Anmeldelse av Paycheck, amerikansk film fra 2003

Action Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Futuristisk action med stil over substans Woo-style

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Ingeniøren Michael Jennings (Affleck) får et tilbud han ikke kan motstå: Han får $90 millioner for å lage en kopi av en maskin stjålet fra et topphemmelig statsfinansiert prosjekt. Haken er at minnet hans må slettes når han er ferdig. Når han våkner etter minneslettingen er han jaget på flukt for noe han ikke husker å ha gjort, og av en eller annen grunn har han sagt nei til å motta lønnen i bytte mot 19 tilsynelatende verdiløse gjenstander...

Plotet er særdeles lite plausibelt, men det er jo tross alt en futuristisk actionfilm, så tvilen får komme tiltalte til gode. Som vanlig velger godeste Mr. Woo stil over substans. Problemet er at filmen ikke er så spesielt stilig heller.

Filmen begynner godt. Man blir introdusert for det teite, men ganske fascinerende plotet. Det blir imidlertid bare verre og verre. Når Woo etterhvert kjører på med standard action-scener begynte jeg å glede meg til filmen var ferdig. Spesielt biljakten var som tatt fra "Actionfilms for Dummies". Det er også mange "feil" som bidrar til det dårlige inntrykket. De ødelegger ikke nevneverdig, bortsett fra at man trekker på smilebåndet når man egentlig burde sittet i sitrende spenning.

Hvorfor prettyboy Affleck fortsetter å få roller er et mysterium. Men han fungerer greit nok på skjermen når han er en vanlig fyr, som han jo er mesteparten av filmen.

Endel interessante idéer, men helheten funker rett og slett ikke like bra som i f.eks. Minority Report (som også hadde en urteit historie). En middels god film, men grei nok hvis du er skikkelig giret på Woo-action.

- Red Cliff - Kinesisk krigsunderholdning med store, episke slag
- Windtalkers - Solid krigsfilm
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Hard Target - Mye bedre enn først fryktet
- Hard-Boiled - En actionfest uten sidestykke!
- Once a Thief - Frekke tyverier med kul action og noe humor
- Bullet in the Head - Supersterk krigsfilm fra John Woo
- The Killer - Dødelig kul action av beste merke
- A Better Tomorrow II - John Woo med en mer actionfylt oppfølger til sin gjennombruddsfilm
- A Better Tomorrow - John Woos første store filmhit

• Filmanmelderen.no

DreamWorks SKG, Paramount Pictures, Davis Entertainment, Lion Rock Productions, Frantic Films, Solomon/Hackett Productions