Anmeldelse av The Long Kiss Goodnight, amerikansk film fra 1996

Action, Thriller Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 18 år

Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.05.2012]
Hennes navn er Samantha Caine, eller det er i alle fall det hun tror hun heter. Hun ble født for bare åtte år siden selv om det er vanskelig å tro når man ser på den unge kvinnen. Samantha entret verden fullvokst og med klær på. I baklommen hadde hun en nøkkel som hun alltid bærere med seg. Samantha har en rekke arr og hun prøver ofte å stå foran speilet å gjette sin rette alder. De kaller hennes tilfelle for ‘focal retrograde amnesia’, men hun har lært seg å leve med det. Hun har en jobb hun elsker som lærer og har til og med en snill kjæreste med god humor. Hun har også en datter, ved navn Caitlin, som hun var to måneder gravid med da hun entret verden. Faren vet hun ingenting om, det eneste hun vet er at det er hennes unge. Hvem hun er har endret seg, og den kvinnen hun en gang var har hun rett og slett kysset godnatt. En kveld hun er ute å kjører bil krasjer hun med en hjort som gjør at hun kjører av veien. Hun havner på sykehus og plutselig begynner fragmenter av fortiden å demre for henne. Hvem er hun egentlig? Her blir hun virkelig innhentet av fortiden når noen kommer for å drepe henne. Nå blir hun tvunget til å hente fram talenter fra fortiden for å overleve når hun sammen med privatetterforskeren Mitch Henessey legger ut på veien og roter i fortiden...

Filmen begynner med at en kvinne sitter å skriver med en penn på signaturer et papir. Så følger en rekke eiendeler til en ung dame som viser noe av hvem hun er og at hun er blitt en slags agent av et slag. Selve filmen begynner med et snødekket småbysamfunn i Honesdale rundt juletider. De er samlet seg i hovedgaten der det er en slags juleparade. Og som midtpunkt der ser man en ung sjarmerende dame kledd i rød kjole og med nisselue på. Hun heter Samantha. På kvelden holder kjæresten en fest for henne og de koser seg mye med alle sine venner tilstede. Et annet sted hopper en mann til køys med en hore. Og akkurat når de har kommet seg opp i sengen dukker en farget mann opp med sitt team og en pistol og bryter sengekosen. Han er svært tøff og ber hans kollega lese opp rettighetene for den stakkars mannen som for første gang hopper i halmen med en prostituert. Det viser seg at han er på lag med horen og det er en måte de to får tjent seg enkle gryn på.

Selve historien er jo kanskje litt tynn og det gjør at inntrykket blir trukket noe ned her. Man får en dialog gjennomsyret av humor og simple lattervekkende kommentarer. Det blir også en del scener med humor her mellom slagene også, selv om mye blir litt krampaktig som da Samantha tror hun er en kokk siden hun er så god med kniver. Det hele toppes med en god porsjon action man får med på kjøpet her. Dette omfatter lange jakter og brutal vold. Nå tenker du sikkert at det er en svært tiltalende kombinasjon som man har fått mange ganger fra før av og det er det jo. Actionscenene er dog godt skudd sammen og innimellom er dette faktisk ganske så kult og spennende. Filmen kunne nok vær enda litt bedre om en hadde kuttet den ned litt for en time og femti minutter føltes akkurat litt for langt når man ser dette. Her blir det veldig mye skyting og annen action som skaper blod, svette og tårer når hovedpersonen og hennes privatetterforsker blir jaget heftig hele veien her etter alle kunstens regler. Det blir også tid for noen eksplosjoner også i god gammel 90-tallsstil.

Regien kommer fra hånden til Renny Harlin som gav oss andre populære filmer som Cliffhanger og Die Hard 2. Her er han tilbake med nok en actionfilm. Det er actionen som trekker op her da resten ikke er fult så vast. Dette kunne vært en mye bedre film om en hadde jobbet mer med manuset og også endret litt på regien og måten en fortalte dette på. En del øyeblikk her er ikke fult så bra gjort som da hun møter seg selv i en slags splittet personlighet og den nye og den gamle versjonen av henne snakker sammen. Dette har en del av det man ser etter i en actionkomedie, men mangler noe for å skikkelig glimre. Man skulle nok byttet ut noe av humoren med en del mer alvor her. For Harlins del er dette ikke like solid eller kul som hans Die Hard 2, selv om dette ikke er ikke så langt bak det nivået. Det er et spennende utgangspunkt man har brukt, men det hele kunne vært enda litt bedre om man hadde brukt hele potensialet som ligger i dette konseptet. Man har jo sett dette mye bedre i eksempelvis Jason Bourne-filmene. Man klarer også å bygge opp spennende stemninger her for så å rive dem ned igjen med noen malplasserte musikksekvenser som blir litt for feelgood. Det samme gjelder også for humoren som også er med å ‘snillifisere’ filmen.

Skuespillet er passe greit her. I hovedrollen finner vi oscarvinneren Geena Davis, men denne rollen er ikke noe hun klarer så bra som man ønsker. Hun føles rett og slett ikke tøff nok og man tror ikke nok på at hun er så tøff som hun gir seg ut for å være her. Og når man har plassert den kule Samuel L. Jackson med henne for å støtte opp rundt henne så trodde man at man skulle får en bra film, men Jackson spiller en litt mer pusete rolle enn man vanligvis finner ham i, og kanskje man burde byttet om disse to skuespillerne i sine roller her for å forbedret dette. De to hovedrollekarakterene har dog en god kjemi seg i mellom.

Når denne kom på midten av 1990-tallet ble dette regnet som en storfilm blant mine venner. Jeg har ikke sett denne filmen siden jeg så den den gang. Jeg må si at jeg var litt spent og gledet meg en del til å se om igjen denne filmen. Digger gode actionkomedier og dette føler jeg bare delvis lykkes. Gjensynet var ikke like gøy som hadde forventet meg. Jeg husket jo dette som en storfilm, men med alle filmene jeg har sett i mellomtiden var ikke dette en film som har holdt seg så godt som en hadde håpet på. Man bryr seg heller ikke så mye om historien her fortelles . Det som redder dette fra å havne på treeren er at man får en noen treffende og morsomme replikker innimellom som ‘I saved your ass. It was great!’ og når man blir litt vant med stilen og karakterene her så økes også inntrykket noe. Slutten er også noe som redder mye her med mye mye action og spenning. Det hele tar seg selv veldig lite høytidelig her og dette er en okei ‘Shoot Em up’-film som vil føles ganske underholdende for det rette publikumet.

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

• The Long Kiss Goodnight
  • nationen.dagenstv.com