Anmeldelse av Wedding Crashers, amerikansk film fra 2005

Komedie, Romantikk Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 11 år

Underholdende humoristisk film for begge kjønn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2012]
De to barndomsvennene John Beckwith og Jeremy Grey har spesialisert seg som profesjonelle bryllupskrasjere. Det vil si at de drar på bryllup for å få med seg de peneste jentene hjem etterpå. De planlegger alt ned til minste detalj for personligheter, aksenter, klær og historier de kommer opp med. Til og med har de over hundre regler for hvordan de skal oppføre seg, men reglene kan også dessverre for dem selv også brukes mot hverandre om man ønsker det. Deres oppgave er med andre ord å være senter for oppmerksomheten i alle bryllupene de deltar i. Og når bryllupssesongen går mot slutten så er de slitne men fornøyde. Men så dukker det opp et gigantisk bryllup når en senatordatter skal gifte seg. Dette blir en såpass stor begivenhet at de to ikke kan holde fingrene av fatet. Alt går helt etter planen til de plutselig møter kjærligheten da vet de ikke helt hva de skal gjøre for slike ting kan man ikke planlegge...

Filmen begynner med at vi får se to karer som er litt lei sitter å hører på krangling fra et par som har store problemer. Jeremy, som den ene av dem heter, sier at han visste at det kom til å by på problemer å la de to klientene møte. De må bare ikke dra derfra akkurat nå. Han forslår at han og John skal megle mellom de to klientene som sliter med skilsmissen. Jeremy forteller at den eneste fienden her er selve begrepet ekteskap. Det er jo ikke realistisk, det er helt sprøtt. Han mener de bør si ja til seg selv og framtiden. Etter litt snakking legger det tidligere ekteparet ned stridsøksen og plutselig går forhandlingene på skinner for Jeremy og John. Deretter beveger vi oss til neste scene der en vi ser en dame som kommer inn på kontoret til Jeremy med en sovepose som han skal bruke når han sover over hos John på hans bursdag. Damen sier også at hun har den perfekte daten for Jeremy, men det vil ikke han høre noe om fordi han ikke tror på kjærligheten da det blir for mye rot med den slags. Deretter kaller Jeremy sin kollega John inn på kontoret sitt. Jeremy forteller John at det er bryllupssesong nå og at han har satt dem opp på sytten stykker. Han fortsetter med å si at de kommer til å møte drøssevis av giftegærne damer som vil kaste seg på.

Konseptet er jo egentlig bare en liten variasjon av et hundretalls andre filmers historie. Dette er egentlig ikke noe annet enn en romantisk komedie. Her får man mye av det vanlige som alltid fungerer i slike filmer. Det vil si at mann møter dame og så oppstår problemer rett etter at de faller for hverandre. Resten kan du sikkert gjette selv, at de så gjenforenes og så blir det selvsagt en lykkelig slutt. Men en del av konseptet her er jo det narrespillet som våre to venner John og Jeremy driver på med her. Det de driver med her er egentlig ganske kynisk og det å bare ta med seg pene damer hjem for bare en kveld fungerer jo bra for dem, og man liker dem fordi man ser at også bak denne fasaden finnes det også noen snille typer som kun driver med dette fordi de tror dette er selve lykken de trenger. Også måten de gjør dette på er jo litt artig å få med seg. Mange ville nok gjort dette på en mye enklere måte og gjort litt mer improvisering. Men disse folka har virkelig satt i gang et velsmurt bryllupsmaskineri for å imponere damene. Man finner jo ikke helt ut hvorfor de gjør dette, men hvem bryr seg vel om det i en komedie som denne.

Her får man en masse humor av de to som forsøker å drive et narrespill på høyt plan. De kommer også ut på dypt vann selv for disse karene når de blir med på en ferie med en familie etter et stort bryllup. Der blir de svært ukomfortable og de sliter med å holde alle reglene og står virkelig i fare å bli gjennomskuet som de store bedragerne. Og når de møter denne syke familien her så byr jo det på en god del morsomheter. Karakterene er jo litt 'over the top', men man tolererer dem i denne komedien fordi det er gjort med såpass humoristisk vri at det skaper mye tilbake til filmen. Denne filmen er jo også hele to timer lang og noe må man jo fylle tiden med. Og i tillegg redder jo hovedkarakterene hele inntrykket her i måten de utfyller hverandre på. Owen Wilson og Vince Vaughn har en svært god kjemi her seg i mellom. De er begge to morsomme komediestjerner som leverer når de får nok å spille på som her. Owen Wilson er kanskje morsomt etter mitt hjerte. Christopher Walken og gjør sitt for å få dette til å flyte bra og han har også komisk timing han også. Bradley Cooper, som er best kjent for Hangover, gjør også en rolle her som den litt for perfekte ‘dobbeltspillende’ kjæresten Sack til Claire. Og som et ekstra krydder får man også en liten smak av Will Ferrell i en liten birolle her som hovedkarakterenes mentor.

Regien er også ganske grei her. David Dobkin har ikke gjort så mange filmene, men dette må være hans karriere beste til nå. Det er jo ikke lett å lage komedier og her treffer han 'spot on'. Selvsagt får han mye hjelp av de flinke stjernene rundt ham, men litt av æren skal også han ha. Man får en ganske frigjort og rampete med litt tilhørende rølp innimellom. Man har med andre ord lekt litt på grensen av det man kan komme unna med i en typisk amerikansk film. Dette er en film som er ganske bra hele veien. Man får litt av det som man forventer og man ler en del innimellom. Dette er bra fornøyelig gjennom det hele. Det blir her med andre ord moro for begge kjønn og en film man underholdes bra av.

- Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga - En rar, men sjarmerende Netflixfilm om Eurovision Song Contest
- The Judge - Godt spilt, men lite dristig rettsalsdrama
- Fred Claus - Julenissen trenger hjelp...
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa

• Wedding Crashers
  • StudVest