Anmeldelse av Starsky & Hutch, amerikansk film fra 2004

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 11 år

Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.02.2012]
Vi befinner oss på syttitallet i byen Bay City. De politietterforskerne Starsky og Hutch som liker best å jobbe på egenhånd blir motvillig satt som partnere på hverandre som straff for deres rufsete politiarbeid. Starsky kjører rundt i en rød og hvitstripet Ford Torino og nå er Hutch også med ham. De er svært forskjellige. Mens Starsky er besatt av alle regler er Hutch ikke fult så opptatt av litt småovertredelser som han ser på som frynsegoder. Sammen er de litt av et team. Hutch kjenner jo mange kriminelle og en dag får de et tips fra Hutch sin kontakt Huggy Bear som forteller om at det vil komme en stor kokainleveranse til byen. En narkotikahai ved navn Reese importerer store mengder kokain til byen og nå har han fått snusen i noe helt nytt og det er en kokain som er uoppsporelig for narkohundene. Den har samme effekt, men ingen lukt. Men Starsky og Hutch er på sporet...

Filmen begynner med at vi flyr lavt over havet. Snart skimter vi en større båt som befinner seg langt fra land. Båten seiler under amerikansk flagg og er hvit og fin i lakken. Solen skinner og på dekk sitter det en del karer og diskuterer. En ved navn Reese spør hvordan man mister et fly. Den andre svarer at de fikk inn tre av fire fly som er svært mye kokain. Reese mener at det er vinnerholdningen som vil føre firmaet helt til topps, sier han med en ironisk tone. Så sier han at han bare spøker med dem og spør om de vil ha noe å drikke. Han åpner opp kjølebagen og tar ut en pistol og forteller dem at kokain faktisk koster penger og det gjør også fly. Så skyter han den ene arbeideren sin så han faller ut i vannet. Den andre får beskjed om at han må følge bedre med i framtiden. Så forflytter vi oss inn i Bay City. I en bakgate kommer en svart bil kjørende inn med stor hastighet med en rød bil med blålys på slep. En stemme forteller oss at det ikke finnes små forbrytelser eller mindre fortredelser. Det er bare loven. Så kommer den sorthårede politietterforskeren David Starsky ut av en dør med pistolen framme og skriker ‘Freeze!’. Og når ikke kjeltringen lystrer på det så skyter han noen kuler etter ham og kommer løpende etter ham over hustakene. Starsky bærer en skinnjakke og trange bukser. Han hater fyren han følger etter og vil gjøre alt i sin makt for å stanse ham. Fordi det er hans jobb å stanse ham og byen betaler veldig bra lønn for å utføre jobben. Han lar seg ikke stoppe av et hustak der det er flere meter ned, han tar bare sats og hopper og beina holder de når han lander ti meter nedenfor på et annet hustak. Så følger vi den andre lyshårede politimannen Ken Hutchinson som alltid har hatt sin egen teori om politiarbeid. Hvis du ikke kan slå dem, så slå deg sammen med dem. Så ser vi ham sitte i en bil der han trekker finlandshetten over hodet sammen med en del skurker. Hutch mener det er for mange politimenn som engster seg for feil ting og det er forbrytelser. Så stormer de inn og raner en sjappe for store summer penger. Hutch mener at det er greit å fokusere seg om store penger. Og så synes han også at han får alt for lite betalt.

Dette er nok en film som baserer seg på eldre amerikanske TV-serier. Vi har jo opplevd ‘Charlies Angels’ eller ‘Miami Vice’. Denne filmen bygger på den amerikanske TV-serien ‘Starsky and Hutch’ fra midten av syttitallet der de to etterforskerne Ken Hutchinson og Dave Starsky løste saker med noe action med på kjøpet. De originale Starsky og Hutch dukker også opp her på slutten og det blir det selvsagt et lite moment av for de som husker serien. I denne filmen har man valgt å gjøre det hele mer humoristisk som en komedie med litt parodiske grep. Her får man alle de typiske klisjeene og humor på det, som den mørke sjefen som alltid skal kjefte over de ødeleggelsene som de lager. Man har også selvsagt en fet bil som alle politietterforskere med respekt for seg selv må ha. Selvsagt blir det også mye pene damer for dem også. Man får også den kule fargede Huggy Bear i Snoop Doggs skikkelse som forer dem med info og kjører sitt helt eget løp. Starsky og Hutch er jo også tøffe som få og slå hardt mot de harde og Ben Stiller og Owen Wilson er jo to morsomme passende karer til å gjøre disse karakterene. Vince Vaughn spiller narkobaronen Reese. Vi får også en homoerotisk i badguy i Will Ferrells skikkelse som krever at politifolk kler av seg for å få noe ut av ham. Vi får også en dansekonkurranse her kommentert av Patton Oswalt som er bedre kjent som Spence i Kongen av Queens.

Dette er en skikkelig tullekomedie og historien og manuset er svært enkelt og ikke akkurat noe i nærheten av originalt. Men man blåser litt i det når man ser dette fordi en bare er ute etter enkel humor og litt action når man ser dette. Dette blir aldri en bra film, men den er ganske underholdende til tross for det. Her spiller en god del på syttitallsparodier på stilen en brukte den gangen som hårfrysyrene, klesstilen og resten av det som kan ligne på overdrevent og kommer fra syttitallet. Man har jo sett dette fra før av og filmen blir aldri helt det store selv om en ler av en del scener her. Det hele er så cheezey her til tider at man blir litt revet med og lar latterdøren stå litt åpen.

For å oppsummere er jo dette bra morsomt til tider, men dette blir aldri noen god film. For mange er nok dette en film som vil slå greit an for en tanketom kveld. Første gang jeg så dette så synes jeg filmen var direkte dårlig, men med dette gjennomsynet var den en del mer morsomt. For min del ligger denne filmen et sted mellom tre og fire på terningen. Men man har jo sett en god del mer vellykkede komedier enn dette og da er vel en sterk treer mer dekkende for det man får servert her. Men om du liker Stiller, Farrel eller Wilson så er jo dette noe som er grei moro for pengene.

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Halvslapp oppfølger
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Old School - Ganske artig partyfilm
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

- Klassisk buddy-komedie

• Starsky & Hutch
  • Stavangerpuls
  • Filmanmelderen.no
  • Filmlisten.no

Engelsk, Koreansk

Warner Bros. Pictures, Dimension Films, Red Hour Productions, Eagle Cove Entertainment, Weed Road Pictures