisebonde ikke passer ham helt og tenker nøye igjennom det fristende oppdraget han nå har fått høre om. Han kaller sin gamle partner Ned Logan og drar nok en gang ut for et siste mord, men en lokal sheriff er ute etter å gjøre livet surt for ham...

Filmen begynner med en soloppgang ute på prærien. Vi ser et gammelt lite hus og en mann som står oppe med et tre som kaster skygger i det spesielle lyset. Mannen hakker i jorden og holder på å grave opp noe. Så får vi fortalt at denne mannen heter William Munny og var en beryktet tyv og morder. Han var kjent for sitt voldsomme raseri og sin ondskap. Han giftet seg med en ung kvinne med en lys framtid. Hun døde av kopper, men moren hennes var sikker på at det var Munny som hadde en finger med i spillet. Nå er det altså gått to år siden hun døde. På en åskam ligger en liten by med store hvite fjell i bakgrunnen. Stedet heter Big Wiskey Wyoming og vi befinner oss i 1880. Når mørket faller på åpner himmelen seg og regnet øser ned i gatene i den vesle byen. Men selv om det ikke er så trivelig ute i de skitne og sørpete gatene så er det fult liv på Saloonen og på horehuset. I et av rommene holder en mann og en dame på med hanky panky. De stopper da de hører bråk fra naborommet. En mann skriker ut at en dame skal merkes som en stut og hun ber han vær så snill å la være. De stormer til og finner en mann med en kniv som er full av raseri. Mannen kutter damen i fjeset og det blir mye skriking fra den andre damen som gr løs på mannen i fortvilelse. Det hele blir ikke over før en mann med revolver kommer til og lader den og peker den mot tinningen til mannen med kniven. To menn fra lovens lange arm kommer innom litt senere og lurer på hvordan et går med den knivstukne damen. Damene som pleier henne sier hun overlever. De får fortalt det som skjedde. Han var kunden hennes og hun rørte hverken lommeboken hans eller noen av hans eiendeler, men da hun så den lille tissetassen hans å hadde hun ikke greid å holde seg og flirte litt og det fikk mannen til å se rødt og kuttet henne opp i fjeset. Lovheverne går ned i første etasje i horehuset der mannen som kuttet opp kvinnen og hans kompanjong sitter bundet. Det blir beordret å hente fram pisken. Men de rundt synes at pisking er litt lite straff for en slik kriminell handling. Han som eier stedet mener at lovbryteren har ødelagt hans finansgrunnlag nå når horen hans ikke har et pent fjes lenger. Det blir gjort opp med hester og kutteren må love å komme med fem hester til horeeieren Skinny den kommende høsten og kompanjongen skal gi to av sine hester. Om ikke hestene kommer til høsten så lover lovheveren å komme etter dem. Så lar ham dem gå.

USA var mulighetenes land. Der har de praktisert dødsstraff i lange tider. Hevnen er altå sterk i dette landet. Her får man debatten om hvor mye en hore er verdt. Det sies at menn kan ri dem som hester, men de er ikke hester som kan merke med knivstikk i fjeset. Skal man slippe unna med å gi noen skarve hester for å ødelegge et fjes for noen som lever av det? Horene synes ikke at det var nok å tilgi en kvinneskader på denne måten og de hyrer inn sin egen rettferdighet midt oppe i alt dette. Moralen her kan diskuteres. Konseptet er jo litt typisk for en westernfilm bare at her er det ikke lovens lange arm som betaler for drapet. Men man får her oppleve at det er hardt selv være leiemorder. Man får malt et komplisert situasjon med en lokal sheriff som ikke tilfredsstiller lokalsamfunnet med sin utdeling av straff. Han er også svært tøff med alle som forøker å nærme seg hans territorium. Dette får blant annet revolvermannen English Bob erfare når han kommer til byen og blir avvæpnet og grisebanket fordi han har tenkt på å forøke seg på dusøren til horene. Og slik oppførsel er det ikke alle som finner seg i og ting blir personlig her etter hvert og mange mister livet i dette dramaet som horene startet fordi de ville ha ekstra hevn. Man får her med andre ord en kraftig leksjon i menneskesyn.

Skuespillerne gjør en utmerket jobb her. Clint Eastwood er stødig som banken i sin rolle som leiemorderen William Munny. Han har jo med flere anledninger fra før vist at han virkelig er en skuespiller å regne med innenfor faget, men dette er faktisk hans første Oscarnominasjon. Eastwood er god til å spille tøff hardhaus og her får han virkelig kjørt seg når han også må kjempe mot indre demoner og ikke er så eplekvikk i replikken som han pleier å være i hans mest velkjente roller. I rollen på den andre siden av loven finner vi Oscarvinneren Gene Hackman. Han spiller Sheriff ‘Little Bill Daggett’ på en ypperlig måte. Hackman er den uspiselige sleske mannen som kjører hardt mot hardt for å styre byen på sin egen måte. Som Munnys partner finner man også stjerneskuddet og Oscarvinneren Morgan Freeman som også gjør en rolleprestasjon som synes på lerretet. Vi finner også Richard Harris (Rektoren i Harry Potter og Keiser Marcus Aurelius i Galdiatoren) som den engelske revolvermannen Bob.

Regien er ved Clint Eastwood og han gjør her en knalljobb i så måte. Dette er en svært god westernfilm som Eastwood har valgt å legge opp på en mer realistisk linje enn de gamle klassikerne fra de gyldne dagene. Dette er med andre ord ganske annerledes enn det man forventer på forhånd. Men hvem klager når man får en såpass solid film som dette. Eastwood viser her at han er god til å skape gode dramafilmer som vi har fått glede av en del ganger etter denne filmen også. Han viser at han har stålkontroll på det å skape liv i karakterene og fortelle historien på en bra interessant måte. Regissøren har også med seg dyktige folk i filmcrewet sitt. Her får vi utsøkt fotoarbeide med flott scenografi og bra klippearbeid. Også manuset er bra utviklet og svært passende til å basere en film på.

Filmen ble en stor suksess på kino og kritikerne trykket også filmen til sitt bryst. Det samme gjorde også Oscarakademiet som gav filmen 8 nominasjoner og delte ut de mest prestisjetunge prisene til filmen i beste film, beste regi og samt en skuespillerpris. Jeg må si at mitt inntrykk av denne filmen var at jeg fikk noe helt annet enn jeg forventer på forhånd. Her får man se hvordan voldspiraler kan oppstå. Dette bygger seg bra opp mot det store oppgjøret som man ikke ser helt for seg hvordan vil ende annet at det nok kommer til å bli blodig. Om du liker dramafilmer og westerns så er dette noe du bør få med deg.

- The 15:17 to Paris - Clint Eastwood på hell
- The Mule - Er dette svanesangen til Clintern?
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- All Makt - Når presidenten er en morder...
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Outlaw Josey Wales - Engasjerende western om hevn for familiedrap

- Tidløs western, av og med mester'n

Warner Bros. Pictures, Malpaso Productions