Anmeldelse av Man On The Moon, engelsk (britisk) film fra 1999

Komedie, Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 11 år

En herlig film med Jim Carrey på sitt beste!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2011]
Andy Kaufman vokste opp som en underholder. Når han var liten lekte han at han hadde sitt eget TV-show på barnerommet og hans søster ble tvunget til å være publikum. Når så Andy vokste opp og ble voksen spilte han på puber slik ingen andre gjorde det. Men pubverten liker ikke helt den litt for enkle barnesangdelen hans og ber ham fornye seg og ta inn litt vitser i acten sin. Kaufman begynner da å tenke litt annerledes innenfor sin sære stil og plutselig har han fått et pubpublikum. Og da han immiterer Elvis blir han oppdaget av manager George Shapiro. Shapiro vil ha Andy i sin stall og skaffer ham en gjesteopptreden på det store komiprogrammet Saturday Night Live. Og plutselig er ballen begynt å rulle og Kaufman på vei mot himmelen...

Andy Kaufman var en mann som levde av å underholde med det han så på som morsomt. Mye av det han gjorde var det bare Andy selv og hans komivenn Bob Schmuda som synes i hele verden var noe å samle på. Det er jo veldig mye gags og puss han spiller publikum og en del av det han gjør er jo slik at publikum bare blir irritert fordi de ikke skjønner hva som skal være morsomt som blant annet som når han fikser sendingen slik at bildet ruller på TV-en og da skal folk reise seg fra stolen og dunke på TV-en fordi de tror det er noe i veien med TV-en, og dette er noe Andy synes er hysterisk morsomt. Eller når publikum i en stappet sal bare vil ha Kaufman til å få dem til å le med den lyse stemme-karkteren hans, og hvor han da straffer dem med å lese hele ‘The Great Gatsby’ med britisk aksent. Kaufman spiller så mye puss på både publikum og sine venner i det vanlige liv at man tar ham for å spille en karakter hele livet. Ingen vet hvem den virkelige Andy Kaufman er, sikkert ikke han selv heller.

Tittelen er også svært passende og fungerer perfekt sammen med det bildet man får Andy Kaufman her. Og når man også får servert R.E.M.’s ‘Man on the Moon’ i filmen også som passer så godt inn så blir man oppriktig talt glad på produksjonens vegne. Det skal jo også legges til at R.E.M. ikke skrev denne sangen til denne filmen, men derimot gav de den ut i 1992 på sitt album som en hyllest til Andy Kaufman. Det er så mye her som virker så gjennomtenkt og det er flott å se denne filmen. Dette er så interessant å se at man nesten ikke har sett lignende. Karakteren og den virkelige mannen Andy Kaufman egner jo seg svært godt for filmen. Han er så usedvanlig rar og det er interessant å se hvordan han er og hvordan han ønsker å framstå. Jeg vil imidlertid gi en liten advarsel her. Fordi når man ser filmen så kan den virke litt drøy i begynnelsen her. Det er jo så sært at jeg første gang jeg så filmen holdt på å slå av, men man må ha tålmodigheten til å komme skikkelig inn i karakteren og når man lærer hans humor å kjenne så blir dette snudd fra kull til diamanter. Jo mer man ser av filmen jo bedre blir den og man får virkelig en flott reise inn i Andy Kaufmans komiske verden der han har det morsomt på verdens bekostning med sin eksistens.

Regissøren bak dette heter Milos Forman og er en regissør med masse suksesser bak seg som ‘Gjøkeredet’, ‘Hair’ og ‘Amadeus’. Og dette også blitt en svært god film som ble bemerket og filmen fikk blant annet Sølvbjørnen i Berlin Filmfestival for beste regi. Forman viser virkelig at han kan lage biografi-film på et nærmest perfekt vis her. Dette er så kunstnerisk og flott og nærmest som gull å regne her til tider. Filmen gir deg mange øyeblikk og man sitter bare og blir mer og mer fascinert av hva man får oppleve her. Og i og med at filmen er såpass spekket med underholdning som det den er så er jo dette en film man kan se om og om igjen uten å tape seg nevneverdig. Man nærmest fryder seg over enkelte av poengene her og den flotte komikken, livet til den rare Andy Kaufman og alle detaljene man har fått på plass her for å skildre denne snodige sang og dansmannen.

