Anmeldelse av Hulken (Hulk), amerikansk film fra 2003

Sci-Fi, Action, Superhelt-film Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 11 år

Ambisiøs tung superheltmonsterhistorie som roter seg bort

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.05.2012]
Bruce Banner har fått overført en del av sin fars forskning for menneskelig regenerasjon. Han vokser selv opp til å bli en mann som vier sitt liv i forskningens navn. Han jobber på en forskningslab sammen med sin ekskjæreste Betty Ross. Nå er han blitt en nukleærmedisinforsker med arbeid innenfor nanomedisin for å bygge regenerering for soldater i krig. Bruce husker lite eller ingenting fra sin oppvekst og tiden han hadde med sin ekte mor er helt glemt. Hans far David vet han heller ikke noe om, men han begynner å infiltrere livet hans i det skjulte. En dag da en hjelper skal foreta en reparasjon på forskningsreaktoren går noe galt og reaktoren blir slått på. Dette resulterer i at Bruce Banner kaster seg foran gammastrålene for å spare sin medhjelper. Han overlever uten skader, er forbedret på en rekke punkter og har aldri følt seg bedre. Alle synes det er et mirakel at han overlevde. Men ting går ikke bare som en lek etter dette. Han bærer på et grønt monster inni seg som kommer ut når han blir sint. Det er hans splittede supermonster Hulken han bærer med seg. Hulken er et monster så kraftig at få kan hamle opp med det...

Filmen begynner med at vi får se en sjøstjerne som blir plukket opp fra vannet. Året er 1966. En forsker skjærer så av en arm på sjøstjernen og henter ut noe cellevev og putter det opp i et glass med en spesiell væske i. Deretter overføres litt av denne væsken over i et reagensrør som plasseres i en roterende sak som blir satt på maks for å blande det hele skikkelig sammen. En forsker ser så på resultatet av blandingen i et mikroskop. Det viser seg å være menneskelig regenerering som er målet for forskningen. En rekke dyr blir testet med blandingen og det trikses, mikses og forskes i an marsj for å skape resultater. Deretter flytter vi oss til en militærbase der den samme forskeren snakker med en militærmann høyt oppe i systemet. Der presenterer forskeren sin vitenskap for ham om forsøk på å skape menneskelig regenerering til bruk på supersoldater for den amerikanske hæren, men forskeren får klar beskjed at han ikke får prøve sin forskning på mennesker. Dette får ham til å bli desperat og teste det på seg selv i stedet. Han injekserer stoffet i armen sin i sitt laboratorium. Tiden går og så får han beskjed om at han og hans kone skal ha en baby. Babyen blir født med hans muterte DNA og han setter en sprøyte på babyen ved navn Bruce Banner. Når Bruce vokser opp er han en tøff unge og faren hans jobber med sin forskning som aldri før. Det vil si helt til en dag da noen i millitæret avslører at han har menneskeblod i laboratoriet sitt og da blir kastet på hodet og 'ræven' ut fra sitt prosjekt. Bruce Banners far responderer da med å slippe ut gammastråling for å ødelegge hele basen og han skynder seg hjem til sin kone og familie. Han forteller sin kone akkurat hva han har gjort og det resulterer i at hun blir sterkt fortvilet.

Nok en superhelt er kommet fra tegneserieverdenen og over i filmen. Denne gangen er det Marvels grønne Hulk som skal til pers. Dette er den første spillefilmen som ble sluppet på kino om den utrolige Hulken. Jeg husker godt da jeg var liten og leide tegnefilm om Hulken i min lokale videosjappe. Når jeg var barn var det ikke så dagligdags med det å se film og ofte var det bare på bursdagsbesøker man kunne se film og nesten bare når en hadde bursdag selv at en kunne velge fritt hvilken film en skulle se. Jeg valgte tegnefilmversjonen av hulken og det angret jeg ikke på. Denne historien om det vi her får spillefilmversjonen av var noe som etset seg inn på minnet mitt og fikk meg til å digge den annerledes supre Hulken som var både snill og uberegnelig på samme tid. Og etter den tid har jeg kjøpt mange tegneserieblad om Hulken for å slukke min tørst for den store kjempen. Det var derfor nesten en våt drøm for meg å sette meg ned i kinosetet for å se denne filmen på det store lerretet.

