Anmeldelse av American Pie, amerikansk film fra 1999

Komedie, Teen Movie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 11 år

En ganske morsom High School-komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2011]
Vi følger en del elever på High School. I guttegjengen som består av Stiffler, Jim, Oz og Finch er det mye sexprat det helst går i. Den utagerende Stiffler skal ha fest og hans fester er beryktet for for mye alkohol slik at folk blir lettere på tråden og begynner å ha seg med hverandre. Kevin inviterer sin kjæreste Vicky med på festen som nettopp har fått vite at hun er kommet inn på College et helt annet sted enn ham. Jim har aldri gjort det og spør de andre gutta hvordan det føles og Oz lyver om at det føles som varm Eplepai. Alle gutta og et ellers fullt hus er tilstede på Stifflers fest. En irriterende nerdete gutt med svært skrytende holdning, ved navn Sherman eller Shermantor som han liker titulere seg, sier at han er en sofistikert sexrobot som er sendt tilbake i tid for å forandre framtiden for en heldig dame. Gutta sliter med å få gjort det med damene og når Shermantor forteller at han er gått fra gutt til mann er det nok for dem. Gutta lager da straks en pakt om at alle de fire skal bakke hverandre opp for å få 'gjort det' før de avslutter High School. De har med andre ord tre uker på å oppfylle pakten...

Man merker virkelig at dette er en ungdomsfilm for allerede før første bildet har man fått servert en funky musikk etterfulgt av en masse kvinnelig stønning. Så får man en veske, et par sokker, noen blå treningssko og en hel del klar lagt i en sti på vei mot sengen. Men det er ikke som man først tror for der på sengen sitter en gutt og onanerer mens han ser porno på sin lille TV med elelndige forhold. Og mens han holder på med sitt fornøyelige opplegg kommer hans mor busende inn og han slenger en pute over utstyret. Moren merker ikke at han ser på porno men kommenterer at det virker som det er noe galt med sendingen. Han forklarer at det er det og at han ser på et naturprogram som han helst vil få med seg. Men akkurat da moren skal gå ut døren kommer en svært skitten replikk og hun snur seg. Hun finner raskt ut at han ser på noen ulovlige kanaler og så kommer også faren inn og tar fjernkontrollen for å forsøke å innstille kanalen bedre han tar også bort puten. Nå sitter denne gutten her igjen med bare en sokk til å beskytte sitt utstyr. Faren forsøker febrilsk å få av TV-en fordi han har skjønner hva som foregår. Det hele blir svært så artig for oss å følge her og setter nok standarden for det man får presentert her.

Her får man en ganske enkel historie, men det hele er krydret med masse god humor og situasjoner som gjør dette ganske moro. Her dreier jo alt om å få seg et nummer med jentene og det blir det mye humør ut av. Gutta benytter en rekke forskjellige strategier for å fullbyrde pakten. Oz begynner plutselig å synge i kor og har en langvarig strategi for å forføre en spesiell ung blondine og hans strategi er å spille på følelsene. Jim forsøker seg på utvekslingsstudenten Nadia som han er svært forelsket i. Han har ikke noe strategi annet enn at han bare vil ha sex veldig mye. En dag på skolen får han endelig en mulighet når Nadia spør om hun skal studere sammen med Jim. Hun forteller også at hun må skifte klær hos ham siden hun må på ballettrening først. Han forteller sine venner om det og de ønsker å også få sin del av dette øyeblikket. Finch på sin side klarer å få satt ut et rykter om at han er har stort utstyr og er en erfaren kar i sengen, men møter en god del problemer fra andre som forsøker å ødelegge for ham, men til slutt får han hjelp fra helt uventet hold. Stiffler er alltid klar for å endelig få gjort det, men han er alltid litt for pågående og har ikke greid å komme i mål på grunn av hans rykte. Men han forsøker etter beste evne å være såpass kul på sitt vis at også han får snøret i bånn. Så har man Kevin som allerede har dame så for ham skulle jo dette se ut som den enkleste jobben, men hun vil at øyeblikket skal være helt perfekt og han forsøker derfor å studere litt ekstra på en hemmelig sexbok for hvordan man skal trykke på de riktige knappene.

Det blir veldig mye moro med denne klossete Jim som virkelig gjør mye av denne filmen. Det er veldig ‘tidig’ når faren til Jim tar en en mann til gutt-prat med ham og han har handlet inn en god del pornoblader for å forklare alt i detalj for Jim. Man får jo også scenen med Jim og Paien som rett og slett nesten er verdt å se filmen alene for hvis man liker litt drøy komedie. Jeg trenger ikke å si mer, du legger sammen to og to og finner lett ut hva som skal skje og man får en stor, stor latter der. Det er rett og slett Jim som står for de morsomste og mest underholdende øyeblikkene her. Man får også en del prompehumor i tillegg til all den andre humoren som også er under beltestedet.

Dette er jo primært en ungdomsfilm og mye av humoren og det som skjer her er jo veldig fokusert på å underholde denne målgruppen. I så måte er jo dette en super film for tenåringene som vil finne dette ekstra artig. Det er også god underholdning for eldre også, men det kan jo bli litt pinlig innimellom her og man får også en del heite øyeblikk her som gjør at en kanskje bør være litt forsiktig med hvem man ser denne filmen sammen med. Uansett så er dette en film som entertainer ganske bra. Karakterene er jo veldig rett fram her og kanskje ikke de mest troverdige, men de har da litt sjarm og i tillegg er persongalleriet er okei variert slik at man ikke føler at man har sett alt fra før her. Man får jo mye av hva en forventer her og man får mange gøyale og frekke øyeblikk her, altså perfekt for ungdommer og også artig om man ikke er for prektig. Dette blir jo aldri så drøyt at noen burde skamme seg når man ser dette. Det å ha sex er jo en naturlig ting for de fleste unge og alt i alt er jo dette bare uskyldig moro for denne aldersgruppen. Men for barn kan dette nok bli for drøy kost og dem.

For min del så synes jeg framdeles dette var en til tider svært morsom film og den framkaller litt høy latter på noen av scenene her. Ettersom man har sett flere og flere filmer er ikke denne filmen like god som det man synes i tenårene når jeg så dette første gang, men dette er på ingen måte noen dårlig film innenfor sin sjanger og framstår som noen av de beste High School-filmene og er en svært severdig komedie. Man får fordelt poenger ut over hele filmen og får også et artig sluttpoeng som gjør at en sitter igjen med inntrykket at dette var veldig moro hele veien. Jeg gir en sterk firer for denne filmen som brakte noe noe litt nytt og friskt inn i denne sjangeren og ble noe alle ungdommer måtte se da den kom.

- American Pie: Reunion - Herlig gjensyn
- American Pie Presents: Beta House - Villt nok til tider, men ikke morsomt nok og litt kjedelig i lengden
- American Pie Presents: The Naked Mile - Ny festgjeng, og dessverre ikke nok moro denne gangen heller
- American Pie - Band Camp - American Pie uten orignalskuespillerne er ikke like gøy
- American Pie - Bryllupet - Mer av det samme og tilfører ingenting nytt
- American Pie 2 - En helt ok oppfølger

- Verre en verst - Little Fockers - Verre enn verst!
- Gutter er gutter - Fasinerende og morsomt, men med seriøse undertoner

- American Pie - Let's get it started!

07.05.2009 sier Aylar Von Kuklinski: En skam at folk her gir den terningkast 4 og under, jeg personlig gir den 6!!!! :)

• Filmhjerte.blogg.no
  • Thefilmfile.com