Anmeldelse av Death Wish 2 (Death Wish II), amerikansk film fra 1982

Action, Drama Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 18 år

Laber oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2011]

Paul Kersey er ute i byen da han blir frastjålet lommeboken sin. Han gjør motstand og banker opp den ene av skurkene. Via lommeboken finner skurkene ut hvor han bor og drar dit. De bryter seg inn og voldtar hushjelpen til familien Kersey. Når Paul og resten av familien kommer hjem er fremdeles de kriminelle sjelene der. Paul forsøker å banke dem opp, men det er for mange av dem og han blir slått bevisstløs. De dreper så hushjelpen og kidnapper datteren til Paul. De tar henne med inn i bilen sin, og til deres tilholdssted hvor de voldtar henne. I et ledig øyeblikk prøver hun desperat å rømme og løper rett gjennom et glassvindu og faller ned mange etasjer før hun spiddes av et gjerde. Paul blir opprørt når politiet står maktesløse og helt uten spor. En kveld han er ute på gaten, treffer han igjen en av dem som var med på handlingen. Han følger etter ham. Nå er det er bare en ting som står i hodet på Paul Kersey, og det er hevn...

Paul Kersey har liten tiltro til politiet og samfunnets system for å straffe gatens avskum. Han liker dårlig det at noen kan gjøre vondt mot uskyldige ofre. Derfor tar han loven i egne hender og forsøker straffe de involverte på egenhånd. Han tar også med seg noen andre som fortjener det på veien. Paul Kerseys egenrådige politikk er å være hard mot de harde og ikke vise noen nåde. Politiet liker dårlig at Kersey tar loven i egne hender og de begynner å etterforske saken, for å få ham bort fra gaten og rollen som selvtekter. De som lot Paul Kersey gå forrige gang uten å møte konsekvenser for hans handlinger i New York, da han drepte ni av gatas avskum på egenhånd, forsøker å få tak i Kersey igjen for å få ham til å slutte å drepe. De må finne Kersey før politiet gjør det. Slik at det ikke kommer fram opplysninger om at de lot Kersey gå, fordi hans handlinger fikk ned gatekriminaliteten i byen med en god prosentandel.

Dette er oppfølgeren til suksessfilmen ‘Death Wish’ fra 1974, som skapte en del samfunnsdebatt når den kom. I forhold til den første filmen er dette bare en blek fortsettelse som ikke makter å komme med mer interessante innslag. Du får bare mer av det samme bare mye dårligere presentert. Filmskaperne forsøker å skape noe som kunne brakt mer debatt rundt samfunnets håndtering av kriminelle voldsmenn. Om du er av den litt harde sorten, alla: øye for øye og tann for tann, så er jo dette noe som nok vil føles ganske greit for deg. Gjennomføringen av filmen kan virkelig diskuteres og er også svært variabel.

Filmen begynner fantastisk dårlig. De kriminelle er så lite troverdig som du kan få dem. Jeg blir nesten litt flau når jeg ser dem i aksjon. Det er blant annet en voldtektscene som ser ut ser oppleves svært utroverdig. Det ser ut som om det er aper som forsøker å etterligne voldtekstscene fra ‘Clockwork Orange’. Og hva er det med den teite Loonytonslatteren og crazy oppførselen deres, som om det skulle komme rett ut fra en syk tegnefilm. Det er litt trist å se at dette brukes som underholdning i en film, når filmskaperne absolutt ikke klarer å gjøre noe naturlig. Jeg føler det er litt respektløst å lage noe så mølaktige scener som dette. Det ser jo nesten mer ut som filmskaperne tuller, eller at det skulle være mer i parodisegmentet enn seriøst.

Det er litt lite handling her i begynnelsen. Og mange scener føles mer som om de bare er der for at det skal gå tid i filmen. Ting flyter virkelig dårlig. Det hele er rett og slett veldig amatørmessig til tider. Det blir riktignok litt bedre når Charles Bronson tar over showet. Han viser at han nok er en god del mer filmstjernemateriale enn de som spiller rollene som de kriminelle 'nobodyene'. Filmen tar seg også litt opp etter hvert og handlingen begynner å ligne mer på noe som man finner i mer skikkelige filmer. Det blir heldigvis litt mer mer action og dette viser seg mer som en skikkelig lettvekter innenfor actionunderholdning. Dette kan jo minne litt om Dirty Harry innimellom, selv om denne filmen aldri når noen av Dirty Harry-filmene til anklene en gang når det gjelder kulhet eller vellykkethet.

En del av scenene er skapt i typisk Bud Spencer og Terrence Hill-stil. Som blant annet en scene der en kriminell fyr banker opp titalls politimenn uten at de klarer å stoppe ham. Scenen ser så kunstig ut at det den nesten er verdt å se filmen alene for den latterlige opptredenen. Filmen har enkelte partier som fungerer helt okei og som jeg liker å se. Noen av skyteactionscenene er slik man kan forvente av en film på denne tiden. De er litt kul og se og noen av dem kunne nok også vært brukt i en Dirty Harry-film. Men som sagt er dette veldig variabelt, og mens noen scener står til terningkast 1 så klarer de beste scenene seg til en grei firer. Det at det varierer så mye, overrasket meg veldig. Det at regissøren fra den første filmen, Michael Winner, var med på noe så talentløst som dette, vitner om at han virkelig har begynt å miste grepet. Det er vanskelig å skulle tro at de to filmene har samme regissør slik dette framstår.

Som en oppsummering var dette en til tider grei film å se. Men det at den innimellom leverer helt amatørmessige opptredener, trekker veldig ned. Jeg må si at jeg likte enkelte scener og noen elementer i filmen, men i det store og det hele manglet det en skikkelig rød tråd. Jeg skjønner ikke alltid hva filmskaperne vil formidle gjennom filmen. Charles Bronson er den eneste som klarer å skape noe i nærheten av godt skuespill i sin enkle hevnrolle. Hvis du er en actionjunkie, tror jeg at filmen vil gi deg noe lett underholdning. Dette er en laber oppfølger som bare tidvis gir deg den action du er ute etter.

- Death Wish - Oppsiktsvekkende utdatert om høyaktuelle problemer
- Death Wish 5 - The Face of Death - Death Wish på tomgang
- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Death Wish 3 - ‘Sinnssyk’ underholdning
- Death Wish - Interessant selv i dag

- Death Wish 3 - ‘Sinnssyk’ underholdning
- Death Wish - Interessant selv i dag
- The Nightcomers - Interessant forløper til spøkelsesklassiker.

• Death Wish 2
  • 80sreborn.com
  • 7M Pictures
  • Filmnytdvd.dk
  • Arkansas Democrat-Gazette

Columbia Pictures, Warner Bros. Pictures, EMI Films Production, Filmways Pictures