Anmeldelse av Blade 2, amerikansk film fra 2002

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2012]
Hans navn er framdeles Blade og han ble født halvt menneske og halvt vampyr. Vampyrene kaller ham Day-Walker. Han har all styrken til vampyrene og ingen av deres svakheter, bortsett fra tørsten. Tyve år tidligere traff han en kar, ved navn Whistler, som endret på nettopp det. Han lærte Blade hvordan han kunne holde tørsten og lærte ham reglene. Whistler gav ham også våpen som sølv, hvitløk, sollys til jakten for å utrydde vampyrer. For to år siden ble Whistler angrepet. Vampyrene fanget ham, og gjorde ham til en av dem. En natt skjer det noe Blade ikek hadde forventet. Han bli oppsøkt av hans værste fiender i vampyrene og de vil samarbeide med ham for å møte en mye større fiende for dem begge. Det er noe verre som vampyrene er mye mer redd for enn selv Blade. En mann ved navn Jared Nomak ble født som vampyr men har mutert som følge av et virus. Han lever av mennesker, men også av vampyrer. Alle vampyrer som blir bitt blir også bærere av det samme viruset og muterer som Jared over til å bli supervampyrer kalt reapers. Og dette sprer seg superraskt fordi disse nye muterte vampyrene må ha føde hele tiden og er nærmest som blodjunkier å regne. Nå skjønner Blade at han ikke har noe valg om å samarbeide for å forsøke å skape et enda større problem enn vampyrene...

Dette åpner en mørk natt. En trikk passerer akkurat under en bro og forbi blodbanken i Praha. Vi følger en mann med femdagersskjegg som går inn i banken. Han trekker kølapp og setter seg ned og venter på hans tur. Mannen snakker litt med sidemannen sin som hoster en god del og spør ham om det er første gang han gir blod. Han forteller at de betaler kontant og har ingen begrensning på hvor ofte du gir blod, og de kjøper det til og med i krukker hvis du har med det. Så blir sidemannen som heter Jared Nomak betjent og en dame sier at de er klare for ham nå. Vi følger så med Jared mens han blir tatt med nedenunder. Han blir spurt om han har hatt piercinger eller lignende de siste månedene. Hun legger merke til et stort arr midt på haken hans og spør hvordan han fikk det. Han sier han var uheldig som barn. Videre blir han spurt om han har noen nære slektninger eller noen å ringe hvis det skjer et uhell. Han svarer at han ikke har noen og så spør han henne om han framdeles kan bli en blodgiver. Hun sier at det spørs fordi blodprøvene hans kom opp med noen underlige resultater. Det viser seg at blodet hans har en fenotype de aldri helt har sett før. Når han kommer innenfor døren stenger de den bak seg og drar han med seg bort til en stol der de slenger ham fra seg. Det viser seg at det er en del vampyrer som har tenkt til å tappe ham for blod. Han tar det først ille opp og det høres ut som han begynner å gråte, men så begynner han å le og reagerer lynraskt og biter damen i halsen så blodet hennes spryter utover. Vakten forsøker å skyte ham i ryggen, men det gjør ham bare enda sintere. Han sier så at han hater vampyrer og åpner munnen og en rekke merkelige saker kommer ut av den som en merkelig tunge av et slag.

Man har forsøkt å ta konseptet videre for å bringe litt ‘nytt blod’ inn i serien bokstavelig talt. Og disse ‘supervampyrene’ er jo noe nytt og det at Blade må samarbeide med fienden er jo også et nytt element. Men et slikt samarbeid er jo ikke det enkleste for noen av dem fordi Blade ikke stoler helt på sin fiende. Han tenker litt lenger fram som hva som skjer når situasjonen begynner å bli litt mer under kontroll. Blade mistenker at vampyrene vil forsøke å ta ham av dage med første sjanse de får etter at de har brukt ham litt. Vampyrene er jo ikke like skeptisk siden de hele tiden er redd for Blade uansett. De er til og med villig til å sette ham i sjefsstolen når det gjelder å føre deres spesialstyrker for å jakte ned supervampyrene. Det at det er snakk om et virus som supervampyrene er bærer av gjør jo også sitt til at dette blir litt ekstra komplisert siden det sprer seg så raskt her og om man ikke bekjemper det raskt så kan det få katastrofale følger. Det at supervampyrene også tåler såpass mye gjør jo også prosessen med å utslette vanskeligere.

Actionen er ikke helt av det hvasseste slaget og det til tross for at vi får en åpningscene med Blad her som slåss med noen vampyrer på motorsykkel. Det involverer selvsagt en rekke saltoer og mye sprell når Blade slåss. Men dette ble vi jo nesten lei i den første filmen. Man ble kanskje for godt vant med kule sekvenser i den første filmen for der var det mye snaks som man bare digget når man var i ung alder og framdeles synes er ganske underholdende. Her får man litt mer av det samme, bare dårligere satt sammen og langt i fra like kult. Selv ikke musikken henger helt med i svingene her heller og er mye svakere og gir ikke så mye tilbake til scenene som den gjorde i første film med sin uberkule trancemusikk. Blade bruker framdeles sverdet sitt her og han er jo litt kul som en annerledes farget halvvampyr. Det er bare Blade i Wesley Snipes skikkelse som er en kul nok karakter her. Og selv om man forsøker seg med Ron Perlman i en birolle her så får man aldri han til å fungere som man håper med en gang han entrer filmen.

Historien er jo ikke stort å skryte av her og ting er også veldig enkelt fortalt og det blir litt for åpenbart at man forsøker å bygge dette opp på helt samme måte som den første filmen. Man forsøker å lage en del spenning ut av dette kapittelet også, men det hele føles litt konstruert og litt langdrygt i lengden. TIl tross for noen små tvister så er dette litt for rett fram og når man først kommer til det som skulle være tvister her så kjenner jeg at man rett og slett ikke bryr seg så mye om dem. Filmen mangler noe driv i forhold til den første i rekken. Om man er over gjennomsnittet interessert i vampyrer så er jo dette noe en kan forsøke seg på. Personlig var dette noe som skuffet meg litt og jeg digget den første filmen. Effektene er jo stilige nok de til tider og ting er bra gjort teknisk sett her. Det mangler kanskje litt engasjement og ting blir også litt mørkere og kjipere enn første kapittel. Det er dog mer mer actionpakket, men til tross for dette så hjelper det ikke når underholdningen samlet sett synker. Dette bølger mellom en sterk treer og en svak firer hele veien. Om man liker mye blod og gørr så er nok dette noe for deg, men for alle dere andre så ville nok jeg styrt litt unna dette fordi det ikke byr på det helt store. Det er litt for mørk og enkel underholdning som ikke fungerer som man hadde ventet. Blade var en frisk og litt ny film som sprutet litt nytt blod inn i filmverdenen da den kom. Man forventet derfor en god del mer av en oppfølger enn det man fikk her. Man er ikke like skuffet som Matrix forhold til dens oppfølgere, men det er litt samme trenden som blir gjeldene her også selv om den ikke er fult like synlig. Denne filmen begynner ganske dårlig og tar seg noe opp, men ikke nok til at man føler at man gidder å premiere dette nok. Man hadde forventet mer av regissør Guillermo del Toro som gav oss gav oss mesterverket Pans Labyrint. Dette er rett og slett en film man gidder å bruke tid på å se flere ganger, men den fungerer helt greit som litt vampyrunderholdning for de aller tørstigste på den fronten.

- Blade Trinity - Populistisk overpakket vampyractioneventyr
- Blade - En av de kuleste vampyrforkjemperne!

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Pans Labyrint - Magisk eventyrfilm for voksne
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction