Anmeldelse av I et speil i en gåte, norsk film fra 2008

Drama Spilletid: 90 minutter

I et speil i en gåte - Trailer 04.09.2008

Fine forsøk på beskrivelser av livet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2011]
Cecilie er 12 år gammel og alvorlig syk. Hun ligger mesteparten av tiden sin i sengen sin på sykehuset. Men til jul kommer hun hjem for å feire jul sammen med familien sin. Cecilie tilbringer det meste av tiden på rommet sitt når hun er hjemme. Hun dagdrømmer om en gutt ved navn Sebastian. Han er en spansk gutt hun forelsket seg i da hun var på ferie med familien sist sommer. Det var Cecilies første forelskelse, og hennes aller første kyss. Sebastian lovet å skrive til henne, men hun har fremdeles ikke hørt noe fra han. Julaften får de julebesøk og Cecilie feirer sammen med mormor, morfar, far, mor og sin søsken. Hun får ski akkurat som hun hadde ønsket seg. Mormor leser juleevangeliet for henne. Hun legger seg til å sove og når klokken blir kvart over tre på natten kommer engelen ved navn Ariel på besøk til henne på natten. Hvorfor er han kommet? Og hvorfor til henne? Så når de andre våkner forsvinner ham igjen. Men ha tilbake til henne igjen og sammen lever de et liv om natten mens de andre i huset sover...

Det første vi får se her er en skog av trær med vinter på. Man får fine vinterbilder her mens de som har laget og spilt i filmen blir introdusert. Når endelig bildene begynner å bevege seg skal vi til en snømåket vei i skogen der man får se en bil kommende kjørende forbi oss. Man kommer så inn i bilen der det sitter en dame og en jente med lue i baksetet og leker en gjettelek. En mann sitter framme og kjører. De morer seg og ler mye når de endelig klarer å gjette at det er en hoggorm man skal fram til. De ser ut som en hyggelig sammensveiset familie på biltur. Bilen kommer inn på en smal vei som fører opp til et stort trehus. Jenta er uten hår og sitter seg for å skrive i en bok. Hun skriver at en gang for lenge siden var det alt for mye av ingenting. Så eksploderte det. Fra en liten perle til et uendelig univers. På millisekunder kan alt forandre seg. I ca 13,7 milliarder år har universet vokst og vokst. Hun er 13 år og sju måneder og hun vokser også, altfor fort. Hun heter Cecilie. Og dette er hennes personlige notater. Plutselig er det sommer og hun har hår på hodet og befinner seg på et hotell og skuer ut over havet. Hun ser på en gutt som virrer rundt nede ved stranden. Hun kaster ned badehåndklet og tasser ned for å hilse på ham. Han sier at han har fanget Àngeles, men hun retter på ham og sier at det er insekter.

Filmen er basert på en roman av Jostein Gaarder. Konseptet for filmen å møte en engel og konversere med den om livet og himmelen er ganske kult i grunnen. Hvem har ikke drømt om akkurat det å møte en engel på ordentlig. For mange kan jo engler være litt fjernt, men om de først fantes og åpenbarte seg for deg, tror jeg de fleste vil synes det kom til å bli en stor opplevelse. Her får vi se Cecilie som får nettopp denne gleden å møte en ulydig engel som viser seg for mennesker. De snakker om det å være menneske som engelen aldri helt har forstått. Han har jo bare visdom om himmelen og dets hemmeligheter. Her inngår han og Cecilie en deal at om hun forteller ham om hvordan det virkelig er å være menneske så skal han fortelle henne om himmelens hemmeligheter. Men dette blir aldri et spørsmål om tro og religion så om du trodde det så kan du ta det helt med ro. Dette er uansett en tenkt scenario og en fin lek med tanker om døden, livet og hvordan det er å være menneske. Vi mennesker har det fantastisk når vi er frisk. Mange tar det for gitt å være menneske, men det å gjøre det beste ut av livet når vi har det er en fin tanke. Som man hører her så kan din situasjon være snudd om et millisekund.

