Anmeldelse av Terkel i knipe (Terkel i knibe), dansk film fra 2004

Animasjon, Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 11 år

Hysterisk rå ungdomskomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.02.2012]
Terkel går i sjette klasse på Kastanjevangen skole. Han er litt pysete, men er god på bunn.
Hans beste venn heter Jason og han går alltid rundt med et jernrør i lommen. En dag får de en ny vikar i Gunnar som tar over klassen siden deres gamle klasseforstander avgikk med døden i en trafikkulykke. Han har et voldsomt engasjement for naturen og er svært populær hos jentene. Klassens to bråkebøtter Stein og Saki er alltid travelt opptatt med å mobbe tykke Doris. Men en dag er de ute og vil ha seg noe voksenbrus og tvinger Terkel til å hente drikke til dem i bryllupsfesten. Men da han blir avslørt av drikkesvinet Onkel Stewart, sladrer Terkel som resulterer i at Stewart banker dritten ut av Stein og Saki. Nå har Terkel fått et superproblem da han får disse syke rakkerne etter seg hver dag på skolen og han får en rekke anonyme drapstrusler hverdagens hans blir fylt med angst. Og som ikke det er nok så er en psykopat på frifot i byen...

Filmen begynner med en svært mørk intro der man får se en rekke forstyrrende animasjonsbilder i nesten mørke som om de skulle vært tatt rett ut av David Finchers Seven. Så får vi en koselig mann med mørkt hår og briller som spør om barna sitter bra. Han forteller at han hater Arne, og at han skal fortelle oss om en gutt som heter Terkel. Så får vi se de røde huset der Terkel bor og han beskrives som en frisk og rask gutt, bortsett når han var syk. Han var en snill gutt som hadde bein i nesa. Han bodde sammen med mammaen sin Beate og pappaen sin Leon. De var ganske utmerkede foreldre, men de ble bare aldri enige om noe som helst. Terkel hadde også en lillesøster som heter Rita. Terkel er en gutt som sliter seg gjennom hverdagen og prøver så godt han kan å holde hodet over vannet. Og så skjærer selvfølgelig alt seg og da vet han ikke hva han skal gjøre. Det er jo en del man kan kjenne seg igjen her med hvordan ting var da en selv gikk på skolen. Terkel er jo en litt usynlig alminnelig liten kar som de fleste av oss er. Filmen tar jo opp en rekke temaer som berører barn som svik, kjærlighet, mobbing og vennskap.

I Danmark var dette betegnet som en barnefilm og hadde aldersgrense syv år. Filmen ble også en supersuksess i Danmark i alle aldre. Danmark har jo en helt annen kultur for hva som er akseptabelt. De er mye mer rå i snakket og synes det er morsomt med vold mot barn og spøker lett med slike ting. I Norge er det jo helt annerledes. For oss blir ‘Terkel i knipe’ alt for drøy kost for de minste. Dette er motsatt av det man vanligvis får i norske barnefilmer, eller dette er vel mest passende for norske ungdom og eldre barn i grunnen siden man får så mye vold, banning og annet drøye ting som et norsk barnesinn ikke bør fylles med. Men du må som sagt ikke la deg lure at dette bare er en barnefilm fordi dette er svært underholdende for en voksne også siden filmen er såpass drøy som den er.

Animasjonsteknikken er enkel og med stor sjarme. Her viser man at man kan lage stor underholdning også uten å skulle imponere med realistiske bilder. Her tar en alt igjen med en god historie og god fortellerteknikk. Dette viser at grafikk ikke alt og som gammel dataspillnerd har jeg erfart dette med de gamle spillene at det ikke er hvordan spillet ser ut som er det mest vesentlige. Det er gameplay som var det viktigste for spillopplevelsen. Og på samme måten viser en her at det enkle kan også bli en vinnerformel. Det er imponerende hvor godt man klarer å få deg med på illusjonene her og få deg engasjert i filmen. Man digger dette til tider og man finner virkelig sjarmen i hvordan stilen er gjort i denne filmen og det at man har så tynne bein og så kulerunde mager er jo også litt passende opp i det hele her.

