Anmeldelse av The Thing, amerikansk film fra 2011

Grøsser, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 103 minutter

The Thing på nytt bare med forhistorien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2011]
Norske forskere i Antarktis har kommet over et mystisk radiosignal som de forsøker å finne kilden til. De kjører i sin beltebil mens de peiler etter signalet. Snart finner de en UFO i isen som skal ha ligget der i 100 000 år. De finner også en utenomjordisk livsform nedfrosset i isen. De tar denne livsformen med tilbake til basen i en isblokk hvor både amerikasnke og danske forsker venter spent. I forskningsbasen borer man inn i isblokken og henter ut en vevsprøve av denne fremmede livsformen. Isblokken smelter jo litt etter litt og plutselig våkner romvesenet til livet og stikker av. Nå må forskerne være forsiktig og forsøke å finne igjen denne rømlingen. I leitingen etter romvesenet blir Henrik angrepet og drept. De bruker flammekasteren på romvesenet. Etterpå åpner man det brente romvesenliket og inni finner man en imitering av Henrik. Etter hvert finner man ut at denne livsformen er som et virus som er svært vanskelig å kvitte seg med ettersom den imiterer nye og nye verter. Etter hvert i forskningsbasen kan man ikke vite hvem som er menneske og hvem som skjuler den livsfarlige faren under huden...

Konseptet i filmen er jo at man finner en livsform som har spesialisert seg på å imitere alle andre livsformer. Her er det forskere som får smake sin egen medisin da deres nysgjerrighet utløser et slags monstervirus. Når monsteret imiterer dem en etter en er det vanskelig å finne ut av hvem en virkelig kan stole på i forskningsbasen. Forskerne forsøker å finne metoder å skille en ekte forsker med en som bare er imitert, men det er ofte vanskelig. Og da blir det litt av et drama på basen og de må holde alle sanser åpen til en hver tid for å forsøke å holde seg i livet og hindre monsteret å spre seg til resten av jorden.

Dette er laget som en prequel men i samme spor som den første filmen. Noe som nesten er en selvfølgelighet med et slikt romvesen som dette og i hvert fall hvis en har sett 1982-versjonen av dette. Det er dog veldig artig å se hvordan man bygger opp til at den John Carpenters film fra 1982 skal fortsette det hele. Man får med andre ord litt igjen for å ha sett den første filmen her og særlig når det nærmer seg slutten på visen. Og i så måte er det jo kanskje selve slutten som for oss fansene gir det største øyeblikket i filmen. Når vi skjønner hvor det bærer hen og det resten vet man hvordan fortsetter i en av våre ynglingsfilmer. Denne nye filmen av The Thing er veldig tro mot John Carpenters film og det er flott å se. Man kjenner seg veldig igjen i stemningen fra 1982-versjonen. Selv om man jo har sett dette før er det litt gøy å se dette også. Jeg vil tro at denne filmen også fungerer selv om man ikke har sett Carpenters film. Da vil en jo oppleve ting for første gang og nok vil falle litt mer for det psykologiske dramaet man får servert her.

Effektene er også ganske gode her. Gode effekter hadde også Carpenter i hans film og det at ting ser så bra ut i hans film var nok nøkkelen til suksessen i den filmen sammen med den intense stemningen. Her får man en blanding mellom dataeffekter, dukker og modeller som står for å skape illusjonen om disse helt spesielle romvesene. Man har holdt seg tro til hvordan man opplevde den første filmen og det er ganske kult å se at man får mer av dette og at man ikke falt for fristelsen til å skulle lage det mer spektakulært. Det gjør at man trygt kan se denne filmen først og for så å benke seg med den gode 1982-versjonen som en perfekt avslutning på det hele.