Dette er en komplisert film som prestisjeregissøren Ang Lee (Snikende Tiger, Skjult Drage og Brokeback Mountain) her forsøker å bære på sine skuldre. Men Lee klarer ikke det å skape den interessen og engasjementet som man forventer av en slik film. Det å skulle lage en superheltfilm om en merkelig mann med mildt sagt sterkt splittet personlighet er en vanskelig affære og Lee treffer ingen innertier her. Man ser dog konturer av Ang Lees regissøregenskaper innimellom som når man får flotte bildemontasjer av natur som Ang Lee er viden kjent for. Men det er nok ikke bare Lee som er grunnen til at denne filmen blir såpass middels i sitt uttrykk. Filmen har vært under utvikling så lenge og begynte sine planer allerede i det herrens år 1990. Man kan mildt sagt si at Ang Lee tok over et innviklet lappeteppe av et prosjekt som mange før ham har hatt en finger med i spillet for å påvirke det hele. Det hele er blitt en intrikat historie som utvikler seg alt for langsomt. Ang Lee har forsøkt å fortelle en historie som skulle romme mer enn bare tomme spesialeffekter og det har han bare lykkes delvis i. Det tar for lang tid før dette kommer i gang og der mister man mye av seerne. Man synes nok at dette faktisk blir litt kjedelig i lengden. Heldigvis redder man stumpene her så ikke filmen blir av de aller dårligste slaget. Man trenger jo en del spesialeffekter for å få dette til å fungere også og de er her litt for dårlige. Animasjonen til hulken er ikke helt som man hadde håpet på. Den er litt for tegneserieaktig og passer ikke helt inn med resten av filmen. Og med et superbudsjett på 137 millioner dollar er det rart at man ikke klarte å lage en bedre film enn dette. Mange vil nok også klage på den så iøenfallende underbukseproblematikken som hvorfor alle klærne til Bruce Banner rives i fillebiter når han blir til Hulken utenom litt av buksen som skjuler hans kjønn.

I 1978 Lou Ferrigno hulken i suksessserien ‘The Incredible Hulk’. Nå er han tilbake med å spille stemmen til det grønne supermonsteret. Han spiller også en liten minirolle her som sikkerhetsvakt. Selve Hulken er helanimert og uten at en skuespiller får fram hans uttrykk da man mente at man ikke kunne klare å få en skuespiller til å fungere godt nok i denne rollen. Skuespillet i denne filmen er ganske variabelt. Man har valgt gode skuespillere. Eric Bana er skuespilleren som ble valgt til å spille Bruce Banner. Det gjør han på et greit vis selv om noen av scenene er litt for karikert til tider. Han er absolutt best når han bare spiller Bruce Banner helt vanlig. Jennifer Connelly spiller hans ekskjæreste Betty Ross og hun er som vanlig alltid godkjent på lerretet. I tillegg får man innslag av stjerner som Sam Elliott, Josh Lucas og Nick Nolte.

For å oppsummere så forsøker man her å lage en storfilm, men makter ikke helt å skape den superproduksjonen som hadde rettferdiggjort alle pengene man investerte i dette. Selv om jeg digger både hulken og sci-fi så faller dette aldri helt i smak. Regissør Ang Lee klarer aldri å skape den tegneserieadopsjonen man ønsker her. Han tilstreber å gi oss et tegneserieaktig inntrykk her med ruter i bildet og den grønne karikerte Hulken, men det passer ikke alltid helt inn her med helheten. Man har rotet det hele bort i en historie som hadde egnet seg best i bokform og ikke som forsøk på bedre popcornunderholdning kinolerretet. Det hele blir for tungt og selv om man ikke synes dette er direkte dårlig så klarer en ikke å anfekte oss slik vi føler en slik film bør gjøre. Virkelig synd er det at denne filmen bare blir noe man ser på som bare midt på treet underholdning. Jeg kaster en treer på terningen fordi dette bare er greit nok til å se om man virkelig bryr seg om Hulken og historien rundt ham.

- Gemini Man - Skades av unødig CGI-bruk
- Historien om Pi - Et syn for guder!
- Taking Woodstock - Peace, love and music
- Brokeback Mountain - Umulig kjærlighet
- Snikende Tiger, Skjult Drage - Visuell nytelse og stor kampunderholdning
- Pushing Hands - Hverdagsinnblikk i kulturer som krasjer sammen...

• Hulken
  • Filmlisten.no
  • Berlingske.dk
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)

Engelsk, Spansk

Universal Studios / Universal Pictures, Good Machine, Valhalla Motion Pictures, Ang Lee Film, Marvel Studios

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»