Anmeldelse av Runaway Jury, amerikansk film fra 2003

Drama, Thriller Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 11 år

Fra John Grishams sikre hånd kommer en ny spenningshistorie

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
En enke saksøker en våpenprodusent hun mener er ansvarlig for sin manns død. Produsenten tar ingen sjanser og ansetter en toppadvokat (Davison) og en hensynsløs "jurykonsulent" (Hackman). Kampen står mot et innflytelsesrikt jurymedlem (Cusack), en hemmelighetsfull kvinne på utsiden (Weisz) og saksøkers ærlige advokat (Hoffman). Det blir en kamp på liv og død med millioner av dollar i potten...

Runaway Jury er nok en filmatisering av John Grishams bøker. Som tidligere handler det om USAs rettsvesen. Jeg tror ikke Grisham har høyere intensjoner enn å underholde, og det har heller ikke denne filmen. Realisme og karakterutvikling er tilsidesatt til fordel for et gjennomført og spennende plot.

Det man først legger merke til er naturligvis skuespillerne. Gene Hackman er opp mot sitt beste, selv om karakteren han spiller ikke er den mest spennende. John Cusack gjør det han er best til; spiller en tilsynelatende vanlig fyr som klarer å få folk på sin side, selv med uklare motiver. Weisz og Hoffman fungerer også greit. Hoffman er ikke særlig overbevisende i rettsalen, men det skyldes muligens manus mer enn hans prestasjoner.

Alt lå tilrette for en vellaget thriller. Det har blitt en severdig film, men regissør Gary Flender kunne gjort mer ut av dette. Filmen har god underholdningsverdi med sine overraskende vendinger, men er blitt litt for stillestående og ujevn til å nå helt opp.

- O, jul med din glede - Familien som forsøkte å rømme fra julen...
- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Klienten - En dyktig advokat med en usedvanlig kilent
- Pelikanrapporten - Filmen føles faktisk litt bedre enn boken
- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken

- Homefront - Klassisk action
- Samleren - Seriemorder som samler på pene og smarte jenter

- Spennende rettssak

11.02.2011 sier Pål Frostad: Takk dreamrocker for at du oppdaget min blemme. Den er nå fikset. Jeg er nok bare litt skuffet over filmen i lys av boken. Og jeg har jo gitt den en firer fordi jeg tror folk flest vil synes at filmen er ganske kul og fungerer greit.
11.02.2011 sier Snippxx: Synes filmen er fantastisk bra, men har ikke lest boken.
11.02.2011 sier dreamrocker: Ai der Pål, her var du nok ikke helt heldig med klipp og lim funksjonen din. Avsnitt 3 og 5 er det samme. Du har brukt det dobbelt. Maybe litt seint på kvelden hva.
Selv er jeg Grisham fan delux og er enig i mye, men velger å se film og bok helt for seg selv, og syntes filmen er OK. Klart at plottet funker best i original versjonen med tobakk som hovedsaken. Men synes de klarer og formidle spenningen og lureriet meget bra.

• Runaway Jury
  • Stavangerpuls