Anmeldelse av Ghost Rider, amerikansk film fra 2007

Action, Fantasi, Thriller Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 11 år

Ghost Rider - Trailer 27.04.2007

B-filmaktig skue som aldri makter helt å underholde

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.03.2012]
Dette er legenden om Ghost Rider. Det sies i historien at alle generasjoner har en Ghost Rider. En forbannet sjel, dømt til evig å ri gjennom verden og kreve inn djevelens gevinster. For lenge siden ble en Ghost Rider sendt til landsbyen San Vanganza for å kreve inn en kontrakt som var verdt tusen onde sjeler. Men den kontrakten var så mektig at han visste at djevelen aldri måtte få tak i den. Han gjorde det ingen Rider hadde gjort før. Han brente kontrakten og unnslapp djevelen. Det er slik med legender at noen ganger viser de seg også å være sanne. Her møter vi bikeren Johnny Blaze som en mørk kveld en mystisk mann som ber ham kjøre for ham. Mannen vet at faren er syk med kreft og snart skal dø. Det er selvsagt djevelen som er ute etter å gjøre en avtale med ham. Johnny underskriver en kontrakt med djevelen om at han skal gi sin sjel mot at faren blir frisk av kreften. Faren blir frisk igjen, men dør like etterpå i en motorsykkelulykke og det var djevelen drepte ham. Djevelen ber Johnny glemme sin familie, venner og kjærlighet for å være beredt når han vil trenge ham, fordi nå er Johnny hans. Men djevelen trenger ham levende og derfor lever Johnny Blaze svært dristig med sitt halsbrekkende motorsykkelshow fordi han vet at djevelen ikke lar ham dø. Etter en god del år er Johnny blitt skikkelig voksen. Nå er det djevelens sønn som er blitt et problem. Han vil forsøke å overvinne sin far og gjøre jorden til et helvete. Det er bare Ghost Riderne som har makt over djevelens sønn og Johnny er en fryktløs mann som kan ha en sjanse til å hamle opp med ham. Og når Johnny møter igjen sin ungdomskjæreste blir han på ny forelsket. Det er bare det at uten en sjel er han ikke en mann som er mye å satse på. Han inngår en ny avtale med djevelen at om han rydder djevelsønnen av banen så skal han få sin sjel tilbake. Dette er en sjanse Johnny ikke kan gå fra seg. Nå venter litt av et oppgjør...

Filmen begynner en mørk natt da månen er ekstra stor på himmelen. En fortellerstemme sier at det sies at Vesten ble bygget på legender. Historiene hjelper oss å takle ting som er for drøye eller for hårreisende til at vi tør tro på dem. Så ser vi en mann på hest med hatt på hodet med stor brem som befinner seg i et øde landskap. Vi ser ham ri gjennom et oversvømt området og inn i en spøkelsesby. Han er en Ghost Rider som levde for lenge siden og møter djevelen personlig med en kontrakt som han brenner i hendene på seg og stikker avgårde i vill galopp med hesten sin så djevelen står alene igjen i ødemarken. Selve handlingen her begynner på et tivoli. Inni et av teltene befinner det seg menn på motorsykkel som hopper gjennom brennende ringer. En pen ung dame gjemmer hodet i hendene mens de hopper gjennom ringen. Og etter at Barton Og Johnny Blaze har gjennomført sitt stunt synkront får de stor applaus. Den ene av dem kjører langs siden av publikum på et hjul for å ta imot applausen og kjører over en stein midtveis og holder på å miste kontrollen over doningen. Når han kommer bort til den andre rister han bare på hodet av ham og spør om han ikke er litt av en tøffing. Utenfor teltet triller de syklene og den eldre sier til Johnny at han tror han vet alt og at han tror han kan leve evig. Det er faren som snakker til sønnen om hans dristige holdninger på motorsykkelen. Faren fortsetter med å fortelle Johnny at alle valg man tar i livet har sine konsekvenser. Deretter treffer Johnny sin kjæreste som forteller at hennes far ikke liker at de er sammen fordi han ser på Johnny bare som et pent fjes og ikke som noen framtid for henne.