Siden filmen er siktet inn på danske barn så er historien litt enkel, men vellfungerende. Det hele er gjort med stor tekke og mye humor. Man digger den rå stilen man finner her. Her er det mye skrekkfilmparodier som man virkelig digger. Her får en pek mot splatterfilm, zombiefilmer, Ondskapens hotell, Gudfaren og Motorsagmassakeren. Dette er nok den mest voldelige dataanimasjonsfilmen jeg har sett og det er mye gladvold her og den er til og med grafisk vold enn den norske ‘Slipp Jimmy Fri’. I filmen blir ungene grisebanket, vi blir vitne til selvmord og får mye drikking og bannskap. Karakterene er jo også svært varierte. Her får vi den pysete Terkel, mobberne Stein og Saki, den mystiske Jason, overfikserte naturverneren Gunnar, den kule læreren Arne, den bablende moren som snakker selvmotsigende hele veien, den enkle faren som bare sier nei og det jævlige fyllesvinet onkel Stewart som banker dritten ut av alt og alle hele veien. Onkel Stewart er den karakteren som gjør mye av filmen. Han har ingen moral ‘what so ever’. Han bare drikker og drikker og slåss. For å tjene penger jobber han i krisetelefonen for barn og der gjør han en slett innsats da han alltid er så forfyllet og det som kommer ut er bare fyllevrøvl.

Humoren omkranser denne filmen og den er like morsom for stor som for liten. Her får en rekke komiske og fengende sanger som krydrer innholdet. Her får man nesten en unik frisk oppskrift og dette ligner ikke på så mye annet du har sett. Denne filmen er stor underholdning fra begynnelse til slutt og jeg ble veldig overrasket over hvor bra dette fungerer. En del av scenene her er jo svært minneverdige. Alle sangene er svært godt laget og fengende som få. Spesielt er sangen om den lille mørke fattige gutten Quang som har det så hardt som man kan ha det når han jobber dagen lang og ikke får noe særlig å spise og har en sexkjæreste på 45 år.

Det er imponerende at Aksel Hennie har alle stemmene her i den norske versjonen. Om man ikke viste dette så hadde man ikke trodd at det var det som var tilfelle. Filmen er oversatt av ‘Dansken’ Espen Selvig til norsk. Oversettelsen er blitt svært bra og man føler ikke at det er noe som skurrer her. Hennie greier å variere stemmene svært mye. Man skulle jo tro at dette nesten skulle være umulig å gjøre, men når an tar for seg en og en stemme slik en har gjort her og gjør seg ferdig med den gjennom hele filmen så blir det hele en del enklere med en gang, men man må jo være dyktig til å bruke hele registeret av stemmen her for å skape de forskjellige rollene her. Jeg har jo ikke sett den danske versjonen, og den skal jo være enda litt bedre enn den norske, men jeg synes dette var svært gøy på norsk.

For å oppsummere her så likte jeg veldig godt denne filmen. Det er kult med rå animasjonsfilmer som en avveksling. Dette vil jeg anbefale til alle som liker ting litt voldsomt og ikke har problemer med gladvold, bannskap eller andre drøye ting. På innpakningen ser jo filmen ut som en barnefilm, men en skal ikke la seg lure for dette en sort komedie som passer for godt voksne også, selv om filmen med dens hippe språk helst passer best på ungdom. Humoren er enkel og litt grov. Jeg ender på en svak femmer for denne filmen som er svært underholdende hele veien uten dødpunkter.

- Rutete Ninja - Spinnvill og drøy animasjonsfilm for eldre barn og oppover

23.02.2012 sier Tore Andre Øyås: Husker jeg holdt på å le meg ihjel av denne råheten og morsomme karakterene. Sangene var også morsomme, selv på norsk! Denne vil jeg se igjen! :)

• Terkel i knipe
  • Filmlisten.no