Anmeldelse av Old School, amerikansk film fra 2003

Komedie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 11 år

Ganske artig partyfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.04.2012]
Mitch Martin er blitt over 30 år og har erfart at ekte kjærlighet er vanskelig å finne. Han tror han har funnet den store kjærligheten, men så tar han et tidligere fly hjem fra San Diego og et par nakne mennesker hopper ut av badet hans med bind for øynene som et trylleshow klart til å bange kjæresten hans. Dette gjør at hele hans verden faller i grus. Han finner seg et nytt hus og flytter inn der i sin nye tilværelse som ungkar. Det eneste han har nå er de gamle gode collegevennene sine som også er blitt eldre, men ikke har lagt den ville festingen helt på hyllen. Hans ene venn Frank har nettopp giftet seg og hans nye kone forsøker å legge Franks gamle liv på hyllen som at når han drikker blir han den sykt enkle Frank ‘the tank’ som løper naken i gatene og er med på alt han ikke burde gjøre. Så har vi Beanie som er gift han også, men som ikke er vokst opp han heller og er en mester på å lage de største festene og han får til og med til å få Snoop Dogg som underholdning. Mtich som har vært som en evig student elsker sitt nye ungkarshus, men en dag kommer en fra skolen og sier at huset er bare er til bruk for folk som går på universitetet. En av hans gamle medstudenter gnir det inn og det får Mitchs kamerat Beanie på en vill ide. Han starter en stundentforening gjennom et smutthull i regelverket slik at han kan beholde huset. Det blir svært ville fester og påfunn som irriterer livet av dekanen som styrer disse områdene på colleget. Her får man en rekke eldre og yngre karer som vil være med. Det er nesten ikke grenser for hva denne ‘Old School’-gjengen kan finne på ...

Filmen starter med at vi får se et seminar for eiendomsmeglere. En av de tilhørende er en ung mann ved navn Mitch Martin som raskt begynner å kjede seg. Han sier fra til sin sidemann at han stikker og vil prøve å nå to-flyet tilbake. Han går selv om det ikke er pause og gir billetten hans videre som er verdt to drinker i baren. Han vil også at de andre skal steppe inn for ham slik at det ser ut som han har vært der. Han gir en båndopptaker videre til de andre slik at de kan ta opp resten av seminaret. Så setter han seg inn i en taxi og stormer mot flyplassen. Når han når fram så får han problemer i kontrollen, men rekker flyet likevel. Sent på kvelden kommer han hjem og finner sin kjære som ser på pornofilm, men det er ikke alt for da han skal til å omfavne henne så kommer et nakent par ut av rommet ved siden av og skal ha en gangbang. Han sier at hun vær så snill må si at dette er den første gangen det har skjedd. Rett etter er det bryllup for hans kamerat Frank og hans Marissa. På bryllupsfesten treffer Mitch igjen en gammel flamme i Nicole. De snakker og han søler kaffe på kjolen hennes. En venninne forsøker å hjelpe henne og Mitch ber henne legge inne et godt ord for ham når hun gjør det.

Regien er ved Todd Phillips. Han har jo servert oss mye bra opp igjennom årene med komediesuksesser som Road Trip og genierklærte Hangover. Her har han klart å gjøre nok en ganske gøyal film. Man mores bra og underholdes bra her av det som skjer her. Her får man et passe moro konsept med disse gamle ungdommene som forsøker å late som om tiden ikke er gått siden de festet sine livs fester. Karakterene er bra laget og man får følelsen av at dette er en film mange vil le godt av. Humoren er litt enkel partyhumor som virkelig får fram det beste i mange av karakterene her. Her får man en rekke artige karakterer og scener. Man har den gamle mannen Blue som blir sies å være 90 år gammel her, men det hindrer ham ikke å være med i studentforeningen her. Det blir også litt moro ut av at den litt småenkle Frank forsøker å gi samme gaven videre hver gang det er forventet at man gir en gave. Det er jo ikke alltid så gøyt å få bryllupspresangen din i retur. Da vet du at han satt virkelig pris på den eller hva? Det er også et bra komisk øyeblikk når en homo lærer de 30 år gamle damene å suge ved hjelp av frukt. Det hørtes kanskje ikke så morsomt ut, men denne homokarakteren med rødbrunt langt hår og et fjes som virker utrolig satt og utypisk for de glatte homsene man vanligvis ser på film. Og når det skjer en dødsulykke ut av glidekrembrytingen så føles jo det passe tragikomisk det også.

Skuespillerne gjør en bra jobb her. Owen Wilsons lillebror Luke Wilson er passende i hovedrollen som den ‘pene’ og mest ordentlige av gutta som draes ned på nivå med de andre kameratene. Will Ferrell er jo bra artig her som Frank som gjør mye av filmen. Han er god på kroppskomikk og er god på å levere replikkene sine med bra komisk timing. Også Vince Vaughn gjør en av de mest profilerte rollene her som den store festguden Beanie. Han er ikke like morsom sine andre og har ikke den samme karismaen, men han klarer på sitt vis å levere replikkene sine på passe komisk vis likevel. I andre mindre roller finner vi andre komitalenter som Seann William Scott (American Pie), Leah Remini (Kongen av Queens) og Simon Helberg (Big Bang Theory).

Dette er som en American Pie-film bare for eldre folk, men dette er såpass vilt at selv ungdommen også vil trykke disse folka til sitt bryst og slippe seg løs med all den passende humoren. Filmen er også passe lang slik at man opplever den uten dødpunkter. Ting kunne nok ha vært artigere til tider, men dette har helt klart sine øyeblikk som gjør det verdt å se filmen. Og når til og med man før artige øyeblikk når man ser rulleteksten vet man at man ikke har så mye å klage over her. Jeg ruller en firer for denne komedien som jeg synes du bør se om du liker godt partyhumor.

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Ikke like moro denne gangen!
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Nokså morsomt pølsevev
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

19.07.2007 sier Carl: Come on Snoop-a-loop! You can bring your green hat if you want to!

• Old School
  • Globe and Mail