Anmeldelse av Safe House, amerikansk film fra 2012

Action, Kriminal, Mysterie, Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Rå og brutal action fra svenske

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.02.2012]
En farlig CIA-avhopper blir etter ti år på flukt tatt til fange og plasseres i en varetektscelle i Sør-Afrika, i et såkalt safe house. Når bygget stormes av en gruppe leiemordere må husets forsvarer og vakt Matt Weston forsøke både å redde seg selv samtidig som han må holde på den farlige fangen. De legger ut på flukt sammen, for slik å finne ut hvem som begge vil ha dem døde.

Det er svenske Daniel Espinosa som Hollywood-debuterer med denne til tider klaustrofobiske, mørke og brutale thrilleren. Mannen står også bak den meget vellykkede ”Cash”, originalt ”Snabba Cash”, to år tilbake. Også denne gang er det en sterk troverdighet i mange av karakterene og ikke minst i miljøet som skildres. Det er også befriende annerledes å se handlingen lagt til Sør-Afrika, i motsetning til ”oppbrukte” USA i slike filmer. Dette tilfører filmen en troverdig brutalitet og ærlighet som den tjener veldig godt på!

I hovedrollene står Ryan Reynolds og alltid sterke Denzel Washington, og sistnevntes troverdige uttrykk og fremtoning treffer blink i rollen som den ettersøkte Tobin Frost. Også Reynolds er bra i den helt annerledes karakteren Matt Weston, men forholdet mellom de to oppleves mest som bare rart og upassende filmen i gjennom. Dog mot slutten skjer det noe mellom disse karakterene som nesten gjør det hele rørende og emosjonelt, uten å røpe hva dette er.

Overraskende enkeltscener bryter fint inn i handlingen og sper på interessen til publikum. Regien til Espinosa lyser sterk kontroll og tro på det han driver med, noe som smitter over på oss. Bildene er kalde og veldig kornete, noe som forsterker råheten i handlingen. Det er likevel såpass mange effektive, råe og brutale scener i ”Safe House” at det fort kan bli litt vel mye og bråkete, så actionmessig får man absolutt valuta for pengene. Det hele er som Jason Bourne, bare mer skittent og rått.

Historiemessig er det tidvis søkt og amerikansk så det holder og flere enkle hopp kunne vært bedre dekket over. Det blir for kunstig og regissert i alle disse heftige scenene og det blir aldri mer enn middels spennende og interessant. En liten interesse vekkes imidlertid hos oss når vi etter hvert skjønner Matt og Tobins felles agenda. Karakterene kunne likevel fint vært bredere bygd opp, de forblir ganske kalde og flate, tross alt. Spørsmål som tilhørighet, lojalitet og nasjonale interesser er ikke nytt akkurat, men behandles i mindre amerikansk favør enn det ofte gjør. Bra.

”Safe House” er egentlig en typisk forglemmelig actionthriller, men dens filmatiske råhet og greie skuespill gjør den litt mer medrivende og engasjerende enn som så. Regissør Daniel Espinosa viser igjen at han kan det han driver med og filmens brutalt ærlige fremtoning gjør den også ironisk nok mer spiselig enn mange liknende glatte amerikanske filmer. Den er tidvis veldig effektiv når den står på, og handlingsmessig ligger det en oppfølger i lufta. Helt greit for meg.

- Life - En god severdig sci-fi-thriller
- Snabba Cash - Kjempegod svensk thriller