Anmeldelse av Fearless, amerikansk film fra 2006

Action, Drama, Historie Spilletid: 103 minutter

Fearless - Trailer 27.04.2007

Linker

Hjemmeside

Grei kampsportfilm med imponerende kampscener

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.03.2012]
Filmen begynner med slutten av Qing-Dynastiet i Kina i 1910. Fremmede hærmakter dominerte Kinas store byer. Shanghai Handelskammer utskrev en konkurranse hvor de fire beste krigerne skulle møte Kinas beste. En enkelt mann tok i mot utfordringen å kjempe i alle grener. Hans skjebne ble en inspirasjon i tiårene etter. Hans navn var Huo Yanjia. Vi følger først Huo i hans kamper i turneringen mot stormaktene. Deretter går filmen tilbake i tid og vi får hele historien om mannen helt fra han var liten og fram til hans høydepunkt i sin karriere der han forsvarer Kinas ære. Vi får se hvordan han starter med kampsport og mot alle odds med asma som liten og med foreldre som ikke oppmuntret til at han skulle bruke kroppen sin. Men Yanjia ble en stor kampsportutøver og en stor personlighet, her får du se hva som formet livet hans...

Dette bygger på den ekte historien om en kinesisk legende. Her får man action fra første stund. Filmen starter med kamper med stormaktene. Det blir siviliserte kamper som er bra underholdende å se på. Og så går man videre til Huo Yanjias barndom der han følger med på de voksne som slåss i byen hans. Dette inspirerer Huo og han utfordrer en jevnaldrende unge til kamp som han taper. Etter denne kampen lover seg selv at han aldri skal tape en kamp igjen. Han bygger seg opp og da han ikke er barn lenger kjemper han en rekke kamper, og tar i mot utfordring fra alle som ønsker å møte ham i kamp. Det blir med andre ord veldig mange kamper i filmen og de er svært godt laget. De er gjort av ‘Matrix’-koreografen Yuen Wo Ping. Disse kampscenene er svært vakkert og spektakulært laget. Enkelte av scenene er såpass voldsomme og imponerende flotte visuelt sett og svært imponerende sirkuspregede med syke manøvre og stor akrobatikk som gjør dem svært underholdende å følge.

Filmen roer seg imidlertid litt ned mot midten og går over i litt mer drama. Denne delen av filmen synes jeg ikke fungerer så godt. Det blir litt for tydelig hva man forsøker å formidle og det hele virker veldig belærende. Vi ser at Huo Yanjia går igjennom en forvandling der han lærer ting i livet, men det virker litt for klisjemessig gjort og man kjøper ikke helt alt det man får presentert i denne delen av filmen. Og i og med at dette skal være en slags biografifilm om en av Kinas største kampsportutøvere så virker dette litt for lite troverdig gjort. Man kjøper ikke hele historien her og denne mannen som gjør feil, men som virker litt for perfekt til tross for dette. Også enkelte karakterer virker veldig malplassert i filmen som en tigger som er mer en komisk karakter som en slags Kinas versjon av Jar Jar Binks. Og det er slike ting som dette som trekker ned mitt inntrykk av filmen. Filmen er absolutt best når den viser kampsport her som det er veldig mye av, men teknisk sett er filmen derimot bra gjort og man merker at dette er en kvalitetsproduksjon som har bra bilde, fotoarbeid og behagelig å hvile øynene på.

Skuespillet til Jet Li er ikke av det beste og han overspiller litt her i begynnelsen, men han kommer seg noe etter hvert. Det dårlige skuespillet i begynnelsen kan komme av at Jet Li skal spille litt ‘cocky’. Li er best når han forsøker å spille en kampsportutøver og da han holder seg seriøs. Han utpeker seg i kampsportscenene og han viser at der er han svært god. Han har jo hatt en stor karriere på sin kampteknikk og denne filmen føyer seg fint inn i rekken som en god film fra ham. Jet Lis skuespillertalenter er jo med andre ord begrensede og her kommer det mer til overflaten enn de filmene man pleier å se ham i der han bare skal virke tøff og hard.

For å oppsummere så er dette ikke like solid som ‘Hero’ og ‘Snikende tiger, flygende drage’. Denne filmen er også vakkert utført i kampsportscenene, men holder ikke helt mål i det store og det hele mot disse filmene. Men filmen er ganske underholdende å se likevel selv om den ikke alltid er på topp. Om man liker action eller kampsport så er dette en film man bør se. Filmen har jo også fått svimlende høye 7.6 på IMDB, men jeg er ikke fult så begeistret og gir heller en grei firer for denne filmen som underholder godt på vei. Filmen virker god, men er noe tradisjonell og man vet jo hvor dette bærer hen historiemessig. Det er nok de som mener at dette nok er en styrke for en kampsportfilm om en legende, som det Huo Yanjia er, er at man lager den som en klassisk kampsportfilm slik vi har sett mange ganger fra før av med andre store fightere.

- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- The 51st State - Kombinasjonen mellom L. Jackson og Carlyle gjør filmen
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...

03.07.2009 sier Normann92: Digger denne filmen, den er bare drit rå^^

• Fearless

USA, Hong Kong, Kina

Engelsk, Japansk, Mandarin (Kinesisk)

Beijing Film Studio, China Film Group Corporation, China Film Co-Production Corporation, Hero China International, Wide River Investments