Anmeldelse av Tilbake Til Framtiden 3 (Back to the Future Part 3), amerikansk film fra 1990

Komedie, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 11 år

En verdig avslutning på tidseventyret

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2011]
Filmen begynner lørdag 12 november 1955. Vår helt Marty, får et brev fra oppfinneren Doc som nå har dratt tilbake til 1885 med sin tidsmaskin. Doc sitter fast i 1885 da delene han må bytte ut for å fikse tidsmaskinen ikke blir funnet opp før i 1947. Marty han får instrukser om hvor Doc parkerte bilen i 1885. Marty og 1955-Doc drar dit for å fikse tidsmaskinen. I mens de er på dette stedet finner de også gravstøtten til Doc og det viser seg at han har blitt skutt bare en uke etter at han skrev brevet. Marty og 1955-Doc fikser tidsmaskinen og sender Marty tilbake til 1885 for å hente Doc tilbake til sin egen tid, der han egentlig hører hjemme. Nå følger litt av et eventyr når Marty besøker Doc i den ville vesten...

Filmen begynner med en oppsummering fra slutten i forrige film. Jeg skal ikke spoile for mye av den for deg som eventuelt ikke har sett den. Jeg liker dog heller ikke helt når man begynner med oppsummering fra tidligere filmer, men her er det ikke så alt for mye, så da går det bra. Men tilbake til denne filmen. Etter at Marty og Doc har fikset tidsmaskinen, reiser Marty tilbake til fortiden, nærmere bestemt i den ville vesten i året 1885. I det han entrer 1885 blir han jaget av en stor bøling indianere. Han kjører fra dem i en vill fart og finner en hule som han gjemmer bilen i. Men da han har satt fra seg bilen så merker han at bilen lekker drivstoff og har fått en pil i seg. I tillegg er ikke hulen ubebodd. Plutselig står en stor bjørn foran ham og han begynner å løpe så fort bena bærer ham. Etter å ha løpt en stund stumper han i et gjerde og slår hodet sitt så han svimer av. Når han våkner opp i en myk seng, får han seg litt av en overraskelse. Han har blitt funnet av sin forfedre direkte i slekt med ham. Nå må Marty igjen passe seg så han ikke endrer på sin framtid og presenterer seg som Clint Eastwood. Han treffer også på en av Biffs forfedre i den hensynsløse Mad Dog Tannen. Marty kommer til og med på kanten med dem, og holder holder nesten på å stryke med. Men han blir reddet fra uventet hold. Nå skal jeg ikke røpe mer, og resten må du nesten finne ut selv.

Dette er den tredje og siste filmen i ‘Back to the Future’-serien. Fra før har man besøkt både 1950-tallet og framtiden. Denne gangen er det den ville vesten alla 1885, som står for tur. Dette byr jo på helt nye elementer i historien og blir en god variasjon fra verdenen man besøker i de foregående filmene. Vesten byr på simplere teknologi. Det er ganske kult at man også denne gangen returnerer til den etter hvert så velkjente Hill Valley, med klokketårnet som nå er under bygging. Dette byr jo på masse artige detaljer i hvordan ting har forandret seg i tidens løp. Her får våre venner større utfordringer enn de noen gang har fått fra før, men med Doc og Marty alias Clint Eastwood på laget så er det fortsatt håp i luften. Dette blir nok et spennende og underholdende tidseventyr. Humoren er aldri langt unna heller, og man får eksempelvis servert scenen der Mad Dog blir sur på Marty og tar fram revolveren og ber han danse og hvor han krediterer med å ta moonwalk i beste Michael Jacson-stil. Det hele er jo veldig fornøyelig her til tider gjennom eventyret. Handlingen føles også ganske artig. Her får man blant annet servert replikken som alle som har sett på Birger Vestmos Filmpolitiet på NRK P3. Sitatet lyder her som: ‘What's your name, dude? Uh, Mar- Eastwood. Clint Eastwood. What kind of stupid name is that?’. Karakterene er enda mer troverdige enn forrige film som led litt under at de ikke fungerte helt til en hver tid. Her får man gode westerndialoger og troverdige skurker og andre howdyer.

Man liker godt samspillet mellom Michael J. Fox og Christopher Lloyd. De viser at de er kommet bra inn i sine roller, som henholdsvis Marty McFly og Doc Emmet Brown. I denne siste filmen får de litt mer tid sammen og det også i samme tid. De er også for den saks skyld i samme båt, med at de sitter fast i fortiden. J. Fox er jo en god skuespiller og viser her hvilken stjerne som bor i ham. Lloyd viser at han er en meget habil karakterskuespiller og han er svært livlig her som den litt gale men geniale oppfinneren Doc. Han spiller rollen sin med en slik innlevelse at man blir glad i karakteren hans. I andre roller får man Mary Steenburgen, Thomas F. Wilson, Lea Thompson og Elisabeth Shue.

Robert Zemeckis er nok en gang tilbake på regien til denne tredje filmen også som han var i de andre. Jeg må si at han har klart å lage en svært god tidseventyrtriologi. Alle filmene holder et høyt nivå, selv om den første filmen er et hakket bedre enn sine etterfølgere. Med denne filmen lar han oss oppleve våre helter med westernvri. Det må jeg si var mer underholdende enn man skulle tro på forhånd, og særlig når man har sett en god del Westernfilmer fra før. Man tar jo veldig mange elementer fra en rekke gode westernfilmer og også lignende scener som man får i eldre spagehttiwestern fra Sergio Leone og med Clint Eastwood i hovedrollen. Men her kopierer man ikke, man bare låner og gjør dette litt i sin egen stil. Derfor fungerer dette glimrende uten at scenene føles som kjipe replikater. Zemeckis står også for manuset sammen med Bob Gale som de har gjort i alle filmene i denne serien og det hele føles også som et spennende manus også denne gangen. Og når man i tillegg får innblandingen fra produsenten Steven Spielberg, er suksessen også denne gang et faktum. Effektene er jo også svært velsmurte her og representerer toppen av det man kunne by på i 1990.

Dette er en god avslutning på det hele. Filmene ble nesten et fenomen og står som en stor bauta underholdningsverdenen. Moralen er god i filmene. Den forteller oss at det ikke lønner seg å utnytte andre. En må stole på seg selv og at man også finner ut at det å gå tilbake i tid kanskje ikke er det lureste alltid. Ting er ofte best som de er og det kan være en lei lekse om man forsøker å endre på det som har vært. Lureri hjelper kun i det korte løp og du vil få som fortjent etter hvert, i hvert fall når Marty og Doc sørger for at ting skal stå i rettferdighetens tjeneste. Det har jo også vært i deres hensikter å ikke gi informasjon videre til de i tidligere tider. Dette er filmer som handler med hjertet og framstår som svært suksessfull underholdning som man bryr seg om. Er man så heldig at man ikke har sett disse uforglemmelige filmene er det bare å løpe til filmsjappa, for et slikt kjøp som dette vil du nok aldri angre på. I alle fall ikke om du liker eventyr og komedie. 'Tilbake til fremtiden' er en solid trilogi!

- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Tidsreisende strander i den ville vesten

• Tilbake Til Framtiden 3
  • Torsdagsfilmen.blogspot.no

Universal Studios / Universal Pictures, Amblin Entertainment

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»