Anmeldelse av Tvillinger (Twins), amerikansk film fra 1988

Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 11 år

Enkel 'feel good'-komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.03.2012]
Julius vokser opp på en øy som del av et forskningseksperiment. I voksen alder får han beskjed om at han har en bror. Julius drar fra den trygge øyen sin og ut på leiting etter sin tvillingbror Vincent som ble fraskilt fra hverandre under fødselen. Men til tross for at brødrene er tvillinger så er de svært forskjellige i utseende. Mens Julius er høy kjekk og muskuløs er Vincent den rake motsetningen i kort og lubben og ikke noe kvinner vil se to ganger etter. Det er som om Julius fikk alle de gode genene Vincent måtte klare seg med det lille som var igjen til ham. Julius drar til storbyen New York og det blir litt av en omveltning for ham som ikke har vært utenfor øyen sin. Vincent derimot kan alt om storbyen da han har vokst opp og måtte kjempe litt mer for tilværelsen. Julius gjenforenes med sin bror Vincent og sammen drar de ut på et eventyr for å finne sin felles mor...

Filmen begynner i et strengt bevoktet forskningslaboratorium. En stemme forteller at på sin 35 årsdag bestemte han seg for å fortelle Julius Benedict sannheten om seg selv. Julius visste at han var resultat av et vitenskapelig eksperiment, ledet av den amerikanske regjeringen. Et topphemmelig forsøk på å skape et fysisk og mentalt overmenneske. Han visste at han ikke bare hadde en, men seks fedre, som alle var spesielt utvalgt på grunn av deres genetiske fortrinn. Og selvfølgelig visste han om Mary Ann Benedict, den usedvanlige kvinnen som var valgt til å være hans mor. Han hadde levd med den sørgelig viten at hans mor døde under fødselen. Det Julius ikke visste før nå, var at rett etter han var født fødte moren enda en gutt og de to var dermed tvillinger. Julius (Arnold Schwarzenegger) blir informert om at hans bror Vincent (Danny DeVito) ble sendt på et barnehjem i Los Angeles på samme tid som Julius ble brakt til øyen han bor på. Julius har tilbrakt hele sitt liv på øyen og deltatt i viktig forskning. Forskeren trodde at Julius var lykkelig, uten noe ønske om å reise, men der tok han feil.

Man forsøker seg her på morsomme scener her til alle tider. Men det er ikke nok å ha et konsept her med to så ulike tvillinger som utgangspunkt og la det være utgangspunkt for all humoren. Man får jo noen okei scener som er litt småmoro. Man får blant annet en scene der Arnold ser på en plakat av Rambo i Stallones skikkelse og måler muskler og ler. Eller en scene der Vincent blir banket opp av en stor fyr og blir reddet av sin bror Julius som avverger situasjonen med minimal bruk av vold med sine voldsomme reflekser og store styrke. Julius er også en mester i det mentale også og kan lese bøker med en enorm hastighet. Noe moro er det jo her, men det hele blir litt for krampaktig til tider som når Julius kjører på to hjul med bilen. Man forsøker jo også seg på litt situasjonskomikk der Vincent forsøker å utnytte sin bror Julius til diverse småkriminelle oppdrag. Det hele blir nesten litt for typisk her i to typer der den ene ikke tåler den andre og så blir de litt kjent før de jo selvsagt de buddiene her etter hvert. Det hele blir så gjennomsnittlig amerikansk gjort og man har jo egentlig sett dette et dusin ganger fra før av med ørliten variasjon. Ikke dette blir aldri helt det store komisk og uansett hvor hardt en forsøker å like filmen så klarer en ikke å falle helt for det man blir presentert for her.

I hovedrollen her finner vi Arnold Schwarzenegger sammen med Danny DeVito. De to er jo svært ulike også som skuespillere. Arnold Schwarzenegger gjør her sin første reine komedie og det synes litt at han er ny i faget. Arnold overspiller en del her og blir litt for barnehageovernaiv her. Han går hele tiden rundt med det gliset som virker utrolig påklistret. Danny DeVito derimot viser at han hører hjemme i en slik komedie. Han gjør det som forventes av han i en slik film. DeVito er en god skuespiller, riktignok får han ikke den største rollen å jobbe med her, men han har en grei komisk timing i sitt skuespill. Begge to har de god karisma og blir på en måte et helt greit filmbuddypar her. Og selv ikke replikken ‘You are comedians’ hjelper oss å virkelig tro at de to virkelig er to komistjerner.

I regissørstolen finner vi Ivan Reitman som hadde supersuksessen med Ghostbusters, men etter det har han ikke helt klart å kopiere den bedriften, og han har igrunnen bare servert oss en hel del rekke halvdårlige komedier. Også denne filmen befinner seg i denne kategorien. Reitman klarer aldri å dra dette opp mot de store høyder. Manuset er for spedt og middelmådig og regien er heller ikke noe man nevneverdig setter pris på her. Reitman har nok trodd at motsetningene ville være morsommere sammen enn det som virkelig er tilfelle her.

Denne filmen har sine små øyeblikk, men det er for sjelden man synes den er noe særlig morsom og de øyeblikkene er det som regel DeVito som står for. Filmen er dog noe som føles okei å se. Man får litt av det man forventer seg og om man liker Arnold sin overspilling så kan det være at man faktisk liker denne litt bedre enn det jeg gjorde. Man overbruker også replikken ‘He is my brother’ i filmen og man blir litt lei av den i lengden. Det er jo litt småhumor i hvordan den smånaive og lite erfarne mannen Julius opplever mange ting i for første gang og hvordan egentlig livet er for resten av den frie verden. Om du digger Arnold eller ikke er så kresen på kvaliteten i komediene så kan dette faktisk fungere. Jeg kan huske tilbake at jeg i min ungdom faktisk synes denne filmen var ganske ålright. Men når jeg så den igjen etter en god del andre filmer og sammenligne med så ser man jo at dette ikke er helt ‘top notch‘. Man forsøker jo også å lage dette veldig 'feel good', men dessverre på en litt for amerikansk måte. Det er en del som trekker denne filmen ned og filmen burde også vært minst et kvarter kortere for å guffet den opp litt. Man vet liksom litt hva som skjer her siden filmen følger den vanlige oppskriften, med andre ord bør du ikke bli overrasket over at jeg ruller treeren for denne filmen som heldigvis ikke så ille som man kanskje tror her i begynnelsen. Det er jo til og med litt småaction her underveis som gjør at det også blir litt spenning her. Terningkastet mitt må derfor presiseres som sterkt, og slutten redder også noe som redder mye av inntrykket her. Og det skal også legges til at filmen ble en stor suksess på kino i USA og ble den femte mest innbringende filmen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Maggie - Svært dyster og feilslått tristesse med Schwarzenegger
- Sabotage - Brutal Arnold-thriller
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Collateral Damage - Typisk Arnoldfilm som aldri leverer varene
- Den sjette dagen - Fremtidsverden med ulovlig kloning av mennesker
- End of Days - Gjennomsnittlig film som aldri blir det helt store
- Eraser - Banal actionmoro som man forventer det med Arnold og kompani
- Bjelleklang - To fedre, men bare en actionfigur igjen til jul...
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Junior - Verdens første gravide mann
- The Last Action Hero - Actionfilmparodi som mangler litt signatur og sjel
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- Total Recall - Bra kul sci-fi-underholdning
- Førskolepurk - Familieaction som aldri slår helt på stortrommen
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Predator - Den Usynlige Fiende - Marcho-action med en usynlig fiende fra rommet
- The Running Man - Gøy gammeldags action satt i en nådeløs sci-fi-verden som støtter seg på Stephen Kings bok i bunn
- Rått Parti - Forsøk på rettferdig action med en Arnold

- Evolution - Utenomjordisk evolusjon i rakettfart
- Junior - Verdens første gravide mann
- Førskolepurk - Familieaction som aldri slår helt på stortrommen
- Ghostbusters 2 - Ny runde med spøkelsesutrydderne
- Ghostbusters - Who you gonna call? Ghostbusters!
- Rekrutter på ville veier - 1980-tallsatire om å være i militæret

• Tvillinger