Anmeldelse av Amatørene, norsk film fra 2001

Komedie, Drama Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Passe absurd og med sort humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.11.2011]

Si bare positive ting. Du har mange gode egenskaper, du har lett for å bli likt. Du er en ledertype, en som andre lytter til. Du er en typisk vinner. Suksessrike mennesker er inspirerende og tenker framover. Punkt 2: Fokuser på alt som er bra og hyggelig rundt deg. Hvis du ikke synes det er noe å glede deg over, gled deg likevel.

Slik lyder Jans filosofier over hvordan han skal bli suksessfull. Det er bare det at Jan ikke eier nåla i veggen. Han har dog et gatekjøkken, men det kommer så og si ingen kunder. Den ansatte har ikke fått lønn på flere måneder. Livet skal ikke være enkelt og det får Jan oppleve når han skal få endene til å møtes og få livet på rett kjøl igjen. I desperate tider må han satse litt friskt. Og da går han for mer og mer ekstreme løsninger som vikler ham inn i litt av en smørje...

Jan bor sammen med sin mentalt syke far, som er en gammel grinebiter og trenger mye hjelp av sønnen. Jan er også veldig redd for sin far og tørr ikke motsi ham. Det enkleste er å bare å fortsette å pleie ham. Jans kjæreste Helle bor også med dem. Hun holder ikke helt ut situasjonen, og det gjør det ikke bedre av at alle sparepengene hun har arvet av sin mor, har Jan ‘investert’ i gatekjøkkenet. Investeringen skulle være en hyggelig overraskelse, men Helle blir dritsur og flytter ut. Hun mener at han har kastet bort alle pengene. Jan utsetter alle bekymringer til det siste. Han lever helt i sin egen boble med gatekjøkkenet. Han har ikke betalt leie på flere måneder og har ikke åpnet noen av brevene fra innehaveren. Hvis han ikke skaffer 28 000 kroner ved enden av uken er det rett ut. Og Jan sier at det ikke byr på noe som helst problem.

Lykken smiler ikke akkurat til Jan. Nå er gode råd dyre for en amatør som Jan. Han må begynne å tenke nytt for å få livet på rett kjøl igjen. Vi følger også Bent som er med i det suksessfulle bandet Iver Mo Band. De vinner pris på TV og alt er total harmoni på utsiden. Men Bents dame er begynt å bli mer interessert i Iver, da hun ikke synes Bent er den helt store karen. Bent finner seg i for mye og det liker ikke Grete. Hun drar over til Iver for å hygge seg litt og blir vitne til at Iver kidnappes av noen kriminelle sjeler. De skal ha tre millioner  av plateselskapet og bandet for å slippe Iver løs. Bent blir sendt for å overlevere pengene siden han har spilt lengst med Iver. Når Jan og Ivers veier plutselig møtes, forsøker amatøren Jan å utnytte situasjonen til sin egen vinning.

Dette er Pål Sletaunes andre spillefilm. Den første var Budbringeren, som fremsto som noe litt friskt pust innen norsk film. I ‘Amatørene’ følger Sletaune greit opp suksessen. Han fortsetter litt i samme spor. Amatørene er dog ikke fullt like visuelt mørk som Budbringeren, men du får den samme sorte humoren fra første stund. Et eksempel på dette er når Jan er på apoteket og farmasøyten roper opp at alle de som skal ha stikkpiller for fordøyelsen uten resept må komme nå. Jan reiser seg motvillig opp og går bort til skranken og forsøker å gjøre et nummer ut at det ikke er til ham, men til faren sin. Her får du ellers mye annen mørk komikk som eksempelvis et mislykket selvmordsforsøk. FIlmen byr på så mye sykt, som er såpass absurd, at du ler litt av det. Handlingen er litt deprimerende, men alt er gjort med herlig tragikomisk vri.

Sletaune har samlet den samme gjengen på nytt. Igjen er det Robert Skjærstad som har fått ikledd seg hovedrollen og han er jo perfekt som den mislykkede og naive Jan. Igjen er det Andrine Sæther som er hovedrollens kjærlighet og den rollen er hun ganske stødig som. Hun spiller Helle med hverdagslig innsikt som jeg tror på. Trond Høvik spilte en mindre rolle i Budbringeren og får mer å bryne seg på her. Han har også vist seg god senere som eksempelvis Lasse i filmen ‘Folk flest bor i Kino’. Her spiller han den underdanige looser-rockeren Bent som alltid danser etter Ivers pipe. Han er et ganske artig innslag med sitt lange pistrete hår. Bjørn Sundquist er spiller Jans mentalt syke far, Miki. Han har en autoritet og en drive i sin rolle som gjør at jeg også blir litt redd Miki. Rollekarakteren sliter med mentale problemer av et slag du ikke helt forstår deg på. Per Schaanning spiller kriminell og får frem det desperate i en slik sjel. I andre roller treffer vi Philip Zandén, Jorunn Kjellsby og Berit Boman.

Dette er ikke fullt like gjennomført som Budbringeren, men problemene tårner seg opp på ganske artig vis. Det hele blir tidvis såpass severdig og morsomt at filmen fungerer. Likevel mangler det siste lille ekstra ekstra for å leke med de store filmgutta. Sletaune viser dog at han gjør en del riktig og dette er en grei oppfølgingsfilm til Budbringeren med mye sort komikk. Sletaune liker å portrettere det mørke i mennesket. Her har han fått til en ganske okei blanding av elementer krydret med den sorte humoren, som var hans varemerke før han begynte å lage bare mørke thrillere istedet. Om du liker sort humor, er dette noe en bør se. Særlig siden 'Amatørene' byr på et ganske absurd innslag i hverdagen. Jeg ruller en god firer på terningen for en film full av sort humor og mye en mørk suppe av en handling.

Se om film er på streaming:

- Babycall - Rapace stjeler filmen
- Naboer - Marerittet next door.
- Budbringeren - En gjennomført mørk film med herlig sjarme og humor

• Amatørene