Anmeldelse av Total Recall, amerikansk film fra 1990

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 18 år

Bra kul sci-fi-underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.03.2012]
Douglas Quaid lever i en fremtidsverden på jorden. Han har mareritt om han selv og en brunette på planeten Mars der de slipper opp for luft da romhjelmene de har på seg blir knust. Når han våkner opp vil hans kone Lori vite hvem han drømte om. Han forsøker å dra på det og sier at når han våkner opp så er jo Lori hans drømmejente. Douglas drar på jobb som bygningsarbeider som han pleier hver dag. På vei til jobben ser han en reklame på en TV-sjerm på undergrunnen. Det er firmaet Recall som gir folk en billig ferie i form av minner man implanter direkte i hjernen. Denne ideen tenner han litt på og forteller det til en kollega på jobben som sier at det ikke er uten risiko fordi kollegaen kjente en kar som nesten ble lobotomert. Rett etter jobb drar likevel Douglas til firmaet Recall hvor han vil implante minner om ham og brunetten han drømmer om på Mars. Han vil også være en hemmelig agent og møte utenomjordisk liv. Men gjennom implantingen går noe galt. Når han våkner opp er noe endret i ham og han husker fint lite av alt. Når han så tar kontakt med arbeidskollegaene på jobben forsøker de å drepe ham og når han kommer hjem er hans kone beret til å gjøre det samme. Hvem er han egentlig og hva er sannheten rundt hans liv? Drømmer han framdeles og hva er så virkeligheten? Han gjør hva han kan for å finne ut av svaret som ser ut som om det ligger i retning Mars...

Filmen baserer seg på boken "We Can Remember It for You Wholesome" av den amerikanske forfatteren Philip K. Dick. Han har også skrevet boken til Blade Runner og er god på å komme om med stødige sci-fi-konsepter. Det er kult konsept som brukes bra her. Har du noengang tenkt om hvordan framtiden kan bli? Kommer vi noengang til å greie å manipulere hjernen? Og i så fall, hvordan vil dette bli etisk sett? Man kan jo da enkelt sikkert finne ut av hva folk har gjort og slikt og man trenger jo ikke tortur lenger. Man kan også designe mennesker slik som man vil, og folk vil da sikkert være mer redd for identiteten sin da man lett kan bli tatt over med en ny versjon. Det ligger mange bra problemstillinger i dette konseptet. Man blir jo også tatt med til en befolkning på Mars her som vi enda ikke har kolonisert, men som menneskeheten har store framtidsplaner om å også utnytte. Det er også en kul tanke at man kan få innplantet minner om å ha vært et sted på ferie for en rimeligere penge, selv om dette hørtes utrolig rart ut fordi det bare er rein oppspinn

Manuset er ganske bra lagt opp her av konseptet og forsøker ikke å dykke så langt ned i det. Man skratcher jo bare overflaten her, men man har valgt en bra innfallsvinkel når det gjelder å fortelle en spennende historie. Man liker godt dette at man her ikke vet hva som er minner og hva som er virkelighet. Hele veien sitter man å tenker gjennom om det man ser er det som virkelig er tilfelle. Man blir også litt usikker på hvem denne hovedpersonen Douglas Quaid egentlig er siden man ikke vet noe av fortiden. Man vet jo ikke helt hvilken side han er på i konflikten selv om det ser ut som han er en ‘snill’ fyr. Historien er imidlertid bra lagt opp med en rekke tvister som forklarer og overrasker deg underveis. Det er mye fokus på vold og action her og det blir også servert litt humorpoenger. Filmen har en god oppbygning og man vet ikke hva som virkelig er tilfelle her før helt på slutten, og også da er det jo litt form for tvil siden man med konseptet aldri helt kan være sikker på hva som er virkeligheten.

Regien er ved Paul Verhoeven som står bak andre kjente filmer RoboCop, Basic Instinct og Starship Troopers. Han har klart å gjøre også denne filmen til en film som er godt severdig. Verhoeven liker åpenbart kombinasjonen mellom rå vold og sci-fi og det merkes her. Filmen har vedlig gode effekter for sin tid og dem er det også svært mange av her. Det er mildt sagt imponerende hva man har fått til her i denne filmen fra 1990 før dataeffektene gjorde sitt store inntog på filmen. Her får man også mutterte mennesker som faktisk er bra gjort de også med imponerende sminketakter. Med andre ord var dette ikke noen billig film å lage. Verhoeven har også vært god på å gjøre regien her. Det er jo ikke helt like kult som RoboCop var i sin tid, men Verhoeven har her fått mye ut av dette actioneventyret. Ofte er eldre framtidsfilmer litt flaue å se, men her har man skapt en kul framtidsverden som man faktisk kjøper. Verhoeven har klart å skape en visuelt stødig film. Landskapsbilder fra Mars ser flotte ut. Filmen ble nominert til to Oscar og vant også en spesial Oscar-pris.

Skuespillet i filmen er ikke det helt store, men Arnold Schwartzenegger fungerer bra her. Og ser man bort i fra hans karakteristiske Østerriske grynting når han blir skadet som hørtes helt forferdelig ut så gjør han en av sine beste roller på film. Selvsagt kommer hans skuespill ikke helt opp mot Terminatorfilmene der han spiller Robot som han er mer skapt til å gjøre, men dette er en rolle som krever mer og han får vist mer av hva som egentlig bor i ham annet enn livløst skuespill. I en av birollene finner man også Sharon Stone, men hun er bare en skygge av seg selv her og blir aldri noe man setter pris på i filmen og er mer bare et navn å sette på plakaten for å selge filmen. Man får jo også se den Jack Nicholson-lignende Michael Ironside i en av skurkerollene her og det passer han godt i med sitt sleske utseende og smil. Vi treffer også den litt ukjente Rachel Ticotin (Falling Down, Con Air og Man on Fire) i en av de mer framtredene rollene her.

For å oppsummere så er dette en ganske underholdende film. Man får mer enn man egentlig forventer på forhånd. Dette er en god film for sin tid. Jeg ruller en knallsterk firer for denne filmen som mangler det siste lille ekstra for å virkelig være helt oppe på stjernehimmelen. Verhoeven har laget nok en stødig sci-fi. Om du liker sci-fi eller bare vil ha litt grei action så er dette en film man bør prøve seg på. Konseptet er fett og man har klart å lage en ganske kul film ut av dette. Arnold er jo også passende til en slik film som dette og gir kulhet tilbake til filmen.

- Elle - Huppert eier Elle!
- Hollow Man - Usynlig underholdning i form av en slett sci-fi-thriller
- Starship Troopers - Gøy film for gutta
- Basic Instinct - Elektrisk og erotisk stemningsfilm med tilhørende mysterium
- Robocop - Imponerer framdeles i uberkul framtoning

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures)