Anmeldelse av Førskolepurk (Kindergarten Cop), amerikansk film fra 1990

Action, Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Familieaction som aldri slår helt på stortrommen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.03.2012]
Politimannen John Kimble er en mann som kommer fra Østerrike og har jobbet i 12 år som politimann i USA. Han jobber med å oppspore en narkotikalanger sammen med sin kvinnelige kollega Phoebe O'Hara. Narkolangeren er på jakt etter sin sønn som bor hos sin mor i Oregon. Kimble og hans partner lager en spesiell plan for å få has på norkolangeren. Planen går ut på at Kimble skal infiltrere barnehagen der gutten til narkolangeren går i. Kimble utgir seg selv som barnehageonkel eller barnehagelærer og jobber som det undercover for klassen til narkolangeren går. Men det er hardere å være undercover som barnehageonkel enn det Kimble hadde trodd...

Filmen begynner på et travelt kjøpesenter der en rekke folk går rundt. Så ser vi Arnold med et småkomisk firedagerssjegg og solbriller som står og speider ned i blant alle de gående i senteret. En røykende mann med hestehale går bort til fontenen og kaster en mynt uti, før han spaserer videre mens han ser seg rundt. Karakteren til Arnold har ham i siktet fra andre etasje og beveger seg etter ham. Så ser vi hestehalemannen gå inn en av dørene som kun er for personalet og med Arnold på slep. Hestehale mannen finner til slutt en mann som sier at han har informasjon om hans familie. Mannen krever 1000 dollar fra hestehalemannen for å gi opplysninger. Men da hestehalemannen har fått sine opplysninger om angivelig sin sønn og hvor han er er så skyter han bare mannen. En dame som gjemmer seg like ved mannen skriker så Arnolds karakter kommer løpende. Hestehalemannen drar så til frisøren der han forteller sin mor om det han har fått vite. Hun blir svært glad, men hans glede blir kortvarig for like etter kommer Arnold og arresterer hestehalemannen.

I og med at konspetet er litt småbarnslig og også på coveret av filmen lukter jo dette barnefilm lang vei. Og i bunn og grunn er jo dette en forkledd barnefilm. Den fikk jo 15 års aldersgrense i Norge, men ikke la deg lure for dette er mye barnemoro her. Det at man får en hardbarka politimann til å skulle gå bananas i barnehage og forsøke å ha kontroll er ikke det kuleste eller for den saks skyld den morsomste innfallsvinkelen på en film. Men la det bare være helt på det rene at jeg faktisk liker barnefilmer også, men dette blir aldri helt det store i noen av leirene. Man forsøker her å skape noen artige og barske situasjoner i samme drag som da Arnold i begynnelsen her møter på noen bøller og drar fram haglen sin og sier at han har glemt å introdusere seg selv. Han er jo litt for overkul her og det er nok meningen også for å også få en komisk situasjon av det hele. Dette er jo tross alt en actionkomedie og det blir mye skyting med diverse våpen her i begynnelsen av filmen før det hele roer seg kraftig ned. Det blir også forsøk på å gjøre noen kule kommentarer som da Arnold skyter i hel en fest og så spør folk hvem han er og han svarer da selvsagt at han er ‘The Party Pooper’. Noen av humorsekvensene er mildt sagt flau å se på her som da en gutt som lager bråk på flyet blir satt på plass med at Arnold sier at han ikke vil ha noe mer bråk ellers skal han knekke ham på samme måten som han knekker blyanten. Gutten blir da helt rolig og lager det mongoredde fjeset som han skulle vært en tegneseriefigur som så et spøkelse. Ikke er det morsomt at alle tror at Arnold er homo heller her. Plottet virker også noe litt for simpelt til å basere en film på, man skjønner ikke hele tiden motivasjonen for det hele.

Regien er ved Ivan Reitman som forsøkte seg med komedien Twins, også med Arnold i hovedrollen, noen år før denne filmen kom ut. Denne filmen er ikke så mye bedre i sin framtoning enn det Twins klarte. Men til tross for at filmen ikke er det helt store gjorde man en formidabel jobb med markedsføring av filmen og den ble en stor publikumssuksess på kino og håvet inn over 200 millioner dollar og ble faktisk på tiende plass over de mest innbringende filmen ei 1991. Reitman er også kjent for å ha laget supersuksessen Ghostbusters, men denne filmen blir dessverre bare barnemat sammenlignet med den.

