Anmeldelse av The Switch, amerikansk film fra 2010

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 101 minutter

Begynner bra men safer seg bort

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2012]
Wally Mars er en keitete New Yourk-mann som føler han aldri får det til på kjærlighetsfronten. En dag kommer hans beste venninne Kassie Larson til ham fordi hun vil ha barn og trenger noen å snakke med om hvilken donor hun skal velge. Han er forelsket i henne og har vanskelig for å engasjere seg i noe slikt når hun ikke vil bruke hans svømmere. Når han er på fest hos henne blir han passe dritings og heller med et uhell ut spermen til den valgte donoren. For at ingen skal merke noe så legger han heller på litt av sin egen sæd i beholderen. Dagen etter våkner han opp med total blackout fra det som skjedde på festen til Kassie. Hun blir gravid og forteller at hun skal dra tilbake til Minesota for å få den ideelle oppveksten for hennes barn. Wally og Kassie holder såvidt kontakt via julekort og litt mail. Og etter syv år med to feilslåtte forhold, et aksjekurskrasj og tallløse blind dates var han på igjen på nullpunktet der han hadde vært når Kassie forlot ham. Og når hun kommer tilbake til New York med sin sønn Sebastian møtes de igjen...

Filmen åpner med at vi får se New York City. Storbyen glinser fint i soloppgangen. Folk stimer sammen og løper rundt i mylderet i storbyen. Alltid travel og sen. En fortellerstemme forteller oss at mennesker higer etter forbindelser og mange får det med at skjebnen fører dem sammen eller blikkkontakt. Men for resten av oss så er ikke de første møtene så romantisk at de hører hjemme i en popsang. For de fleste av oss handler det om dårlig timing og ikke få frem det man ønsker å formidle til rett tid. Sånn var det for mannen vi følger her. Han vandrer rundt i gaten med sin anonyme tilværelse. Når han står og venter på å krysse gaten blir han underholdt av en mann med heftig torretssyndrom som kommenterer alle han ser på. Han omtaler vår mann som en ‘little man boy’. Han kommer seg kjapt videre og inn på en kafe der han treffer en pen dame for en lunsj. Han snakker om det torretssyndrommannen sa om ham. Hun forteller ham at hun skal ha barn. Han spør om hun er gravid, men hun svarer at det er hun ikke men har gode sjanser for å få barn i følge hennes lege selv om hun begynner å dra på årene. Hun vil ha et barn, trenger sæd og trenger han til å finne en rett donor. Han spør hva som er galt med hans sperm, men hun sier at de er bestevenner og det blir jo veldig rart å bruke ham da.

Filmen begynner med det typiske der damen bare vil være venne rog han vil noe mer. Slik man har opplevd tusen ganger i virkeligheten også. Denne filmen er tradisjonell på de fleste punkter innenfor den romantiske komedien. Den skiller seg ut på et lite punkt og det er at den er fortalt ut fra mannens ståsted og vi følger Wally Mars i Jason Batemans skikkelse i hovedrollen. Han er en passende mann for denne rollen. Han er ikke for pen og har den rette karismaen så man tror på hans karakter og framtoning. Jennifer Aniston spiller en veldig typisk rolle for henne å være som den pene middelaldrende kvinnen som ønsker å stifte familie, men som har gitt opp å treffe drømmemannen og heller går rett på det å få en unge. Her får man med andre ord en god del problemstillinger som mange single som nærmer seg de førti sliter med. Selv om utgangspunktet for komedien er litt annerledes enn det som vanligvis åpner med så følger dette malen en del etter hvert og det er igrunnen litt synd fordi man hadde håpet på mer fra dette som begynner bra lovende.

Dette er med andre ord en veldig typisk romantisk komedie som man har sett dette en rekke ganger fra før av. Humoren er ikke av den sorten som man ler av og heller ikke smiler så mye som man ønsker av. Her burde humoren kommet av de mange situasjoner som karakterene kommer opp i, men det har filmskaperne rotet helt bort og det hele blir heller en mer tradisjonell overfladisk humor. Det kommer dog noen gode kommentarer som serveres av Jeff Goldblum eller Juliette Lewis i sine biroller her. Og når manuset ikke klarer å skape det helt store så faller dette også igjennom som romantisk drama også.

Ting er superforutsigbart her og med det ender det hele opp på en typisk treer på terningen. Om du liker sjangeren og ikke kan få nok av overlykkelig romantikk mellom to voksne mennesker av forskjellig kjønn så vet du hva du får, og dette slår deg som et trygt valg. Dette er en helt greit underholdende film som har litt særpreg som den dessverre forspiller helt underveis. Om man hadde skrevet litt om på manuset og fått litt mer snert på regien av dette. Det er rart at dette kommer fra det samme regissørteamet som gav oss den mye mer vellykkede komedien ‘Blades of glory’. Det er rart at disse samme folkene ikke klarer å få mer humor ut fra skuespillerne her. Det er litt synd for Jennifer Aniston som hardt prøver å få orden på en haltende skuespillerkarriere. Aniston sliter litt med at alle hennes roller fortoner seg helt prikk lik, og i stedet for at hun blir midtpunkt her så er det Jason Bateman i hovedrollen som ender opp med å stjele showet sammen med gutten Thomas Robinson. Men i det store og det hele ender dette opp som en film som safer litt for mye i alle bauer og kanter og ender da opp med å bli som litt middelmådig møl som man finner et dusin andre eksempler på der ute. For mange vil nok dette fungere greit, men om man er ute noe du ikke har sett før så velg en helt annen romantisk komedie.

- Office Christmas Party - Rølpete julebordkomedie
- Blades of Glory - Typisk Ferrell