Anmeldelse av Welcome to Collinwood, amerikansk film fra 2002

Komedie Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 11 år

Taperkomedie som ikke overbeviser nok

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.03.2012]
Filmen begynner med at to bomser forsøker å stjele en bil. Cosimo setter seg i bilen, men får alarmen til å gå på ved en feil og det hører en politibil som kjører forbi. Han ender inn i buret for biltyveri. I fengselet deler han celle med en livstidsfange som gjorde en feil da han skulle gjøre sitt livs kupp. Livstidsfangen deler planen sin med Cosimo. Det er snakk om en såkalt Bellini, eller med andre ord et perfekt kupp. Et slikt får man bare sjansen til en gang i livet om man er heldig. Det har seg slik at i en safe i en gammel melkefabrikk finnes en sum på 300 000 dollar. I dag bor det noen gamlinger der og det er nesten bare å gå inn å hente ut pengene. Men som sagt så er jo Cosimo i fengsel og trenger derfor en Mullinski for å sone straffen for ham. Han tilbyr penger for at noen skal sone straffen for ham. En amatørbokser later som han påtar seg straffen, men lurer Cosimo til å fortelle om planen og noen timer etter er han ute igjen. Amatørbokseren begynner å gjøre alt arbeidet for å gjennomføre kuppet og med seg har han en god del lykkejegere av noen bomser...

Her får vi en gjeng med bomser som er ute på tokt for å skaffe seg noen lettjente penger. For å sammenligne med norske forhold så er jo dette litt Olsenbandenaktig. Det er mange likheter her, bare at Collinwood-versjonen har ingen skikkelig Egon. Det er ikke lett å bo i Collinwood når man er nederst på rangstigen. Kriminalitet er for mange eneste utvei av svinestien. Og når denne Bellinien dukker opp så er ikke disse karene vond å be selv om de egentlig ikke har så mye å tilby annet enn å ta sin del av potten. Det gjelder om å sikre framtiden og det hørtes veldig forlokkende ut. Her er alt dømt til å lykkes, eller er det det? For selv om dette er et kupp som en hver forbryter vil føle at dette er som å stjele snop fra småunger, er disse gutta som her bestemmer seg for å gjøre kuppet langt under snittet av kriminelle. Disse gutta har egentlig ikke snøring på hva de driver med her, men det hindrer dem ikke i å prøve på det forlokkende drømmeoppdraget.

‘Welcome to Collinwood’ er en remake av den italienske filmen Soliti Ignoti fra 1958. Har ikke fått sett den italienske versjonen men dette er en typisk taperkomedie. Det er svært mange karakterer her og det tar jo litt tid å komme inn i filmen når man har så mange å bli kjent med her. Det er masse morsomheter her, selv om de ikke er av det beste slaget. Dette er mer tragikomisk og man ler ikke veldig høyt og lenge av dette, men innimellom glimter filmen til med litt artige situasjoner. Som da gjengen skal bryte inn og eldstemann mister underbuksen sin mens han henger høyt over bakken. Det er jo klart at om en har den rette humoren så er dette en film som slår bra an. Det er jo ikke helt den store historien her heller, men man bygger opp en grei stemning som passer de simple bomsene av noen karakterer her. Noen situasjoner her er jo slikt som framkaller litt latter og smil. Tempoet er også kanskje litt lavt og man håper innimellom at man skal få mer humor enn det man faktisk får.

Det er de litt ukjente Russo-brødrene som står for regien her. Dette er deres Hollywood-debut og de gjør jo en del riktig her og får denne komedien til å tidvis skinne litt. De har jo også fått med seg mange flinke folk her. Produsenter er tospannet George Clooney og Steven Soderbergh, som vi kjenner fra Ocean's Eleven filmene som henholdsvis hovedrolleinnehaver og regissør. Dette blir dessverre langt fra like stødig som Soderbergh første Ocaean-film, men man gjør noe riktig her. Skuespillerne gjør en bra jobb her med de stødige og solide skuespillerne Sam Rockwell og William H. Macy i spissen. Man får også andre kjente fjes som Luis Guzmán og George Clooney i birollene som krydder for det hele. Jeg vil si at skuespillerne her representerer filmens styrke og uten deres innsats hadde dette falt helt igjennom. Det er ikke så alt for mye å lene seg på i denne komedien. Russo-brødrene forsøker å kjøre på med alt all tragedien her for å forsøke å skape humor opp i det hele og dette er joe en oppskrift som Coen-brødrene har brukt flittig de også, men på et litt mer gjennomført plan enn dette reint filmteknisk.

For å oppsummere er dette en grei formel for komedien er jo ganske grei og enkelte scener er jo verdt å få med seg, men jeg tror at dette ikke holder helt i lengden. Historien blir litt svak her og man kunne ønsket seg at det var mer handling her til tider. Morsomhetene kunne også vært litt mer solide og man ler ikke like mye som man ønsker av en slik film. Dette er tredje gangen jeg ser denne filmen og jeg har gitt den mange sjanser uten at den har klart å holde seg like okei som da den var da den kom ut. Man kunne ønsket seg at man fikk gjort litt mer med karakterene her og skapt litt mer inntrykk av dem. Det er jo mange folk her å bli kjent med og det virker som om de kjemper litt om plassen her og det hele blir litt karakterlapskaus. Med såpass mange flinke folk her så hadde man forventet mer ut av dette. Men til tross for at jeg har påpekt mange svakheter her og åpenbart ikke synes dette var helt topp, så føles dette ikke dårlig av den grunn. Jeg velger å gi dette en sterk treer og for den rette gjengen så er jo dette en ål right film å se.

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!

- Morsomt om mislykkede forbrytere

• Welcome to Collinwood