Anmeldelse av Death Wish 5 - The Face of Death, amerikansk film fra 1994

Drama, Action, Thriller Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 18 år

Death Wish på tomgang

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2011]

Igjen besøker vi rettferdighetsforskjemperen Paul Kersey. Denne gangen har han begynt et nytt og bedre liv, der volden ikke er en del av livet hans lenger. Nå er han sammen med klesdesigneren Livia og hennes datter. Sammen har de skapt et liv som gir ny mening. Problemer tordner seg derimot opp i horisonten. Livia plages nemlig av sin tidligere ektemann, i mafiasjefen Tony O'Shea. Han er bare interessert i pengene til Livia. Når mafiasjefen drar strikken for langt, blir marerittet nok en gang en realitet for Paul Kersey. Dette har han opplevd så mange ganger før, men det er ikke noe lettere for ham denne gangen. Han responderer med hevnen som eneste trøst. Nå må han møte sine fiender og ta fra dem det de har kjærest. Hevnen er alt annet enn søt når Kersey forsøker å skape rettferdighet...

Dette er den femte og siste Death Wish-filmen så langt. Når filmskapere tok fatt på enda en oppfølger, hadde det vært greit om de hadde noe nytt annerledes å komme med. Denne filmen har dog mye nytt med seg enn alle de andre filmene, men jeg vet ikke helt om jeg liker disse forandringene. Handlingen sentreres rundt en hard mafiasjef og men dette har dessverre ikke så mye å by på handlingsmessig. I Death Wish 5 har synes det at filmen er laget på 1990-tallet. Klærne har sterke farger, håret er mindre krøllete og mer elegant enn det 1980-tallet hadde å by på. Filmen begynner med en moteoppvisning, og selv om ting ligger og ulmer, er igrunnen dette veldig kjedelig i forhold til resten av filmene.

Filmskaperne forsøker å snike inn litt mer drama i filmen, uten at dramaet er noe i nærheten av naturlig eller troverdig. Det er faktisk så dårlig at du finner bedre i de fleste dårlige såpeserier. Jeg blir direkte blir flau og pinlig berørt når jeg ser dette, og verre skvip enn dette skal man lete lenge etter. Selv ikke dramatikken sitter, og jeg vrir meg i stolen og håper at dette snart skal ta slutt. Musikken passer heller ikke sammen med scenene. Dette blir nesten så klisjépreget som man kan få det uten at det blir ufrivillig morsomt nok til å kunne parodiere seg selv. Det er nok ikke mye forandringer som skuløle til for at dette kunne virkelig vært en god parodi på typiske såpeserier.

Filmen skiller seg ut som den ubestridte dårligste filmen i filmserien. Manuset er så dårlig at du kan tørke deg i ræva med det. Det er dog en historie i filmen, men den er alt for tynn. Det blir ikke bedre av den suggerende og forsøplende regien av Allan A. Goldstein. Du lurer aldri på hva som kommer til å skje, og du bryr deg heller ikke om det. Det er lenge siden jeg så en slik tafatt gjennomsyret kjedelig film. Det er nærmest ingenting som fungerer, og jeg hadde store problemer med å skulle ta meg sammen for komme meg gjennom det hele. Filmen bruker også svært lang tid på å komme i gang, og når den først gjør det, er det ikke verdt strevet å følge dette likevel.

Jeg pleier å like Charles Bronson i disse filmene, men han virkelig begynt å dra på årene, og det er ikke mye livskraft igjen i ham i filmen. Han virker så bleik og vass at det nok er mer sjarme i den skabbete katta til naboen. Det er jo Bronson som pleier å redde inntrykket i disse filmene. Han er vanligvis så stødig. Han har dog et kult sitat å skilte med: ‘Guns have their uses. Idiots with guns make me nervous’. Men dette føles ikke nok i seg selv for å redde det slette inntrykket av dette makkverket. Bronson burde virkelig følt seg smart nok til å sette navnet sitt på filmen.

Ikke har dette noe særlig action å by på heller. Hva er vel da vitsen med denne filmen? Man får riktignok bittelitt helt på slutten, men det er så smått og så oppbrukte saker, som du har sett en million ganger fra før av. Actionen pleier å være det triumfkortet til alle disse filmene, og når du får servert det blekeste kapittelet er det veldig trist. Dette har dog ikke vært den beste og mest troverdige serien, men du forventer etter hvert at hver film skal overgå den forrige. Det har de klart tålelig hele veien med tanke på menge av action. Dette blir dog et steg tilbake til stadie null. Og når slutten kommer, forsøker filmskaperne å rette litt av det slette inntrykket, men klarer ikke få reddet det allerede synkende skipet.

Du hadde kanskje tenkt at filmen skulle bli en litt avrundende film for serien, men det er det dessverre ingenting av. Dette er knapt nok en blek kopi av den dårligste av de andre filmene. Du har det med andre ord nesten litt vondt når du ser filmen. Så lite underholdning som dette er det sjelden du får servert. Vel var mine forventninger lave, men dette byr ikke på noen verdensting av ting å se frem mot. Mer intetsigende og talentløs underholdning enn dette skal du lete lenge etter. Om du likte de andre filmene, er det ikke en gang vits å sette seg ned med denne.

- Death Wish - Oppsiktsvekkende utdatert om høyaktuelle problemer
- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Death Wish 3 - ‘Sinnssyk’ underholdning
- Death Wish 2 - Laber oppfølger