Anmeldelse av Tilbake Til Framtiden 2 (Back to the Future Part 2), amerikansk film fra 1989

Komedie, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 11 år

En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.11.2011]
Det hele begynner lørdag 26 oktober 1985. Marty ser i garasjen sin og finner en tøff bil. Kjæresten, Jennifer, kommer på besøk. Akkurat når de skal til å kysse, dukker Doc opp med sin modifiserte flygende tidsmaskin. Doc sier at Marty må bli med ham tilbake til fremtiden. Han får ta med Jennifer også siden dette gjelder henne også. Alt går fint med Marty og Jennifer i framtiden, men det er noe galt med barna deres. Noe må gjøres med dem. Her blir vi med til 21 oktober 2015 og når Marty kommer tilbake er alt helt forandret. 1985 er blitt det reineste anarki der alle meler sin egen kake og alle må beskytte seg selv. Marty har nå skapt et salig rot. Dette er verre enn han kunne tenke seg. Her må Marty gå via fortiden for å rydde opp i alt rotet...

Når man har en tidsmaskin, som den Doc har laget, er det jo kult å besøke tider man ikke har opplevd før. Det kanskje kuleste av alt er å besøke fremtiden og se hvordan ting kommer til å bli. Her får man i alle fall oppleve et nytt eventyr i en alternativ framtid. Det er litt artig å se hva man på midten av 80-tallet gjettet skulle være gjeldene for 2015. TV-ene er jo for dårlig grafikk på og dataspillene for simple. Man har greid å få ganske stilige 3D-hologrammer. Man har jo også kommet langt på flygeteknologi som resulterer i at man både har flygebrett og flygebiler. Det hele ser svært spektakulært ut. Man skulle gjerne hatt en av disse flygebilen. Her får man jo også pizza en klar på et par sekunder. TVen i stuen til Mcfly er ganske stor, men langt i fra HD. Uansett er det moro å se hva man har klart å få ut av denne framtidige verdenen.

Her får man flere måter å utnytte mulighetene med å benytte insideinformasjon om fremtiden. Hva om man viste tipperesultatene i hver eneste trekning? Da kunne man bli rik på en enkel måte, denne muligheten ønsker Marty å benytte her. Men det ender opp med å bli et skjebnesvangert valg, fordi han setter da griller i hodet på en annen utfordrer. Han skaper litt av et monster i så måte. Det er ikke bare, bare å forvalte en slik rikdom. En tidsmaskin er et stort ansvar og det er lett at den missbrukes. Små endringer kan få uante følger. Det er ikke bare lett å forandre på ting. Her får man nok en leksjon i det at sommerfugleffekten kan få voldsomme følger. Og når man i tillegg har messet opp i fortiden en gang fra før av, så er det skaper jo dette ikke mindre ringvirkninger. Det blir etter hvert svært mye å ta hensyn til for å gjenvinne balansen igjen.

Dette andre kapittelet føles fremdeles svært underholdende. Man får her et tidseventyr som er mer skrudd til enn i forrige film. I tillegg får man også litt mimring over den første filmen. Men til tross for dette kan det virke som om denne filmen har litt for mye baller i luften samtidig. Man merker jo at dette ikke flyter fullt like godt som det den første filmen gjorde. Historien er full av masse detaljer, og i tillegg får man dem fra forrige tidseventyr. Hadde man jobbet litt mer med historien her kunne dette blitt dritbra. Her føles en del scener litt for konstruert. Det blir også litt likt som det man opplevde i første eventyr. Men til tross for litt rusk i maskineriet, er dette ganske bra underholdning dette også, og man får med det en solid oppfølger. Det kanskje dårligste med filmen er at karakterene kanskje er litt for karikerte. Det gjør at dette kan oppfattes som litt ujevnt til tider. Effektene derimot er jo svært gode her og flygebilene ser nesten helt ekte ut. Slutten her er jo veldig artig og dette er jo nesten nødvendig etappe opp mot den tredje og siste filmen i rekken.

Robert Zemeckis gjør en ganske bra oppfølger her og viser at alt ikke bare var tilfeldigheter med det han leverte i første forsøk. Selv om ikke fremtiden var like kul som man så den for seg så blir dette alt i alt svært severdig. Mye kan man også takke Michael J.Fox og Christopher Lloyd for i deres tolkninger av Marty og Doc. De er kule karakterer som man bare digger å følge begge med sin litt ungdommelige adferd. Man klarer å fortelle historien greit uten å trakke for mye i salaten, men noen små plotthull blir det når man skulle sy dette helt i hop. Nå er det bare å glede seg til den tredje filmen i rekken. Spielberg og Zemeckis er framdeles en vinneroppskrift! Underholdningen denne filmen gir deg står til en svak femmer på terningen. Jeg anbefaler deg at du får med deg denne filmen også. Da er det bare å glede seg til siste omgang med dette tidseventyret, fordi da skal vi til westerntiden.

- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Blikk på 2015 sett fra 1989, pluss noe ‘attåt’

• Tilbake Til Framtiden 2
  • Time
  • Fast-rewind.com
  • nationen.dagenstv.com

Universal Studios / Universal Pictures, Amblin Entertainment

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»