Man kan godt skjønne at det er Gaarder som står bak boken. Det er mye god filosofisk visdom i denne filmen. Som da Cecilie synes engelen er litt barnslig og hvor engelen parerer med at alle engler er som barn, de blir ikke voksne. Cecilie mener livet handler om det å bli voksen, mens engelen sier at livet handler om å være barn. De voksne er der bare fordi Gud ikke liker å la barn dø. Da liker han bedre at de blir gamle og grå først. Men noen ganger dør barn også fordi mennesker kommer og går. Også tittelen på filmen virker jo også svært så poetisk, men kommer egentlig bare fra Bibelen og bibelverset som siteres i filmen av Cecilies bestemor som sier verset er så fint, men er noe hun ikke riktig helt forstår: ‘Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn. Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige. Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.’. Mange filosofer, religiøse andre mennesker forsøker alle å definere meningen med livet. Og her får mange tilnærminger til det å være menneske. Som at det må da være bedre å få oppleve noe et kort øyeblikk enn å ikke oppleve det i det hele tatt, men selv det er ingen enkel tanke for noen ganger føles det faktisk best å ikke vite om hva man går glipp av.

Marie Haagenrud spiller relativt godt som Cecilie og man klager ikke på hennes framtoning på filmen. Hun bærer hovedrollen ganske bra her og spiller godt som kreftsyk. Aksel Hennie er en veldig dyktig skuespiller og spiller her engelen Ariel og det gjør han på et svært lekent og passende vis. Mads Ousdal spiller Cecilies far på et svært kjærlig og menneskelig vis som man oppfatter en god far. Trine Wiggen spiller moren til Cecilie og det er en dame med litt annen framtoning enn faren. Wiggen klarer å få fram de mange sidene med moren. Hun spiller godt som den kjærlige moren som gjør ting i beste mening men som ikke alltid er i harmoni med sin datter. Som beste mor og bestefar finner man to av de største norske skuespillerne i Liv Ullmann og Espen Skjønberg. Skjønberg har jo vist at han er en stor stjerne og viser her den tiden han er med at det er noe som fortsatt står ved lag. Ullmann har vi ikke sett på film på lenge og her kommer hun tilbake til det store lerretet som Cecilies mormor. Hun viser også at hun framdeles kan spille og spiller den kjærlige bestemoren på et meget fint vis.

Det er den danske regissøren Jesper W. Nielsen som har fått kontrollen over filmen og det gjør han ganske stødig til tider. Dette er visuelt veldig flott gjort. Jeg liker godt en del av sekvensene her som når Ariel tar med Cecilie i sengen hennes på en flyvetur eller når vi ser engelen fly for første gang i huset til familien til Cecilie. Dette er en veldig fin film. Det å se dette ut i fra en ung kreftpasients perspektiv føles ganske vakkert. Og det at man legger handlingen opp mot juletider der familien og livet føles viktigst for mange føles veldig passende. Det er vinter og det en fin tid og ser flott ut på film. Den hvite engelen passer godt sammen med den norske vinteren og man får mange flotte skildringer her. Engel og vinter kan skape mange vakre bilder og man får litt magi her innimellom.

For å oppsummere så er dette en film som føles bare fin å se selv om det handler om litt triste ting. Det er nok ingen enkel oppgave å skulle tilnærme seg en bok som dette for å lage film av den, men uten å ha lest boken kan jeg tenke meg at dette er en film som er blitt litt i ånd med litt av det Gaarder tenkte da han skrev boken. Filmen begynner og slutter på en vakker måte. Dette er nok ikke det store mesterverket, men innimellom er den tett opptil det. Filmen forsøker jo å bite over utrolig mye og har ikke på noen som helst måte forsøkt å gjøre det enkelt for seg. Man streber her med andre ord mot det nesten umulige. Dette var uten tvil en god interessevekker for å lese boken og en ganske god norsk film.

- Okay - Realistisk og komisk om familieproblemer

• Det Nye