Anmeldelse av GalaxyQuest (Galaxy Quest), amerikansk film fra 1999

Sci-Fi, Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år

Et komisk ‘must’ for Sci-Fi fans

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2012]
På 70-tallet hadde Jason, Gewn, Fred, Tommy og Alexander stor suksess da de spilte i en sci-fi-TV-serie ved navn Galaxy Quest. Siden den gang har det ikke skjedd stort i livet deres og de lever bare på gamle minner og er til for sin store fansskare. Blodfansen skal alltid ha dem til å diskutere handling og detaljer med dem i det de signerer autografer, men skuespillerne ser at de kan langt mindre om serien enn deres fans. En dag får Jason besøk fra en annen planet av en rase kalt Thermians som har sett på serien deres som de tror er en dokumentar. De trenger hjelp av Jason som spiller kommandør i serien til å forhandle med en ond krigsherre ved navn Sarris. Jason tror han bare er med på en vanlig oppdrag der han skal spille sin vante rolle i serien sin og han skjønner ikke at det er ekte. Han får også med seg de andre skuespillerne i serien og de er også uvitende om hva de egentlig er med på. Nå må de spille sine roller i virkeligheten for å redde Thermian-rasens eksistens...

Konseptet er jo veldig kult her og bra gjennomført. Man har altså en TV-serie som utgangspunkt her som har masse fans og har gått i en årrekke. Denne TV-serien har denne Thermian-rasen også tatt inn fjernt ute i rommet. De tror at serien er et dokumentarisk og skjer på skikkelig og har begynt å etterape all teknologien fra serien bare i virkeligheten. Det blir da ganske artig når våre helter i denne skuespillergjengen må spille sine roller på ordentlig. Det at ting er helt likt som i serien gjør at de egentlig må gjøre nesten akkurat det samme som de gjorde da de spilte sine roller. Nå må skuespillerne bruke alt de har lært gjennom TV serien for å løse alle utfordringer de møter på underveis. Det blir et spennende eventyr for dem der de spiller med livet som innsats. Det er kult å se at disse skuespillerne blomstrer når de endelig blir superviktige. Det blir også mye komikk i at denne Thermian-rasen er såpass naiv at de ikke skjønner at våre venner bare er en gjeng med skuespillere. I begynnelsen får man også opplevd de avdankede skuespillerne som møter fansen sin med vekslende engasjement. Det blir også bruk for blodfansen underveis her.

Filmen åpner med en scene fra den fiktive TV-serien Galaxy Quest. Den serien er svært Star Trek-aktig og den tar den serien virkelig på kornet. Åpningen er supermorsom og framkalte stor latter for min del som elsker sci fi. Man har også klart å gjøre mye moro ut av det artige konseptet og man utnytter nesten alt til det maksimale her. Her får man en rekke supermorsomme scener for sci-fi fans. I tillegg til åpningsscenen er scenen der de spiser romvesenmat er svært artig å se. Det blir mye gøy i den prosessen det er å få skuespillerne til å vite at de er med på noe aliangreier i virkeligheten. Luften går litt ut av ballongen midtveis her før den tar seg litt opp igjen mot slutten av filmen. Selve komikken her ligger i å vise sci-fi scener slik man kjenner dem fra typiske inntrykket man har av eldre handling i slike TV-serier og i tillegg er det jo også en del overdrivelse som gjør at det hele oppfattes som bra morsomt. Man opplever også at dette har stor sjarme også og man ler mer av ting når man kommer mer inn på karakterene og lærer å kjenne. Også effektene er godt gjort her og man klager nesten ikke på noe her. Man klarer å gjøre dette med en såpass stødig hånd at dette oppleves som bra vellykket.

Karakterene er jo ganske artige her. Her møter vi først og fremst den superpopulære selvdiggende Jason Nesmith som blir spilt av Tim Allen (Wild Hogs og Home Improvement) og som spiller Kommandøren på romskipet i TV-serien. Jason er stjernen i showet og det har gått litt til hodet på ham. Jeg har ikke så mye sans for Tim Allen, men her digget jeg han. Han klarer her å gjøre en slags sci-fi versjon av Chuck Norris i verdensrommet. Han ligner jo faktisk litt på Norris her også til tider. Så møter vi damen Gwen DeMarco i Sigourney Weavers (Avatar, Ghostbusters, Alien) skikkelse. Hun er en dame som er med i showet bare fordi hun er pen og med nedtrukket uniform for å framheve hennes fordeler. Gwen har jo ikke noen skikkelige replikker i showet heller. Hennes oppgave er bare å gjenta akkurat det samme som datamaskinen i TV-serien sier ut i luften. Deretter finner vi Alexander av en annen romvesenrase enn de andre om bord i Alan Rickmans (Snape i Harry Potter og Die Hard) skikkelse. Han er seriens romvesenvitenskaplige offiser. Rickman passer perfekt inn i rollen sin her som den drittleie skuespilleren som nærmest hater at han var med på alt dette tullet. Så finner vi Tommy Webber som spiller pilot i serien i Daryl Mitchells (10 ting jeg hater ved deg) skikkelse. Så finner vi Fred Kwan som spiller sjefisngeniør i serien. Han blir spilt av Tony Shalhoub (Monk og Men In Black). For å gjøre det hele komplett så finner vi også en Guy som blir spilt av Sam Rockwell (Moon og Den Grønne Mil). Guy har bare vært statist i serien og dør alltid først i alle episoder han har vært med i. Han er bare superglad at han er med i serien og er nesten litt star struck når han møter de andre skuespillerne i serien. Og som den ledene blant Thermian finner vi Mathesar i Enrico Colantoni. Han er kommandør og blir veldig artig spilt med sitt helt syke tonefall når han skaper seg om til et menneske.

Galaxy Quest er en film som virkelig overrasker. Det er jo sjelden man opplever en film man ikke har hørt om og som er såpass artig som det man opplever her. Om man digger sci-fi så er dette noe man ikke kan la gå fra seg. Når man så skal kaste terning etter denne filmen så er det litt vanskelig å bestemme seg. Jeg har jo gjerne lyst til å kaste en femmer, men noe i meg sier at dette til tider kunne vært gjort enda litt bedre. Med andre ord ligger filmen og vipper mellom en knallsterk firer og en femmer hele veien. Jeg velger å gi en firer og en stor anbefaling om man liker det man har lest her.

- Red 2 - Skuffende platt og kjedelig fra veteranene
- Fun with Dick and Jane - Bankran blir 'eneste' utvei for familiefaren