Anmeldelse av To gode venner: Todd og Copper (The Fox and the Hound), amerikansk film fra 1981

Komedie, Drama, Tegnefilm, Familie Spilletid: 83 minutter

Disneyunderholdning om vennskap

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.05.2012]
Revungen Todd og hundevalpen Copper blir bestevenner med det samme de møtes, og snart finner de på den ene rampestreken etter den andre sammen. Men en dag reiser Copper vekk med sin eier for å læres opp til jakt. Et år senere kommer Copper tilbake til gården som fullvoksen jakthund. Men det blir ikke enkelt når de to gode vennene finner ut at de egentlig er ment mer som fiender enn venner. Copper får det ikke enkelt når han skal jakte på reven Todd, da får vi se om vennskapet er sterkt nok for de to tidligere bestevennene...

Det hele åpner med at vi får se en himmel som blåser opp til storm. Det er tåkete i skogen og man trærne står der traust og med bare vinden som leker med bladene deres. Man hører at fuglene kvittrer gjennom vinden. Froskene kvekker også og viser at de også er å regne med i skogen. Ut av tåken i skogen ser vi en rev komme slepende på en unge mens hundenes bjeffing hørtes godt og jager reven på stadig flukt. Reven kjemper for livet sitt og tar sjanser da den hopper ned fra stup. Reven gjemmer ungen så den får mer spillerom og så hører vi noen skudd før stillheten tar overhånd i skogen igjen. Mor ugle hører det hele og kommer med noen trøstende ord til den vesle reveungen. Uglen samler sammen sine venner i hakkespetten og en annen liten fugl for et råd. De greier å få en gammel dame til å ta seg av den vesle reven på en svært utspekulert måte. Hun tar seg av reveungen og mater den med flaske og så kaller hun ham for Todd. Den gamle damen liker Todd kjempegodt og synes han kom kjærkomment siden hun ikke er så ensom lenger nå. På en nabogård finner vi hunden King som får seg en ny jaktbikkje å ta seg av i den vesle hunden Copper. Eieren er jeger og har skutt mange rever opp igjennom historien.

Filmen er fritt basert på boken ‘The Fox and the Hound’ av Daniel P. Mannix. Nok en gang tar Disney en bok og lager tegnefilm av den. Denne filmen tar opp et tema som er bra egnet for barn å lære om det å være venner. Det er viktig å ha venner og her lærer man hvor viktig bånd et vennskap er. Man må stille opp for en venn også selv om de viser seg å være annerledes enn deg selv. Jeg tror lett unger greier å overføre denne lærdommen til mennesker slik at de blir bedre til å tolerere folk som ikke er helt som de selv. Her får vi det nesten umulige vennskapet mellom reven Todd og jakthunden Copper. Dette vennskapet blir virkelig satt på prøve her når realitetene kommer for sin dag. Jegeren Ola på nabogården eier hunden Copper og han er gal etter revejakt og når Ola holder Todd for hat når han tror at han er ute etter hønsene hans. Hunder må gjøre som eierne sine sier og det byr mildt sagt på problemer for Copper som her etter hvert blir beordret til å jakte sin beste venn for å drepe ham. Naturen er nådeløs og det for vi erfare her.

Disney er tilbake med nok en tegnefilm der man ikke har forsøkt å spare på noe. Det kostet hele 12 millioner dollar å lage dette som gjorde filmen til den mest påkostede tegnefilmen noensinne da denne kom ut. Stilen i filmen er nok en gang noe som skiller seg ut. Det oser av høyt budsjett her og man har klart å lage det hele bra troverdig. Man får også noe av den vanlige Disneysjarmen, men dette mangler litt for å virkelig briljere. Det tekniske er absolutt på plass og det er det ikke så mye å si på og dette er en film som vil passe barna kjempebra, men er noe som de voksne kanskje ikke føler de har like mye utbytte av. Jeg husker denne filmen bra fra jeg var liten og da likte jeg den ganske bra. Gjensynet i dag er ikke like bra som jeg husket den fra den gang. Dette er bra koselig og bra fornøyelig for de yngste og byr på bra spenning for smårollingene også selv om dette nok passer best på barna som er kommet i skolealder der de vil skjønne mer av hva som egentlig forgår her. Man forsøker seg også med noen sanger her som det er vanlig med i disse filmene fra Disneys store maskineri. Her overbeviser de ikke like mye og er ikke like bra så man virkelig nynner med på de slik som man vanligvis pleier å gjøre når Disney disker opp med sanger. Det er også en porsjon humor, men jeg føler at Disney har gjort dette bedre før og med et gigantbudsjett som dette føler jeg ikke man har greid å få nok igjen for alle millionene man har investert i dette.

Dette er en okei affære å få med seg. Disney bruker skarpt her når de jegeren skyter etter Todd, men det er en god moral i det hele så man skal ikke tvile på Disneys hensikter med dette. Man kan med andre ord godt servere dette til barna sine uten betenkeligheter. Dette er ikke like uskyldig som det aller mest elskverdige av Disney som Snehvit, Dumbo og Ole Brumm. Men dette er likevel en Disneyfilm som leverer litt magi til tider. Dette er både trist og spennende når det står på som verst. Historien er bra lagt opp selv om man kanskje skjønner at det ligger enda mer i boken da Disney har kanskje fortalt dette litt snillere og enklere. Her er det veldig lett å finne ut av hvem som er ond og god. De voksne kommer nok litt lett til å gjennomskue dette en del før det avrundes, men dette er jo først og fremst tilsiktet barna som nok vil like dette ganske bra. Disney viser her at de er blant de beste i klassen her når de lager tegnefilm det er nesten bare Østens dyktige krefter som kan konkurrere med dette.

- Taran og den sorte gryte - Disneyeventyr som ikke blir fortalt på den rette måten

• Grouchoreviews.com
  • Q Network Film Desk