På regien her finner vi den Nederlanske regissøren Matthijs van Heijningen Jr. Han gjør her sin debutfilm og i så måte er jo dette så absolutt godkjent. Matthijs har klart å lage en film som både er for fansen og som nye seere kan like. Denne versjonen er jo ikke det helt store i lengden. Filmen er ikke dårlig bare at det ikke er så mye nytt å spore her og det lider kanskje filmen litt under. Man har jo sett dette fra før og man klarer ikke å helt leve opp til scenene, stemningen og gjennomføringen av John Carpenters film. Men som sagt er dette bare helt grei skuring som har sine største øyeblikk mot slutten og resten av filmen er bare en lang og helt okei oppbygning mot det.

Det er jo noen lyspunkter her. En del av scenene er jo veldig fornøylig her som eksempelvis når nordmennene går bananas og spiller en versjon av ‘Sami Ednan’ eller lololelo osv. De norske skuespillerne ser ut som om de får veldig fritt spillerom og en del av den norske dialogen virker veldig fri og på grensen av det man egentlig kan presentere på film når det gjelder grovhet i det som blir sagt. Jeg er ganske overbevist om at regissøren og de andre på settet ikke hadde peiling på hva som egentlig ble sagt her og de brydde seg sikkert ikke om det heller da man uansett skulle tekste det for hele verden uten om Norge. Og som sagt er slutten litt gåsehudaktig for fansen av 82-versjonen.

Dette er jo en Hollywoodfilm, men den framstår som noe helt spesielt for oss nordmenn fordi det er jo mange norske skuespillere med her. Og de norske skuespillerne er ganske mye med her og det er artig å se dem både snakke norsk og engelsk her. Trond Espen Seim (Varg Veum) leverer en ganske kul rolle her som nordmannen Edvard. Det er veldig artig å se ham sammen med de amerikanske skuespillerne. Også den litt eldre storheten Jørgen Langhelle (Elling) leverer en stø tolkning av sin Lars her. Stig Henrik Hoff (Hawaii, Oslo, Max Manus) spiller peder og han har alltid et glimt i øyet og passer godt inn her. I rollen som Olav treffer vi Jan Gunnar Røise (Hawaii, Oslo, 37 1/2) som nok er mest kjent for sine små men gode roller i norsk film. Kristofer Hivju er jo ikke så kjent her i Norge, men det gjør ham ikke til noen mindre skuespiller av den grunn. Her står han for det barskeste innslaget med sitt mandige røde vikingskjegg og det er kanskje denne utstrålingen som har gjort at han fikk prøvefilme for en rolle i Die Hard 5. Den siste nordmannen som er med her heter Jo Adrian Haavind og han kjente jeg ikke noe til da jeg så filmen. Han er jo også svært lite med så man får ikke det største inntrykket av ham heller, men dette er jo ingen dårlig ting å sette på CV-en. I andre roller treffer vi Mary Elizabeth Winstead (Die Hard 4.0), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Lost), Joel Edgerton (Smokin' Aces) og Ulrich Thomsen (I en bedre verden, The International).

Alt i alt var dette et ganske greit skue. Det var jo ikke helt det store, men hadde sine øyeblikk her som gjorde at filmen heller ikke gjorde noe dårlig inntrykk. Dette er en film man med letthet kan se. Og særlig artig er det for oss nordmenn å se våre helter i aksjon i en slik Hollywood versjon. Det gjør oss stolt siden de faktisk leverer ganske greit her. Jeg gledet meg ganske mye til å se denne filmen og forventningene stod ikke helt i proporsjoner med det jeg hadde fra Carpenters versjon av dette eventyret, men jeg ble ikke superskuffet heller. Man kjenner seg igjen i det som skjer her og filmen blir jo også ganske lik som den første bare litt dårligere. En stor pluss her var jo at man faktisk fikk levert norsken med skikkelig aksent istedet for det supermorsomme gebrokne pisset man fikk i originalen. Dette viser at norsk også gjør seg godt selv på Hollywood-film og det er flott å se at man velger å gi filmen ekstra autentisitet med å velge å satse på å representere ting skikkelig. Jeg ender på en supersterk treer for dette forsøket på å børste støv av en eldre klassiker og som jeg anbefaler alle normen å se.

- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- The Thing from Another World - Femtitalls sci-fi som leverer varene