Anmeldelse av Taxi, amerikansk film fra 2004

Action, Komedie, Kriminal, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 7 år

Slett amerikansk tam bilfilm med tilhørende fattig action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.03.2012]
Belle er en vill, vakker rask og tøff. Hun har nettop fått Taxilisens og begynner med det som Taxisjåfør i New York. Men hun er ikke som alle andre taxisjåfører. Hun fokuserer mer på fart enn komfort. Hun har en blodtrimmet og fartspimpet taxi som gjør at hun kan dundre gjennom New Yorks gater i over 200 kilometer i timen. En dag bumper hun inn i den litt klossete politimannen Andy Washburn som nettopp har mistet lappen sin. Hun følger etter noen brasilianske bankranere sammen med Washburn, men de pene damene slipper unna i siste liten. Washburn overtaler etter hvert Belle til å assistere ham med å fakke disse sexy bankranerne. Sammen er de litt av et team. Den alt for selvsikre politimannen og den tøffe og raske taxisjåføren Belle er ute etter å buste brasilianerne og det blir litt av en livsfarlig katt og mus-lek...

Filmen begynner med at vi får se New York og frihetsgudinnen i den blodrød soloppgangen. Vi flyr inn over byen og dukker ned i en gate der en syklist gir alt på sykkelen sin gjennom de søppelfylte gatene. Trafikken står kubb i gatene og morgenrushet er virkelig i gang. Men sykkelen lar seg ikke effesere av slikt og kjører lett som en lek gjennom trafikken og blant alle bilene. Syklisten kjører så gjennom et travelt kjøpesenter. Den makser farten på sykkelen gjennom en bakgate og hopper høyt på veikanten opp til gateplanet. Så gjennom enda litt mer trafikk før det bærer ned trappene til undergrunnen. Og over en bro og inn på budservicesjappa som syklisten jobber på. Der skrenser den og tar av hjelmen og vi ser at det er en hun. Til og med er det ny rekord på ruten. Sjefen kommer og forteller at det er Belle som syklisten heter sin siste dag på jobb. Han forteller henne at hun er den beste ansatte han noensinne har hatt. Han fortsetter med at de er alle veldig stolte av at hun endelig har fått taxilisens. Sjefen kommer med en gave til henne i en rosa pakke. Hun pakker opp og hun har fått en titankompresser. Og så kommer kjæresten hennes også.

Den første franske Taxi-filmen ble en stor suksess da den kom 1998. Dette er den amerikanske versjonen av den filmen. Mange digget jo den franske filmen så da var det jo litt interessant å se hva amerikanerne kunne diske opp med. Det hele begynner akkurat som den første Taxifilmen bare med små forskjeller. Her er det en dame som har hovedrollen og Daniels jobb som motorsykkelbud er byttet med et sykkelbud. Og mye annet er også likt her som at man får en klumsete politimann som buddy til taxisjåføren Belle. Det er også noen ranere her som må bustes. Denne gangen er det ikke Mercedesbanden fra tyskland, men en gjeng damer sexy damer fra Brasil i en fet og rask BMW. Det blir også mye fokus på taxien til Belle som ikke er hvit, men selvsagt gul siden hun kjører i New York. Hun har også pimpet bilen sin med mye av ting som får den til å gå mye raskere når det trengs. Dette forsøker å herme på en god del punkter bare med en liten vri. Daniel ville kjøre Formel 1 og Belle vil helst kjøre Nascar. Og man kan nevne slike likheter i fleng her uten at det hjelper denne filmen noe nevneverdig. Man kjenner igjen at dette er en Taxi-film, men dessverre skiller den seg mest ut i negativ retning i forhold til alle de franske filmene.

Kjørescenene er ikke like stilige som i den franske filmen heller og mangler litt sårt tiltrengt friskhet og adrenalin. Dette blir rett og slett litt for standard til tider og man føler ikke dette gir deg noe i det hele tatt. Det er med andre ord ikke så mye kjøreglede å spore her. Filmen er ikke noen særlig vellykket bilfilm som jeg ville anbefale den gruppen i det hele tatt. Det er noe her som gjør at en misslykkes nærmest totalt i sin framstilling her. Actionscenene sitter heller ikke og humoren er ikke helt det store her heller. Jeg lo ikke av noen av vitsene her. Det er avansert å lage god humor og dette er aldri i nærheten av det.

Man tror ikke på karakterene her da politimannen Washburn ikke klarer å treffe i nærheten av det han sikter på bare noen meters hold. Han har også en hjerne og en typisk framtoning som man bare treffer i dårlige amerikanske komedier. Mye her blir her med andre ord for dumt. Selv ikke hovedpersonen Belle er noe man liker å følge. Hun blir bare irriterende og snakker alt for mye som en kvinnelig Eddie Murphy uten de helt store replikkene å underholde oss med. Og Queen Latifah er ikke det friske rollevalget som man hadde trengt i en slik film, og det har ingenting med å gjøre at hun er en kvinne bak rattet. Kjemien mellom Jimmy Fallon som Washburn og Queen Latifah som Belle er heller ikke stort å skryte av den heller. Karakterene var ikke stort å skryte av i de franske filmene heller, men hovedpersonen i den første av dem hadde i alle fall et litt skøyeraktig glimt i øyet og det er dessverre helt fraværende her.

Regien er heller ikke noe å skryte av her. Det er Fantastic Four-regissør Tim Story som står for den delen og den fikser han ikke. Dette er fortalt så utrolig uengasjerende at man nesten rister på hodet. Man hadde forventet seg litt mer av en amerikansk versjon av Taxi enn dette. Dette eier jo ikke spenning og energi. Man rister på hodet av manuset som er en blekke som ikke er verdt å lese igjennom. Nå var ikke historien eller manuset veldig sterkt i den franske versjonen, men den amerikanske kombinasjonen mellom regi og manus er utrolig underlegen den franske. Og Luc Besson skulle skamme seg for å være med på et prosjekt som dette. Riktignok var han bare produsent, men man horer hans navn på coveret for alt det er verdt og da forventer man litt mer av filmen når man ser det.

For å oppsummere så er dette svært slett. Det er riktignok litt minimumsunderholdning igjen her til tider, men ikke nok til at du vil bruke tid på dette om du ikke er under tvang. Dette er rett og slett lett den dårligste Taxi-filmen av dem alle. Man hadde virkelig forventet mer av amerikanerne enn dette våset som er langt under par. Her har man ikke skjønt hvordan film skal lages når man klarer å spolere et ganske underholdende enkelt konsept som det den franske Taxi var. Man har riktignok beholdt det banale og enkle i den franske, bare at dette er veldig kjedelig i forhold. Denne filmen var en dårlig investering og jeg tror aldri jeg gidder å bruke tid på denne en annen gang. Det blir også litt for åpenbart hva som kommer til å skje her hele veien. Filmen overrasker deg aldri og når slutten kommer så jubler man av glede, men det er mer fordi det hele endelig er over. Det er nesten så man har lyst til å gi filmen snake eye, men det får bli to supersvake slangeøyne som lyser opp på terningsiden.

- Taxi 5 - Taxi-oppfølgeren kjører mer på felgen...
- Taxi 4 - Bare minimalt med underholdning
- Taxi 3 - Taxi-eventyr som ikke innfrir helt som man håper