Anmeldelse av Killer Tomatoes Strike Back!, amerikansk film fra 1990

Sci-Fi, Komedie, Parodi, Monster-film Spilletid: 87 minutter

Råtne tomater i en drittoppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.05.2012]
Lance Boyle kommer på jobb på politistasjonen for å bli sendt ut for å etterforske to stygge drap. Da han kommer på åstedet finner han en mann i Hockeydrakt og en dame som er blitt brutalt myrdet. De finner spor av tomatjuice og en tomat er også på åstedet, men kommer seg unna. Men Boyle tror ikke på drapstomater og jakter på andre løsninger på mordene. Selv om det hele er helt opplagt og til og med vitnene kan bekrive alt i detalj er det ikke nok for Boyle. På TV er er det kommet en ny mystisk TV-vert som er svært populær. Han kaller seg for Jeronahew men er egentlig den onde Professor Mortimer Gangreen. Det er selvsagt han som står bak disse drapstomatene og nok en gang skal han forsøke ved hjelp av dem å ta over verden...

Filmen begynner med at vi får se en kvinne i hvit kjole som er ute og løper i skogen. Hun virker livredd og ser ut til å løpe for livet. Hun ser seg tilbake hele veien og skraper opp deler av kjolen mot kvister i skogen. Etter henne kommer noe i hockeydrakt med kølle. Snart er kjolen hennes blitt til en minikjole som viser mye av huden hennes. Hun snubler og mannen med Hockeymaske er rask etter henne. Så begynner hun å le når hun ser at det bare er en gal mann i hockeykostyme. Hun hadde trodd at han var en drapstomat. Så hører vi noen som fyrer opp en motorsag og vi får noen tomater i Hockeymaske som kommer mot de to løpende. Begge blir fra seg av skrekk og begynner å skrike. I neste scene ser vi en mann som ligger å sover. Han blir vekket av en svært irriterende vekkerklokke. Under sin dyne har han en rekke basketballer som han må skyte på en kurv og vekkerklokken gir seg ikke før han scorer. Han sover oppe under taket og har en svingstang som han kommer seg ut av sengen med. Nå setter han seg rett i et treningsapparat som han ikke holder ut lenge i. Deretter bærer turen bort til noen trommer som han spiller litt på mens han går forbi. Han går å inn på kjøkkenet og drikker litt saus fra et glass og sjonglerer litt med noen frukter. Også litt golf får han tid før turen går inn på badet. Når han er ferdig der er han klar for arbeidsdagen og setter seg på bilen og kjører avgårde til politistasjonen. Der våpenduellerer han med sine kolleger og skyter dem med noe på skjorten deres.

Drapstomatene er tilbake i den andre oppfølgeren i ‘Attack of the Killer Tomatoes’-serien. Denne gangen har man beveget seg tilbake til tomater som dreper mennesker. Nytt av denne filmen er at tomatene også har fått fjes. Om du trodde historien i de andre filmene var kjip når dette virkelig et lavmål. Jeg ba om mer tomater da jeg så den andre filmen, men jeg er ikke sikker at det var akkurat dette jeg hadde forestilt meg. Jeg likte bedre tomatene uten fjes om ikke så ut som dårlige barne-TV tomatanimasjoner. Selve plottet og slik historien fortoner seg tror jeg den jevne ungdomsskoleelev skulle kunne levert mye hvassere enn det man får servert her. Dette var egentlig ikke i nærheten av nok til å basere en hel film på. Man har bare noen tomater og nen scener som man støtter seg på her og så vrapper man nødhandling rundt dem for å lime dette sammen. Og det er heller hverken morsomt eller interessant å ha en komplett udugelig etterforsker som hele tiden skal se bort fra alle viktige fakta i saken han holder på med.

Skuepillet er pilig dårlig her. Hovedrollen spilles av den helt ukjente Rick Rockwell som overspiller til den store gullmedalje her. De andre er ikke særlig bedre, men det er noe veldig amatørmessig over Rockwell som gjør at han representerer noe av det dårligste man har sett på film. Det er ikke rart at han ikke fikk noen lysende karriere med denne lavmålsprestajonen. Det er riktignok noen kjente fjes her som ikke presterer noe særlig de heller som John Astin (The Frighteners og Hjelp, vi må på ferie til Europa) og John Witherspoon (Friday, Lille Nicky og En vampyr i Brooklyn).

Denne filmen har enda mer crazeyhumor enn de foregående filmene. Det er bare det at spøkene er svært billige her, som at vi får se en dame som dusjer med grøsserfilmmusikk og så hører vi et voldsomt skrik og det er selvsagt fordi det ikke er nok shampo i flasken og så et til fordi det er for lite såpe. Eller hunder som biter menn i balla og annet lavmål slapstick. Jeg må si at jeg var ikke nærheten av å smile av noe av det man fikk presentert her. Det hele er så krampaktig at man nesten river seg i håret. Det er alltid trist å se når man forsøker å gjøne til scener og skuespill uten å ha et snev av fungerende humor i dette. Det er mulig at det så morsomt ut på papiret, men her overbeviser man ikke noen. Og det at man forsøker å gjøne med typiske B-filmer er ikke noe man klarer å skape nok humor av her heller.

Man har her forsøkt å legge inn litt mer grøsserscener. Scenene er jo langt fra skummel, men man forsøker med alle midler å skape illusjonen av at tomater kan være farlig. Feilen er bare den at man aldri får se noe annet enn en tomat som virrer rundt og så til slutt en død person. Det hadde nok vært svært vanskelig å vise at en tomat dreper et menneske med så lavt budsjett som disse filmene har, og særlig ikke med spesialeffekter alla 1990. Musikken er jo noe en bruker her for alt den er verdt og det er nesten bare den som gjør at ting virker noe i nærheten av skummelt her. Man har også forsøkt å legge inn en rekke skrekkfilmreferanser til filmer som Haisommer, Fredag den 13-ende, Psycho og Omen.

Denne filmen stinker fra ende til annen. Filmen er ikke så langt unna like dårlig som den som er kåret til verdens dårligste film i Troll 2. Man kommer aldri inn i filmen og gidder aldri å bry oss med tullet eller tomatene man blir presentert for her. Om du kjedet deg litt i den andre filmen å er dette ikke noe særlig bedre. Det eneste triumfkortet denne filmen er at den er såpass dårlig at den skiller seg ut og kan kanskje fungere hvis man har dyttet i seg mye alkohol på et vorspiel eller narchspiel. Om man ikke er påvirket så blir dette raskt kjedelig og man føler raskt at tålmodigheten overfor denne filmen blir brutt.

- Killer Tomatoes Eat France! - Slitsom drittfilm som irriterer deg mer enn den klarer å underholde
- Return of the Killer Tomatoes! - Litt bedre enn forgjengeren men et blir for lite tomater
- Attack of the Killer Tomatoes! - Stinkende råtne drapstomater!

- Attack of the Killer Tomatoes! - Stinkende råtne drapstomater!

• Worldfilmgeek.com
  • Thevideovacuum.livejournal.com