Det er jo blitt så overmåte populært å lage tegneserieadopsjoner og dette er nok et forsøk på å skape en hitt. Dette bygger på nok en Marvel-tegneserie som virker å være de som skaper mest filmforsøk av deres tegneserier. Denne gangen var sjansen kommet til Ghost Rider som er en litt annerledes slags superhelt som tilhører djevelen. Konseptet er jo enkelt nok det og måten man bygger opp filmen her føles igrunnen litt kjedelig. Her begynner man rett på og avslører det hele. Det gjør at en ikke føler man har så mye i vente i filmen. Hadde det vært å forlange å få litt mystikk her? Det er jo tross alt den første filmen i en tegneserieadopsjon og man skulle ønske at man fikk en helt annen oppbygning her. Det blir litt får åpenbart her hva en har i vente og da blir det igrunnen litt kjedelig å se, og særlig når filmen er såpass tafatt som det den er her. Om man ikke hadde fått like klisjemessige grep her hele veien så kunne dette sikkert føltes mye bedre. Dette blir i grunnen litt for B-filmaktig til tider. Det er ikke noe i veien for at en B-film kan være artig den også, men dette ble alt for tafatt. Effektene er heller ikke helt gode nok. Det ser for kjipt ut her til tider og spesielt denne hodeskallen som det brenner av ser veldig falsk ut. Mye her gjør at dette dessverre blir den aller dårligste tegneserieadopsjonen på veldig lenge. Det blir heller ikke bedre av at man har fått med seg Daredevil-regissøren Mark Steven Johnson som virkelig ikke er rette mann for å redde dette prosjektet. Han klarer aldri å få dette spennende nok og Ghost Rider ser også mer morsom ut enn skremmende og da vet man at de har trådd totalt feil. Med andre ord er dette så lite kult som det kan få bli i en slik Hollywood-produksjon.

Første gang jeg hørte at Nicholas Cage skulle spille Ghost Rider, tenkte jeg at det hørtes litt kult ut. Men mye er skjedd siden Nicholas Cage var et navn øverst på stjernehimmelen i Hollywood. Dette er en av de filmene som har fått ham virkelig til å blekne som stjernen og man har begynt å merke at han hører mer og mer til blant B-stjernene. Nicholas Cage spiller også dårlig her. Hvor det blir av de gamle gode taktene er det nok mange som lurer på. Dette er blant det tammeste jeg har sett ham på lenge og denne filmen føles for ham som et stort skritt tilbake. Hvis han bare hadde klart å få bittelitt engasjement inn i karakteren sin så kunne nok litt vært reddet her, men Cage viser her at han ikke bryr seg katten om rollen sin og da mister han også oss seere på veien her. Heller ikke kjente fjes som Eva Mendes, Peter Fonda og Sam Elliott klarer å redde inntrykket man får her heller.

Dette var dessverre et skikkelig trist skue. Jeg har jo alltid digget superheltfilmer og det litt overnaturlige som man får her, men dette var igrunnen bare kjedelig å se. Sjelden har jeg sett mer uengasjerende filmer komme fra Hollywood. Man gjetter litt for raskt hva som skal skje her og da er det bare å se helt hvordan det skjer, og man bryr seg ikke så stort omn gjennomførelsen av oppdraget til Ghost Rider heller fordi man ikke makter å skape engasjement over karakteren. Ikke var actionen noe kul her heller og hva sitter man da igjen med? Filmen er jo også litt for lang og det blir for lenge å vente to timer på at dette skal være over. Det er ikke mye stødig her å gripe fatt i, men filmen fortjener en svak toer på terningen fordi den ikke er blant det aller verste man kan sette seg ned med, men det er jo en alt for mager trøst. Det blir selvsagt ingen anbefaling fra meg her og heller bruk tid og ressurser på en nærmest hvilken som helst annen Hollywood og du får mest sannsynlig mer igjen for det.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Color Out of Space - Vakker hallusinasjon fra rommet

• Ghost Rider
  • Filmlisten.no
  • Filmguiden
  • Filmfeber.no

Dimension Films, Columbia Pictures Corporation, Marvel Enterprises, Relativity Media, Vengeance Productions Pty. Ltd., Crystal Sky Pictures

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Warrior Nun»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»