Anmeldelse av Left Behind 2 - Tribulation Force, amerikansk film fra 2002

Drama, Familie, Fantasi, Thriller Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Totalt kaos når Antikrist styrer verden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.05.2012]
Dette begynner en uke etter at en rundt 100 millioner personer sporløst forsvant fra jorden. Folk sliter med å takle realitetene i det som har skjedd. Det er også alarmerende at alle barn er også borte og utgjør en stor del av de savnede. For de menneskene som er igjen på jorden kommer et totalt kaos. Verden trenger en leder og den plassen får den tilsynelatende flotte mannen Nicolae Carpathia. Lite vet verden om at han egentlig er en falsk person med en helt annen agenda enn å hjelpe verden. Han begynner sin tale med å si at man må kutte ut all religion og at det ikke finnes hverken en himmel eller et helvete. Han er selveste antikrist og det tenker journalist Buck Williams og pilot Rayford Steele å gjøre noe med. Sammen danner de gruppen som de kaller ‘Tribulation Force’ for å kjempe mot antikrist og forsøke å avsløre det Nicolae forsøker å skjule for alt i verden. Men å kjempe mot verdens mektigste mann er ikke enkelt....

Filmen begynner med en nyhetsending nyhetsoppleseren Buck Williams der han forteller om det som har skjedd på denne skjebnesvangre uken der jorden mistet en stor del av sine kjære familiemedlemmer. Et annet sted ser vi den onde Nicolae Carpathia som ser på TV-sendingen med Buck og liker at han er en ærlig mann og en folket kan stole på. Han vil ha han på sitt lag. Hjemme i stuen sitter Rayford Steele og datteren Chloe Steele og ser på nyhetssendingen de også. Rayford kommenterer at Buck ser veldig fattet ut, datteren kontrer bare med at han har fortalt henne at hemmeligheten ligger ikke i å være rolig, men å se rolig ut. Hun fortsetter med å kommentere at han i det minste ikke er redd for å si det han føler. I en storby er det full aktivitet i nattetimene der settes biler i fyr etter at de er plyndret og ordenssansen skyter og dreper dem med maskingevær. Buck blir vitne til det hele og mener at de ikke hadde trengt å drepe disse unge mennene. Når Buck kommer på jobb står Steve Plank og venter på ham i resepsjonen. Plank forteller at Nicolae vil møte ham.

Dette er oppfølgeren til filmen Left Behind fra år 2000. Denne filmen baserer seg på den andre boken i Left Behindserien av Tim LaHaye og Jerry B. Jenkins med navnet ‘Tribulation Force: The Continuing Drama of Those Left Behind’ utgitt i 1996. Filmen fortsetter der den andre filmen slapp og vi får oppsummert alt greit i begynnelsen her av mye av det som skjedde i første film, men for å skjønne alt her så er det nok best å ha den første filmen friskt i minnet for å bedre vite om hvem som er hvem og hvilken rolle alle har i dette endetiddramaet. Om du ikke er kjent med endetidshistorien så er det en rekke tegn eller profetier som bibelen forteller om hva som kjennetegner endetiden på jorden. Dette er tiden da de som er kristne rykker opp i himmelen og legger igjen de som ikke har kontroll på troen sin. Tiden blir ikke enkel for disse fordi det er desperate tider og for å redde seg så må folk begynne å tro, men om du velger å gjøre det da blir man automatisk pint og forfulgt. Det er med andre ord ikke lett å tro under slike forhold og særlig ikke når Antikrist vil regjere og forlede folket. Hvor mye dette tar del i det som virkelig står i Bibelen er ikke jeg noen ekspert på, men ting virker å være litt evangeliserende.

Som i den første filmen føler en at man har tatt litt for lett på enkelte ting her. Igjen føler jeg at boken nok er mye bedre enn filmen og det er litt rart med enkelte rare løsninger man har valgt å ha i filmen. Det er for det første utrolig rart at en nyhetsreporter som bare har fått sin tro for under en uke siden skal være nærmest en ekspert i Bibelen og så sterk i sin tro. Det er som om han er klar til å ta over en menighet som åndelig leder. Men slike snarveier og mindre sannsynlige scenarioer må en bare finne seg i når en ser på en film som dette. Filmen er karakterisert som en kristenfilm som du nok vil få best utbytte av om du selv er kristen eller er interessert i historien som her foregår. Det er jo ganske spennende med antikrist som kommer til makten. Vi har jo sett dette i Omen-serien fra før av på en mer mørk måte. For den jevne seer så tror jeg dette dessverre blir litt for spedt underholdningsmessig. Det er ikke sikkert at du kjøper det som foregår her og reint filmatisk har dette en lang vei å gå for å være i nærheten av det man virkelig verdsetter av solide filmer. For min del så har jeg sett en god del filmserier og mange av dem blir ofte litt dårligere jo mer man kommer ut i serien, men denne filmen føles faktisk en del bedre enn den første filmen. Dette føles ganske likt, men har litt større driv og er en film man føler har større potensiale til å underholde deg med den farlige antikrist på banen som skaper litt mer nerve enn det man fikk i den første filmen. Man har nok lært en del siden den første filmen som var litt mer glatt og et forsøk på å også underholde og spre budskap til de som så filmen som også ikke var kristen selv. Her føler jeg man har sett an sitt publikum og man våger å gi dem mer av det de kanskje ønsker.

Den første filmen gav jeg en svak toer på terningen og dette har løftet seg noe, men jeg føler ikke jeg kan driste meg nok til å gi en sterk toer her fordi dette faktisk er såpass lite stødig reint filmteknisk. Det blir litt TV eller rett på video-følelse over dette. Man klarer ikke å formidle historien på en god nok måte. Dette har stort potensiale og med den rette filmskaperen kunne dette virkelig blitt magisk. Jeg må si at jeg sliter litt med å leve meg skikkelig inn i denne filmen, men føler dette til tider er ok minus som underholdning for en kveld. Det som trekker mye ned er at man velger å bade det hele i alle de kjente klisjeene som at man kan plukke ut på forhånd hvem som er ond og god og man kjører på med for typisk musikk som hverken er god eller dårlig men som nok best hadde gjort seg i en parodi på denne filmen. En del av scenene er jo også slik at man gremmer seg litt når man ser dem. Skuespillet kunne også vært en del bedre og man føler det er mye å gå på her for at man skal virkelig ta dette inn i varmen. Det hele virker igrunnen litt tamt og tafatt presentert, men man forventer ikke så mye når man først har sett den første filmen i serien. Denne filmen blir egentlig litt mer av det samme, bare litt bedre jevnt over.

- Left Behind 3 - World at War - Avslutningen av Left Behind-serien
- Left Behind - Kristenfilm om endetiden

• Kristenfilm.com
  • BobaFett1138.blogspot.com
  • Dvdtalk.com
  • Thrillmesoftly.com
  • Boxofficerevolution.wordpress.com

USA, Canada

Cloud Ten Pictures, Namesake Entertainment, Canadian Film or Video Production Tax Credit (CPTC), Darius Films Inc., The Ontario Film and Television Tax Credit