Når man har sett en del klipp fra den virkelige Andy Kaufman slår det en at Jim Carrey er en svært begavet skuespiller. Han klarer til og med å få spilloppene og skuespillet til å faktisk overgå originalen, men litt av greien her er jo å komme opp med ideene og Carrey studerer jo bare en annen manns jobb og perfeksjonerer det. Dette er Carreys første mer seriøse rolle og han gjør dette virkelig bra og jeg ønsker meg litt mer av dette og litt mindre av tulle-Carrey. Det blir spennende å se ham i filmen om ‘The Three Stooges’ der han spiller en av disse sprø komikerene fra gyldne eldre tider. Carrey klarer virkelig å få oss til å føle med Andy Kaufman og man får sympati for den sært sprø karakteren og på slutten får han oss til å virkelig bli litt varm om hjertet. Man kan faktisk ikke tenke seg en mann i hele universet som kunne gjort denne rollen bedre enn Carrey. Dette står for meg som en av hans virkelig største rolleprestasjoner på det store lerretet. Man får også en god del andre gode skuespillere her i mindre roller som Danny DeVito, Paul Giamatti, Christopher Lloyd. Produksjonen har klart å samle veldig mange av de samme folkene som var med den gangen Andy herjet verden og man får her både David Letterman og Jerry Lawler i roller som seg selv og dette gjør jo det at folk som opplevde dette også vil synes dette er veldig autentisk og behandler minnene med respekt og til tross for at disse er blitt en god del aldre så ser dette såpass bra ut og man rynker ikke på nesen av den grunn.

Oppsummeringsmessig er dette er både morsomt, underfundig og rørende på samme tid. Man skaper veldig mange overraskende underholdende øyeblikk her. Dette er en film som jeg synes nesten bare blir bedre og bedre for hver gang jeg ser den. Den er såpass hjertevarm og fornøyelig å se at man sjelden finner noe lignende. Filmen er smidd på en nærmest perfekt måte og det var nok neppe noen enkel oppgave å skulle ta fatt på det å skulle presentere Andy Kaufman på en underholdende nok måte. Dette er virkelig topp underholdning. Det er jo veldig sært til tider, men det gjør jo dette svært spesielt og jeg vil tro at om du gir denne filmen en virkelig sjanse kommer du ikke til å angre. Dette er såpass minneverdig at jeg gir dette full pott og dette er virkelig en av mine ynglingsfilmer og en film jeg kan se svært ofte og aldri blir lei av. Det er spekket med høydepunkter og poengene og øyeblikkene sitter så tett at dette føles så underholdende som det kan få bli.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- Poppers pingviner - På grensen til trist for Carey
- Yes Man - Unødvendig
- Fun with Dick and Jane - Bankran blir 'eneste' utvei for familiefaren
- Evig solskinn i et plettfritt sinn - Mesterlig filmkunst i fascinerende innpakning
- Lemony Snicket - En serie uheldige hendelser - Den skruppelløse Grev Olaf i fri dressur
- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Cable Guy - Den innpåslitne kabelinstallatøren...
- Ace Ventura 2 - Naturen Kaller - En helstøpt tullekomedie
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!
- Ace Ventura - Pet Detective - Ace Ventura er en utrolig artig skrue
- Masken - Spinnvillt når Jim Carrey er Masken

- Goya's Ghosts - Goyas gjenferd
- Amadeus - Mozartkule for en legendarisk Mozart
- Hair - Hippiemusikal som et tidsdokument fra begynnelsen på 70-tallet i USA
- Gjøkeredet - Favorittfilmpotensiale for noen og en hver!

• Man On The Moon
  • Filmnytdvd.dk
  • Martin Seth Filmblogg
  • Filmredaksjonen NRK

Storbritannia, USA, Japan, Tyskland

Universal Studios / Universal Pictures, Mutual Film Company, Cinehaus, Jersey Films