Anmeldelse av Tante Pose, norsk film fra 1940

Komedie, Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Julen med Tante Pose er noe man aldri glemmer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2011]

Julen er kommet til Balsgården. Den gamle obersten bor med hele sin familie i det store huset med alle tjenestepikene. Det er full aktivitet i huset nå når alt skal gjøres klart til jul. Og ekstra ille blir det når den beryktede Tante Blanca skriver brev og sier at hun skal være hos familien i julen. De fleste kan bare ikke tolerere denne Blanca som de bare kaller for Tante Pose. Obersten og Tanten kan simpel tent ikke fordra hverandre så dette er noe som virkelig ødelegger julefreden på Balsgården. Nå er det duket for litt av en jul når Blanca kommer. Hun er en bedreviter av dimensjoner og legger seg bort i alt som skjer i huset. Nå blir det jul med Tante Pose enten de vil eller ikke...

Det første vi får se er en lampe som lyser på et bord med et strikketøy og et par gamle runde briller. I mens man får introdusert hvem som har laget filmen. En stemningsfull musikk begynner å velte ut av høyttaleren og det neste vi får se er at noen legger fra seg en gammel pipe på et annet mørkt sted som lyses opp av et stearinlys. Deretter får vi se to pistoler. Også av gammel sort. Nå begynner man å synge Tante Pose mens man sitter å ser på en kniv. Deretter kommer julegranen fram med et notestativ ved siden av. Man får også servert en rekke andre gjenstander som bakgrunn til teksten over hvem som er med på moroa.

Selve filmen starter med vi får se en et vinterkledd landskap og en vei som er brøytet bort til et stort hvitt hus. Deretter dukker vi inn i huset der en yndig dame sitter ved et piano og spiller. En annen ung dame kommer inn å roper etter Nette som sitter å drømmer ved pianoet. Hun blir kommandert ut på kjøkkenet av Kirsten. Der er man travelt opptatt med å bake julekaker.

I neste scene ser vi at klokken slå fire og en gammel mann sitter og sover i en gyngestol. Han våkner kort til livet før han igjen legger inn over markene i drømmeland. Så får man vite at Blanca kommer på besøk og skal være hos dem i julen. Dermed går debatten om hvem som skal si det til bestefar. Han kommer til å bli rasende når han får høre om det. Nå mener de fleste at julen er ødelagt og hele huset blir satt på hodet.

Filmen er gjort etter Gabriels Scotts fortelling. Selve historien er jo et karakterdrevet komisk berettelse om en usedvanlig julefeiring. Historien er fortalt på svært vittig måte. Enkelte situasjoner som oppstår her er ubetalelige. Det at man får to slike store rivaler som forsøker å drive hverandre til vannvidd, er kjempegøy. De fleste andre får også gjennomgå av denne skrekkelige tanten, som hakker på alt og alle. Dette er ganske greit variert presentert, og man får nye situasjoner her hele veien med Tante Pose som naturlig sentrum for det hele. Her får man servert stridigheter som nok måtte ha vært kjip å oppleve selv, men som føles greit å oppleve som underholdning på film.

Det er jo veldig typisk teaterskuespill i filmen. Men det er jo litt spesielle rollefigurer og det skal jo også være en familiekomedie. Med andre ord rynker man ikke nevneverdig på nesen av den grunn. Henny Skjønberg gjør en fantastisk rollekarakter som denne Tante Pose. Hun er så ufordragelig og så irriterende at det er kjempeartig å følge henne. Skjønberg klarer virkelig å få fram så mange fakter og detaljer i denne Tante Pose at man nesten applauderer henne. Måten hun serverer sine replikker er en fryd å følge. Som hennes motstykker Hans Bille som den gamle obersten. Og Bille har den riktige skøyeraktige stridsøksen klar for å få vippet Tante Pose av pinnen til en hver tid. Man treffer også den største norske karakterskuespilleren i Joachim Holst-Jensen. Her spiller han Sakfører Plum som får det mildt sagt hett mellom ørene når hans og Tante Poses veier møtes. Man treffer også Einar Vaage som den rettferdige og trygge faren i huset.

Leif Sinding har gjort en ganske god jobb med denne filmen. Han har fått fram et godt manus og regien er også av det vellykkede slaget. Sinding har laget film helt siden tyvetallet og er en gammel ringrev i denne bransjen. Med denne filmen har han nok laget sin mest kjente film. Dette er jo blitt en klassiker og det er flott at en film fra 1940 kan være såpass underholdende den dag i dag. Dette er en flott, fornøyelig og koselig julefilm. Her får man servert en god del store stemningsskapende juleøyeblikk, som da barna her blir introdusert for det pyntede juletreet, eller når man åpner pakkene. Man får også presentert romjulen og litt av førjulstiden også. Her baker man og har en rekke selskaper. Vi blir med på både romantikk for ung og gammel. Man får også et godt innblikk i hvordan det var i samfunnet før i tiden der det var mye større avstand mellom ung og voksen, fattig og rik.

For mange vil nok dette være en stor juleklassiker som man sikkert ikke får nok av, mens andre nok har fått nok av denne filmen opp igjennom årenes løp. Jeg vil nok si at denne filmen nok er best første gang man ser den. Da vet man ikke vet helt hva man kan forvente. Det er fornøyelig å se hvilket leven denne Tante Pose kan klare å stelle i stand på den korte tiden hun er på besøk. Det er også fint å se at den gamle tanten kan si et vennlig ord når hun først tør opp. Man lurer jo kanskje på hvorfor Tante Poses bitterhet er så framtredene og her får man litt av svaret på dette. Dette er en hyggelig julefortelling som er fullt severdig, også så lenge etter den er laget.

- Gylne ungdom - Enkel norsk spenningsfilm om den rotløse ungdommen
- Eli Sjursdotter - Klassisk ‘forbudt’ kjærlighet