Anmeldelse av Ulvesommer, norsk film fra 2003

Eventyr, Drama, Familie, Barn Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 5 år

Spennende norsk barnefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.01.2012]
Kim er en tøff jente på 12 år som digger å klatre. Hun gleder seg som en unge til å være med på sommerkurset for utendørsklatring. Moren hennes skal på tur med den nye kjæresten. Kim møter opp for å dra på kurset, men det ble for få påmeldte og kurset er avlyst. Hva skal hun gjøre nå? Faren hennes er en legende i klatreklubben og han klatret Østveggen når han var 12 år gammel, nå tenker hun å gjøre det samme. Men ting går ikke som planlagt og hun faller ned og blir skadet og karrer seg inn i noe som viser seg å være et ulvehi. Her får hun et svært spesielt møte med ulven som utvikler seg til en sommer hun aldri kommer til å glemme...

Det hele begynner klokken syv om morgenen på et barnerom. Her er det det naturen som kaller og klatretau er hengt over alt og veggene blir prydet av snowbardkjørere og tigre. Plutselig høres en sangstemme ut i fra gangen. Det er moren som forsøker å synge bursdagsangen med den stemmen hun har. Hun kommer inn på barnerommet med kaken med fulle lys, men det er ingen i sengen. Moren blåser ut lysene selv og er litt småskuffet. Hun ringer til mobilen til datteren og hører at den ringer ikke langt fra henne. Men Kim har bedre ting å gjøre for hun har nemlig for lenge siden begynt dagen. Hun er ute og klatrer i klatreveggen på og snart på vei mot toppen. Nede står hennes sikrer og mener at det snart er klart for pause, men Kim sier at han kan bare gå for hun kan klatre usikret hun. Og rett etter kommer en gutt inn og sier hei til Kim og da mister hun totalt grepet og faller. Hun var kanskje ikke like god som hun trodde? Mads sier at han var lei for at hun falt, men Kim sier at hun ikke falt men bare slapp taket.

Ulver har i lange tider vært et svært forhatt dyr blant sauebøndene. Her befinner man seg på bondelandet. Bøndene elsker å drepe ulven som de hater som pesten. Ulven er som sagt fredet i Norge og det er ikke lov å drepe den, men det bryr ikke de litt skruppelløse bøndene her seg om. I nærheten her befinner det seg en ulvefamilie som får oppleve det at disse bøndene er ikke til å spøke med. Heldigvis har de Kim til å verne litt om dem når et helt spesielt vennskap utvikler seg her. Man passer jo alltid på sine venner eller hva?

Peder Norlund gjør her sin første spillefilm som regissør. Han har laget en rekke kortfilmer før dette og har i tillegg vært bak kamera på blant annet Bikinisesongen fra 1994. Det er ikke noen lett oppgave å lage god barnefilm og her sysler jo Norlund med en rekke dyr også. Han driver jo da med en rekke elementer som er svært vanskelig å håndtere når man skal lage film. Jeg må si at Norlund har gjort en god innsats her. Dette glir fint og er en film som engasjerer deg barn som voksen. Dette er en som en slags kryssing mellom filmer som ‘Slipp Willy Fri’ og ‘Ulvehunden’. Og man føler dette er ganske godt for å være en slags norsk representasjon av en slik type historie. Her klarer man å konstruere en rekke scener som skaper både spenning og driv her. Det er ikke hver gang man får en barnefilm som skaper en fornøyelig familiefilm uten å overdrive for mye.

Julia Pauline Boracco Braathen gjør en grei innsats her som Kim. Line Verndal som kanskje er mest kjent fra Himmelblå spiller her moren til Kim og hun er ganske fornøyelig i den rollen. Som bønder og noen andre her får vi store navn som Jørgen Langhelle (Elling), Ingar Helge Gimle (En helt vanlig dag på jobben), Aksel Hennie (Max Manus, Hodejegerne og Uno), Robert Skjærstad (Budbringeren) og Samuel Fröler (Skjærgårdsdoktoren og Seks som oss). Dette er kanskje ikke en skuespillerfilm, men ting er okei gjort. Noen av karakterene er jo kanskje litt karaikerte, men de er med på å fortelle historien her. Man merker lett hvem som er den man heier på her med andre ord.

Dette er en relativt grei barnefilm med god moral og er også litt moro for de voksne også. Her får man noe av det villeste Norge kan by på av dyr, man mangler kanskje bare Gaupa for å lage noe komplett villdyrnatur. Som voksen så gjennomskuer man jo hvor dette bærer hen, men for barna er jo dette en flott film som jeg tror de fleste barneskolebarn vil underholdes godt av. Man klarer å lage en god nerve her fra begynnelse til slutt, og dette blir aldri kjedelig å se på. Ulvesommer bygger seg opp bra mot et stort klimaks her mot slutten. Jeg må si at dette var en del bedre enn jeg hadde forventet på forhånd. Jeg husker at denne filmen engasjerte meg greit da jeg så den da den kom, men at jeg også skulle like den greit etter neste gjennomsyn også etter å ha sett utrolig mye mer film i mellomtiden overrasket meg litt. Om man hadde også hatt det siste lille ekstra her så kunne dette blitt virkelig magisk.

• Ulvesommer
  • Filmlisten.no
  • Filmguiden
  • Stavangerpuls

Northern Lights Entertainment, Nordisk Film- & TV-Fond

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»