Arnold Schwarzenegger er en viden kjent skuespiller for sitt kule ytre utseende som er så passende for hard tøff action. Her forsøker han seg på komedie og det med en del flere replikker enn det man er vant til å se actionstjernen med den karakteristiske Østeriske aksenten på. Det er jo slik at når man er blitt vant med hvordan Arnold snakker så tenker man jo ikke så mye over det, men for de som ikke har sett ham i så mange filmer kan nok dette bli litt plagsomt. Her forsøker han seg på litt småkomisk timing i tillegg til å forsøke å være kul. Rollen kler ikke denne muskelkjempen nevneverdig. Man skulle ønske at manuset og det hele hadde greid å løfte dette til noe helt annet enn det middelmådige man her får. Arnold er jo ikke noen skuespiller som løfter filmer på grunn av sitt skuespillertalent. Hans styrke er utseende og karisma. Jeg skal alltid innrømme at det er noe ekstra i de filmene jeg ser Arnold i, men det er bare fordi jeg vet hva han har bydd opp med på actionfronten med sine solide filmer som Terminator 1,Terminator 2 og Predator, men her er han ikke noe mer enn et lysende navn på plakaten.

Denne filmen begynner jo litt tradisjonelt og man lukter en vanlig action, men så blir det mer og mer familiefilm etter hvert og det kan sikkert bli mer enn plagsomt for mange å få denne forvandlingen. Man får også litt romantikk her også underveis som om man skal forsøke å presse inn alt i en film her. Alt blir også så klisjeeaktig og tradisjonelt her underveis at man nesten spyr av det hele. Jeg hadde forventet mer underholdning av dette og særlig med tanke på hvor godt filmen gikk på kino. Filmen mister jo all nerve og spenning og for den saks skyld underholdning når man kommer til denne barnehagen og når man forsøker å kjøre på med den sentimentale amerikanske stemningen og med den typiske tilhørende musikken så blir man mildt sagt mindre engasjert i dette. Filmen er dog ikke akkurat minneverdig men blir et helt greit skue til tider. For mange blir nok filmen litt for kjedelig i lengden og jeg synes også dette ble veldig gjennomsnittlig underholdning. Tingene tar seg noe opp på spenningskurven mot slutten av filmen men ikke nok til at man roper hurra for det. Dette er som så mange andre filmer på midten av skalaen like raskt glemt som sett.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Maggie - Svært dyster og feilslått tristesse med Schwarzenegger
- Sabotage - Brutal Arnold-thriller
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Collateral Damage - Typisk Arnoldfilm som aldri leverer varene
- Den sjette dagen - Fremtidsverden med ulovlig kloning av mennesker
- End of Days - Gjennomsnittlig film som aldri blir det helt store
- Eraser - Banal actionmoro som man forventer det med Arnold og kompani
- Bjelleklang - To fedre, men bare en actionfigur igjen til jul...
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Junior - Verdens første gravide mann
- The Last Action Hero - Actionfilmparodi som mangler litt signatur og sjel
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- Total Recall - Bra kul sci-fi-underholdning
- Tvillinger - Enkel 'feel good'-komedie
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Predator - Den Usynlige Fiende - Marcho-action med en usynlig fiende fra rommet
- The Running Man - Gøy gammeldags action satt i en nådeløs sci-fi-verden som støtter seg på Stephen Kings bok i bunn
- Rått Parti - Forsøk på rettferdig action med en Arnold

- Evolution - Utenomjordisk evolusjon i rakettfart
- Junior - Verdens første gravide mann
- Ghostbusters 2 - Ny runde med spøkelsesutrydderne
- Tvillinger - Enkel 'feel good'-komedie
- Ghostbusters - Who you gonna call? Ghostbusters!
- Rekrutter på ville veier - 1980-tallsatire om å være i militæret

• Førskolepurk