Anmeldelse av Shrek 3 (Shrek the Third), amerikansk film fra 2007

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 92 minutter

Den tredje Shrek-filmen er ikke det helt store

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2011]
Shrek lever som vikar for Kongen Harald som er syk. Han og Fiona tar på seg ansvaret for å representere kongehuset. Men Shrek er ikke komfortabel i denne rollen og ønsker seg bare hjem til den trygge gode sumpen sin der han kan leve sitt liv i fred og fordragelighet med sin Fiona som andre troll gjør. Kongen Harald er blitt svært svak og før han dør tar han seg en prat med den nærmeste familien og der kommer det fram at han vil at Shrek skal bli konge, men det vil ikke Shrek og han spør Kongen om det ikke er noen andre muligheter og da kommer det fram at det er en annen arving til tronen ved navn Arthur. Shrek drar ut på en reise sammen med Katten med støvlene og Eselet for å finne Arthur slik at han slipper å bli konge. I det han drar sier Fiona at hun er gravid og Shrek skal bli far. Det er en tilværelse han ikke er helt klar for og reisen blir en forsonende tid for Shrek. Mens Shrek er borte er Drømmeprinsen i ferd med å ta over kongedømmet. Han vil ta sin hevn for at ikke han ble Konge slik han hadde i drømmen sin. Nå er det bare opp til Shrek og gjengen å redde kongedømmet og ikke minst familien, men reisen blir lengre enn de først fryktet og det er mer enn Shrek som får kalde føtter her...

Filmen begynner med at drømmeprinsen er ute å rir. Han skal til det øverste rommet i det høyeste tårnet. Der venter en prinsesse på å bli reddet av ham. Det viser seg at det barer er i et teaterstykke dette utspiller seg. Men alle bare ler av drømmeprinsen som nå er blitt skuespiller siden han mistet sin mor i Den gode feen som gjorde livet hans lett å leve. Nå sverger han hevn. Drømmeprinsen samler sammen en gjeng med eventyrfigurtaperne og lover dem at om de hjelper ham skal de også få leve lykkelig i alle sine dager som nok er drømmen for alle eventyrkarakterer.

Åpningsscenen er ikke så god som man er vant til. Det hele er litt mer dølt og ting sitter ikke like bra her som i sine forgjengere. Man er jo kanskje lit for godt vant med de to første Shrekfilmene som tok oss med storm. Suksessen kan ikke leve evig og dette er filmen som bekrefter det, fordi her får Shrek-serien et lite skår for bauen. Jeg sier ikke at dette er dårlig for det er det ikke, bare litt midt på treet. Filmen er helt grei å se og man får litt moro her, men det er langt mellom de gode poengene som man flirer litt av her. Dette er ikke fullt så morsomt og fornøyelig som det pleier. Det blir litt for mye her som ikke stemmer og man synes ikke at man har igjen for alle forandringene og prioritetene man har gjort her. Dette er litt dystrere og mørkere enn det pleier å være. Det er jo greit at en prøver seg på noe nytt med denne filmen også, men dette kledde ikke helt en Shrek-film å framstå som dette. Hvor blir det av all moroa som vi pleier å få servert eller all den herlige actionen som man pleier å få kastet mot seg. Dette går mye tregere og mangler litt driv. Historien og manuset sitter ikke like godt som det pleier.

Her får man rett og slett mindre underholdning enn man forventer seg. Det er noen morsomme scener innimellom, men ikke noe som er det helt store. Det morsomste er kanskje når Pinnochio forsøker med alle kunstens evner å ikke lyve for å avsløre hemmeligheter. Man har jo mange eventyrfigurer med her og man kjenner jo karakterene ganske godt etterhvert og man får jo noen nye her som eksempelvis tenåringen Arthur som skal ta over kongedømmet, eller det er i alle fall det Shrek for en hver pris vil. Her føles det som om man rett og slett ikke hadde nok å komme med for en hel film og har dradd ut alt som skjer her for å få dette til å akkurat skulle fylle sine vante knappe en og en halv time som disse filmene pleier å vare. Dette ble litt for tradisjonelt og man har sett det meste her før. Det er mulig dette er okei for de små som blir entusiastisk bare for å se grønne animerte troll på film, men for de litt eldre her er det ikke nok moro her. Man vet jo hvordan dette kommer til å ende så det blir aldri noe spennende her. Det er bedre når man har en skikkelig fortelling å komme med enn dette her som er for tradisjonelt. Man kunne nok reddet mye her med litt flere morsomheter til å krydre eventyret med, men dette ble litt Shrek på valium på det punktet.

Alt i alt var dette et heftig hakk ned fra de forrige filmene. Manuset burde vært jobbet en god del mer med. Det hele blir litt for naivt og med for lite substans. Filmen bruker for lang tid å komme i gang og når den først gjør det så er jo det hele nesten så godt som over. Man får jo litt eventyrreferanser som er med på å gjøre at man kjenner dette igjen som en Shrekfilm og det redder jo noe av inntrykket. Dette er jo helt greit og man får også den litt kjipe moralpreken her som vi har sett så mange ganger fra før av, men kanskje barna lærer litt. Det er ingenting i veien med animasjonen og det tekniske her. Alt ser bra ut, men man det er mer andre ting det skorter på her. Animatørene trenger jo et godt utgangspunkt for å skape magi. Dette mangler litt av sjarmen og skulle nok vært litt mer humørfylt. Shrek skal jo være underholdning for hele familien og dette er nok mest for barna og de voksne er litt glemt opp i alt. Dette er ikke det helt store, men jeg ender på treeren på terningen for noe som føles brukbart og mange nok vil få noe underholdning ut av.

- Shrek 2 - Vellykket oppfølger som leverer varene på en ny måte
- Shrek - Shrek er fantastisk underholdning for hele familien

22.09.2007 sier Flux: Synes ikke denne filmen var noe..sorry og si det...men likte best 1'eren.
18.09.2007 sier kanoner: Syns denne var bedre enn nummer to.
07.09.2007 sier Carl: John Cleese er alltid fantastisk :)

• Shrek 3
  • StudVest