Anmeldelse av Braindead, new zealandsk film fra 1992

Grøsser, Komedie, Splatter Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 18 år

Sykere enn sykest!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2012]

Den unge Paquita har blitt spådd om at hun skal møte drømmemannen i nær fremtid. Ikke lenge etter kommer Lionel inn i kolonialbutikken der hun jobber. Lionel lever sammen med sin mor i et herskapshus. Paquitas første date med Lionel blir et besøk i dyrehagen. Moren til Lionel følger etter dem og spionerer på dem. Hun liker ikke at Lionel skal innvolveres i andre. I et uheldig øyeblikk mister Lionels mor balansen og faller mot buret til den Sumatriske rotteapen og blir bitt. Lionel tar med moren sin tilbake til huset og legger henne i sengen. Om kvelden kommer Paquita på hemmelig besøk til Lionel og hun overnatter på rommet hans. Neste morgen er moren til Lionel blitt virkelig syk og deretter dør hun, men hun fortsetter å leve som et hjernedødt monster. Lionel kaster henne ned i kjelleren og låser igjen, men hun biter og da blir folk syke. Det betyr at det stadig blir flere hjernedøde i kjelleren...

Filmen starter med at vi får se en fjellsprekk på Skull Island sørvest på Sumatra på slutten av 1950-tallet. To bærere kommer gjennom sprekken med en kiste i bambus mellom seg. De nærmest snubler seg avgårde i alle småsteinene som befinner seg på den vesle stien de følger. Em av dem har på følelsen at de bærer noe ondt. Like etter merker de noen stammefolk som spretter frem og overrasker dem. De sier at rotteapen må bli satt fri og at de må forlate dalen. Den ene av bærerne tar frem en maskinpistol og begynner å skyte, før han tar kisten med apen på ryggen og løper avgårde. Stammefolkene kommer etter i stor fart. Rett etter kommer de seg inn i en bil og kjører avgårde. På bilturen biter apen en av dem som raskt blir syk, men det stopper dem ikke. Ikke lenge etter laster de apen ombord i et fly som frakter apen til Wellington dyrehage.

Konseptet er litt nytt og friskt som en vri på en zombiefilm. Vi får forklart hva som skaper zombiene. Det er en slags sykdom som gjør de som blir bitt hjernedød. Du får også en kjærlighetshistorie plassert i filmen. Den virker noe absurd, men kommer som en stor motvekt til alt det ekle og makabre. En snill sønn bryr seg om sin hjernedøde familie som han stenger inne i kjelleren for at de ikke skal bite andre. Og det er ikke enkelt at de ikke biter folk. Og etterhvert blir de flere og flere og problemene blir større og større. Dette er en med andre ord en zombiefilm slik du aldri har sett den før.

For å gjøre det helt klart er dette en voksenfilm deluxe. Det kan vel ikke bli et mer klart øverste aldersgrensemerke enn dette. Dette er en skrekkfilm i splattersjangeren. Det er utrolig mange 'discusting' scener som du nesten kaster opp av å se. Det er mange av dem og de kommer så tett at det ikke hjelper å se bort. Du skal være i god form eller tåle mye for å se en slik film som dette. Du bør heller ikke innta mat når man ser dette, fordi måltidet lett kan spoleres og du mister apetitten. Det er mange scener med blod og kroppsvesker som flyter. Jeg skal ikke spoile annet enn den mest kjente scenen som du sikkert har hørt om fra før. Ja det er den berømte gressklipperscenen fra filmen som er en svært effektiv måte å kvitte seg med zombier på når de er mange og står veldig tett.

Mye er så sykt at det også er morsomt. Humoren er rå og godt innbakt i den hardbarka grøsserkomedien. Det blir også litt actionhumor med artig slåssing, der en prest bokstavelig talt sparker fra seg. Du får også den syke scenen der zombiene sitter til bords og spiser. Denne er helt ‘priceless’ og de er så råtten at de får skjeen ut gjennom bakhodet. De har heller ikke manerer og de begynner å legge an på hverandre ved bordet. Stakkars Lionel må styre med å få i dem mat og passe på at de ikke spiser hverandre. Det blir også en god del gøy med en zombiebaby som ikke akkurat behandles likt som andre babyer. Særlig er det moro når hovedpersonen tar babyen med i parken sammen, der han ender opp med å overraske de andre mødrene med svært røff behandling av zombiebabyen.

Ringenes Herre-regissør, Peter Jackson, er mannen bak filmen. Dette er hans sykeste film til nå i karrieren. Det er veldig lite i filmhistorien som kommer opp mot dette prosjektet. Effektene er svært gode og du merker at budsjettet er mye høyere enn eksempelvis Bad Taste. Og det at Jackson har valgt å skape filmen med komisk vri er ganske forfriskende. Jackson har skapt en god del inneverdige scener som du ikke glemmer med det første. Det hele begynner svært kult, og fra der har filmen en god oppbygning der alt bare blir sykere og sykere. Jackson har sans for hva som underholder på film. Det at budsjettet er rimelig høyt gjør at alt virker mye bedre med en gang. Skuespillet er dog ganske overdrevent, og er langt i fra stødig, men det er ikke så viktig. Vi lærer rollefigurene å kjenne og det at de er litt smårare og komiske gir filmen en viss sjarm.

Alt i alt er dette en film full av scener jeg aldri har sett maken til. Om du vil se noe litt voldsomt og sykt, er Braindead noe en ikke må gå glipp av. Jeg digget filmen første gang jeg så den og den har ikke tapt seg noe med årene. Det er med andre ord ikke rart at filmen var veldig populær når den kom. Den var til og med mye sykere og mer voldelig og bedre enn jeg husket den. Dette er helt klart den blodigste og voldeligste filmen du noengang kommer til å se. Tarantino blir bare en barnehageunge i selskap med Peter Jacksons Braindead. Du skjønner med andre ord ikke helt hva en voldelig splatterfilm er før du har sett Braindead. Alt akselrerer utover i filmen og bygger opp mot den store finalen. Dette kan med andre ord bli litt mye for den vanlige filmtitter, men om du har en liten ekstremist i magen eller vil utfordre deg litt, så er dette noe du kan prøve deg på. Dette er så sykt at du aldri tar filmen seriøst og det er nok filmens store styrke.

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien