Anmeldelse av Get Shorty, amerikansk film fra 1995

Komedie, Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.03.2012]
Chili Palmer er pengeinnkrever for sjefen sin i mafia-bossen Momo, men når Momo dør tar Barboni over butikken. Og da må Chili danse etter hans pipe selv om han ikke liker fyren da Chili ble sett på som en av eiendelene til Momo. Barboni gir da Chili ordre om å dra til Las Vegas for å hente penger hos en mann som skylder ham penger der. Når Chili er i Las Vegas gir han også regissøren Harry Zimm et besøk for å kreve inn litt penger som han har stukket av med fra et Casino. Siden Harry jobber som regissør ser Chili sitt snitt til å få en fot inn i filmbransjen. Chili har et forslag til et manus for en film, men Harry vil kun gjøre det om han får med skuespilleren Martin Weir. Det blir da Chilis jobb å skaffe denne skuespilleren for denne filmen...

Det hele begynner i Miami. En mann med møkt hår og typisk finanssleik sitter å røker på en kafeteria mens han ser ut på gaten. Overfor ham på samme bord sitter en litt eldre mann om hvor kaldt det er med bare en plussgrad. Finanssleikmannen, som heter Chili, forteller at de skal stenge kinoen Biscayne Street. Han forteller at kinoeieren skylder en kar ved Momo flere tusen og at Momo bør kjøpe kinoen. Han forteller videre at han ser for seg at han kunne drevet kinoen for Momo og vist Cagney-filmer. Den andre mannen skyter inn at man kan spørre seg hva Momo skal med en kino som viser film ingen vil se. Momo ville nok drite i den om man ikke gjorde den om til et pornokino. Så kommer noen eldre karer bort til Chili og slår en spøk på hans vegne før de går videre. Chili blir bare sittende å se ut gjennom vinduet som om det var det mest interssante i verden. Når Chili skal gå ser han etter jakken sin og den er blitt borte. Det viser seg at en viss Barboni har tatt jakken hans. Chili drar med vennen sin i bilen til Barboni for å hente sin jakke der hans bilnøkler ligger. Han banker på døren og Barboni åpner. Han slår Barboni hardt i nesen så den knekker og går og henter jakken sin og så ut går han raskt ut igjen. Deretter drar han til kontoret og en stund etterpå kommer Barboni for å drepe Chili, men blir avvæpnet og må løpe med halen mellom beina. Deretter får vi se mafialederen Momo som går opp alle trappene til toppetasjeleiligheten og blir overrasket med en bursdagsselskap som står klar og roper ‘Surprise!’. Det er noe Momo ikke takler og han får hjerteatakk og faller død om.

Her får man et virvar av en suppe av karakterer og ting som må ordnes for å få ting til her. Chili Palmer er mannen som må fikse og deale med alt her, og det er ting han er vant til. Han er pengeinnkrever og når han kjører en pistol mot hodet ditt så lytter du til hva han har å si. Chili er en mann uten kompromisser og får ofte ting til å vippe sin vei. Hans erfaring som pengeinnkrever er jo ikke noe dum bakgrunn her når man skal ha et bein med i filmbransjen. Chili er jo en sann filmnerd som kan alle replikkene i hans ynglingsfilmer og ser dem gang på gang på slitne kinoer. Det er derfor som en våt drøm at han etter hvert her kommer inn i den bransjen som underholder han i hele hans fritid. Men det er jo mye som skal på stell her før det blir film ut av Chilis manuside.

Det nærmest bugner over av kjente navn på rollelisten her og skuespillet er jo også ganske greit her også. John Travolta er i storform i hovedrollen som Chili Palmer. Han får virkelig fram karakteren i den svært så selvsikre Chili som gjør mye av filmen her. Alltid så velspilledende Gene Hackman er også med her som filmregissøren Harry Zimm. Han gjør også sitt for å får dette til å bli såpass severdgi som det det er. Også Danny DeVito er en av de store stjernene her og han spiller solid som skuespilleren Martin Weir som skal spille i filmen til Chili enten han vil det eller ikke. Filmen er jo ikke komplett uten en babe og her er det Rene Russo (Dødelig Våpen 3 og 4) som bærer den rollen som damen Karen Flores. Dennis Farina fra Snatch og Saving Private Ryan er også et kjent fjes her som spiller den nye mafiasjefen Barboni. Også mister Sopranos himself i James Gandolfini er med her i en av birollene her. Det er også Delroy Lindo kjent fra filmer som Siderhusreglene og Gone in 60 Seconds. Man får også en scene med den kjente stjernen Bette Midler.

Her får man mange artige situasjoner og kjappe replikker som danner all humoren. Det hele er snørt sammen på et snedig vis med mange tråder og det man opplever her er svært underholdende. Dette er ikke en film som man ler veldig høyt av, men den er likevel veldig kul og fornøyelig på samme tid. Her får man en god del tøffe scener med de store skuespillerne her som er svært festlig å få med seg da de øser ut av sin sjarme og karisma i sine roller og nærmest leker her, og det synes at de har det veldig gøy på jobben og det smitter bra over til oss som seere også. Det er noe eget med disse kriminalkomediene som gjør at vi gang på gang benker oss ned for å bruke tid på dem. Dette er både spennende, kult og morsomt på samme tid. Det blir også en del drama her og karakterene er såpass greit spilt at det hele fungerer ganske solid her til tider.

Dette er en stødig film av Barry Sonnenfeld som før dette hadde laget to tre komedier der to av dem var i serien ‘Addams familiy’. Her er det ikke så mye å klage på reint filmteknisk. Filmen flyter bra og det hele fortoner seg passe fornøyelig hele veien. Historien er fortalt på en svært underholdene måte med god variasjon i hvordan ting presenteres. Sonnenfeld har også stått bak suksessfilmen Men In Black med Will Smith også og dette var hans store gjennombrudd med de store gutta.

For å oppsummere er det mye bra her. Den tekniske kvaliteten er upåklagelig og man føler dette er en film som er både original og morsom på samme tid. Skuespillet er jo også ganske ubetalelig gjort her til tider og gjør utrolig mye av inntrykket man får her. Uten disse prestasjonene hadde dette ikke vært det helt store. Man gjør mye riktig her og dette ligger å vipper hele veien mellom fireren og femmeren på terningen. Dette var noe som virkelig falt i smak. Jeg velger å dele ut en knallsterk firer på terningen og en stor anbefaling for deg som liker lett underholdning presentert på svært festlig måte. Det er mange gode scener her og og også slutten her er det gjort en artig vri på.

- Be Cool - Vær kul, men ikke FOR kul.

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første
- Wild Wild West - Forsøk på steampunkmoro med Will Smith