Anmeldelse av 99% ærlig, norsk dokumentar fra 2008

Dokumentar Spilletid: 74 minutter

Dette er langt unna 99 prosent underholdende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.02.2012]
De er fire forskjellige unge minoritetsungdommer. Det er Amina, Haji, Assad og Emir. Sammen har de startet Forente Minoriteter (FM), som er en gruppe ungdommer som har en felles interesse. Gjennom ett år følger vi drømmen deres om å lage musikk...

Filmen begynner med at det er vinter og snøen ligger dekkende hvit utover parken. En lys gutt med svart lue og svart jakke trer fram i høyre billedkant i det en beat begynner å gå. Et annet sted ser vi en mørk gutt som står foran en mursøylegang som er tagget heftig på. Så ser vi Assad som rapper i mikrofonen i et studio. Han rapper at han elsker fatteren og at vet at han også elsker. Men han ser at han ikke er den sønnen han ønsket. Ønsket hadde nok falt på en politimann, advokat eller pilot. Men han ble en ‘idiot’. Så ser vi Haji som synger. Så forteller gjengen ute en vinterdag om hvordan de oppfatter hverandre.

De fire ungdommene er helt forskjellige og har helt forskjellig bakgrunn og ballast i livet. Først har vi Haji som kommer fra Irak. Han var en gutt som alltid kom i trøbbel. Og selv om han ikke søkte trøbbelet, så søkte trøbbelet ham. Han har verdens beste mor som har stilt opp og vært der for ham hele tiden. Men moren hans dør og da er det Haji som da tar over ansvaret for sine søsken som han blir formynder for, og blir også onkel her. Haji jobber som støttekontakt og jobber i klesbutikk resten av tiden. Han er troende muslim. Emir ble alltid kalt utlending og jævel. Han er en flyktning fra Balkan. Emir mener man lærer mer når man får bank enn når man gir bank. Alt dritt i livet har lært han en hel del masse ting. Han har opplevd krig i hjemlandet og måtte flykte som liten til Norge. Han har mistet mye av den bosniske metaliteten etter mange år i Norge. Han har en unik måte å huske tekster på og skriver ikke så mye ned og bare følger 'flow-en' og spiller inn ting på husken. Assads er av pakistansk opprinnelse. Det er ikke så populært at han er musiker i deres kretser så foreldrene hans er ikke videre stolt av at han rapper. Han forventer ikke noe støtte fra familien sin. Amina er fra Uganda og har bodd i Norge siden hun var 3-4 år gammel. Hun føler seg hjemme i Norge samtidig som det ikke er det. Hele familien hennes snakker kiganda så hun får ikke praktisert norsk hjemme, og det har ikke vært bare lett når hun går på norsk skole. Hun kan fem språk og det er hun ganske fornøyd med.

Forente Minoriteter er gruppen deres. Her er det musikken som står i fokus. Men de småkrangler også en del her og disser hverandre. Mange av ungdommene tar mye plass og diskuterer heftig om hva som er bra å ha med i musikken deres. Man merker at musikken betyr noe for dem. Alle har sin egen store personlighet og de må samarbeide her og da kan ikke alle ta så mye plass. Det blir mye kebabnorsk her og det er ikke alltid man skjønner alt de prater om, men de forsøker å respektere hverandre. Albumet deres skal hete 99% ærlig. De mener at hvis du sier du er 100% ærlig, da lyver man. Og videre mener de da at de er 100% ærlig med å si at de er 99% ærlig. Det er sjelden man finner et menneske som er 100% ærlig, men det er ofte folk som sier de er 100% ærlig.

Rune Denstad Langlo er regissøren bak det hele. Han står også bak en rekke dokumentarfilmer som eksempelvis Alt for Norge. Han har også laget spillefilm med den svært så vellykkede filmen Nord med Anders Baasmo Christiansen i hovedrollen som han kom ut med 2009. Men her er det som sagt dokumentar han lager og det gjør han greit. Jeg skulle ønsket litt mer lek og moro her. Ting blir kanskje litt stivt og man blir lei at man hele tiden skal være flue på veggen. Langlo får heller ikke fram hele potensiale i gjengen her og man skulle ønske at man fikk vite mer om hva man hadde med å gjøre her. Langlo får en ganske flat skildring her, men ikke videre dårlig av den grunn. Ting virker ikke helt slik man hadde sett det for seg på forhånd. Man forventer mer engasjement når man skal se en ungdomsdokumentar av dette slaget.

For min del synes jeg ikke man kom nok innpå menneskene bak slik man bør gjøre i en dokumentar. Man ser at de driver med musikk og at det ser ut som det betyr noe for dem, men jeg synes dette ble litt kort og det hadde for meg vært mer engasjerende om man kom mer inn på hver og en av individene her. Man får jo masse musikk presentert her og det er fengende og flott det. Man mangler kanskje litt blikk på minoritetene her. Det ble også litt mye dissing og fjas her som sikkert hører med i et ungdomsmiljø, men jeg føler ikke det gir så alt for mye igjen til filmen. Det blir jo litt humor av noen av innslagene her og man får en del spontanitet. Skulle ønsket meg litt mer driv og kanskje litt mer driv i dokumentaren. For de som er i overkant opptatt av rapp så blir kanskje dette en veldig kul film, men for alle oss andre så forsvinner dette litt i mengden av de ungdomsdokumentarer som lages. Jeg følte man hadde litt lite å komme med her og det merker man jo også når man skal lage handlingsreferatet at det blir i overkant kort.

For min del ligger dette og pulserer litt mellom tre og fire på terningen. Man føler at med disse menneskene så kunne en laget noe mye fetere enn det som kommer fram her. Det er så mye personlighet som ikke kommer helt ut her. Man ønsker å komme tettere innpå ungdommene. Filmen kunne også med fordel vært litt lengre enn sine 70 minutter og det skulle ikke mye til å løfte dette opp en del hakk og gi det mer særpreg og personlighet for folka er der, men må bare lære dem å kjenne slik at man blir engasjert. Det er jo ikke lett å lage god dokumentar og her føler jeg at man kanskje har tatt litt for lett på det. Minoritetsungdom er jo svært eksotisk for meg så jeg ønsker å å bli skikkelig preget av dem og at de skal gi meg inntrykk slik at jeg føler at jeg har mer igjen for og lærer mer av å se dette. Jeg velger å gi en sterk treer og en anbefaling for noe å se om man er spesielt interessert.

- Welcome to Norway - Artig komedie basert på en original ide
- Jag etter vind - Pent om familiegnisninger
- Nord - Nord imponerer til tross for sin såre enkelhet

- 100 prosent ærlig neste gang, vær så snill?

Les mer om dokumentaren