Anmeldelse av Death Wish 3, amerikansk film fra 1985

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 18 år

‘Sinnssyk’ underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.11.2011]

En ungdomsgjeng angriper den eldre herren, Charley, i hans hjem. De er egentlig ute etter pengene hans, men bestemmer seg samtidig for å banke opp Charley. Da Paul Kersey kommer på besøk til Charley, har akkurat gjengen forlatt åstedet. Han kommer akkurat i tide til å høre Charleys siste ord før han dør. Like etter kommer politiet og arresterer Paul for mordet på sin egen venn. Det er ingen vitner til episoden, så politiet er tøff med ham og banker ham opp for å tilstå mordet. Men Paul Kersey er en tøff herremann og tåler støyten. Kersey blir kalt opp til politisjefen, som sliter med for mye bråk i byen. De enes om at Kersey kan slippes fri om han forsøker å fikse opp i det verste av bråket i byen der politiet kommer til kort. Dette går Kersey gladelig med på. Han liker å jobbe for politiet som selvtekter. Dette blir noe av det tøffeste Kersey har brynet seg på til nå. Det viser seg at en kjenning fra fengselscellen som bråket med ham, er en gjengleder. Det tenner en ekstra gnist hos Kersey...

Når Paul Kersey havner bak lås og slå for noe han ikke har gjort, blir ikke hans tillit til det han mener er det skakkjørte samfunnssystemet noe bedre. Kersey er litt av en type, tøff og uredd som få. Denne gangen jobber han personlig for en leder i politiet, som en tjeneste for at han slipper ut av fengsel. Gjenger terroriserer et helt nabolag til det utholdbare. Det er ikke mye en mann kan gjøre for å hamle opp med en slik stor gjeng som dette. Men litt etter litt forsøker Kersey å få oversikten over situasjonen. Etterhvert som han opplever tragedie på tragedie, blir saken mer og mer personlig.

Dette er den tredje filmen i Death Wish-serien, og filmen minner ikke rent lite om Harry Brown med Michael Caine fra 2009. Historien er omtrent akkurat den samme som i 'Harry Brown' med små variasjoner. Det får være grenser hvor mye uflaks Paul Kersey kan ha. Omtrent alle han omgåes blir tatt av dage. Her tar filmskaperne konseptet litt videre og finner litt nye problemstillinger innenfor dette i utgangspunktet så snevre konseptet til Death Wish. Det blir en del gjentakelse i filmen, men inntrykket er heldigvis en god del bedre enn forrige film i serien. Riktignok blir dette svært vilt til tider, men det er naturlig med så ekstreme tilstander med bandekrig.

Dette er tidvis ganske grei underholdning, og særlig om du har sansen for Charles Bronson. Jeg må si at jeg er virkelig solgt over rollefiguren Paul Kersey, som er en slags Diry Harry, bare på den andre siden av loven. Charles Bronson har den riktige kulheten og ser veldig barsk ut. Han er vennlig mot de gode og hard mot gatens avskum. Om du liker rettferdighet med å sette hardt mot hardt, da er dette noe du vil like svært godt. Du får forklart veldig godt hvorfor Paul Kersey handler som han gjør. Han er ikke en som tar noen uten grunn, og driver en slags etterforskning, og slår ned på folk som vil ham vondt. Han bedriver også litt øye for øye og tann for tann prinsipp, og forsvarer andres liv en rekke ganger. Det er lett å får en slags sympati for villstyringen som tar loven helt i egne hender. Dette hadde nok ikke fungert helt i virkeligheten. Særlig siden hovedpersonen hadde på et eller annet tidspunkt hadde sluppet opp for flaks. Det er litt spekulativt å ha en mann som operer med sin egen lov, og dette ville nok aldri fungert i stor skala.

Det er relativt mye action i filmen hele veien, men det slutten er virkelig et høydepunk når krigen kommer på sitt klimaks. Selvsagt er dette svært B-filmaktig til tider, men det er jo også litt av gøyen med filmen. Det er mye underholdning i barske og tøffe helter som aldri gir seg før leken er over. Her blir det utrolig mye skyting. Det er nesten som om dette skulle vært en krigsfilm som forgår i en by. Det er med andre ord helt Texas og politiet har store problemer med å håndtere så store opptøyer og voldskriminalitet som det de møter her.

Om du liker at folk som tar igjen med samme mynt, er dette filmen for deg. Filmen er litt i sjanger med Robocop og Missing in Action. Du får mye valuta for pengene om du liker høy killcount. Det er skikkelig mange som blir skutt. Dette er til tider rett og slett ‘sinnssyk’ underholdning. Om du har sett de andre Death Wish-filmene dras dette til veldig mange knepp. I de foregående filmene dreper Paul Kersey en håndfull menn, og her er det snakk om mange titalls stykker i gjennom filmen. Finalen er også svært overkul om du liker banal og hard action. Dette er rett og slett den mest underholdende Death Wish-filmen til nå, men særlig troverdig og solid er dette ikke. Jeg vil tro at de som velger å se dette ut i fra det de har lest, kommer til å like dette godt. Derfor smeller jeg til med en sterk treer og en anbefaling om du liker slik B-film-aktig 'stuff'.

- Death Wish - Oppsiktsvekkende utdatert om høyaktuelle problemer
- Death Wish 5 - The Face of Death - Death Wish på tomgang
- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Death Wish 2 - Laber oppfølger
- Death Wish - Interessant selv i dag

- Death Wish 2 - Laber oppfølger
- Death Wish - Interessant selv i dag
- The Nightcomers - Interessant forløper til spøkelsesklassiker.

• Death Wish 3
  • 80sreborn.com
  • Filmnytdvd.dk
  • 7M Pictures

Cannon Group, Golan-Globus Productions

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»