Anmeldelse av Tilbake Til Framtiden 2 (Back to the Future Part 2), amerikansk film fra 1989

Komedie, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 11 år

En verdig oppfølger som leder oss trygt inn til siste akt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.11.2011]

Det hele begynner lørdag 26. oktober, 1985. Marty ser i garasjen sin og finner en tøff bil. Kjæresten, Jennifer, kommer på besøk. Akkurat når de skal til å kysse, dukker Doc opp med sin modifiserte flygende tidsmaskin. Doc sier at Marty må bli med ham tilbake til fremtiden. Han får ta med Jennifer siden dette gjelder henne også. Alt går fint med Marty og Jennifer i framtiden, men det er noe galt med barna deres. Noe må gjøres med dem. Her blir vi med til 21 oktober 2015 og når Marty kommer tilbake er alt helt forandret. 1985 er blitt det reineste anarki der alle meler sin egen kake og alle må beskytte seg selv. Marty har nå skapt et salig rot. Dette er verre enn han kunne tenke seg. Her må Marty gå via fortiden for å rydde opp i alt rotet...

Når man har en tidsmaskin, som den Doc har laget, er det jo kult å besøke tider man ikke har opplevd før. Det kanskje kuleste av alt er å besøke fremtiden og se hvordan ting ser ut der. Her får man i alle fall oppleve et nytt eventyr i en alternativ fremtid. Det er litt artig å se hva man på midten av 1980-tallet gjettet skulle være gjeldene for 2015. TV-ene er jo for dårlig grafikk på og dataspillene for simple. De har dog klart å få ganske stilige 3D-hologrammer. Man har også kommet langt på flygeteknologi som resulterer i at det finnes flygebrett og flygebiler. Det hele ser svært spektakulært ut. Her får man jo også pizza en klar på et par sekunder. TVen i stuen til Mcfly er ganske stor, men langt i fra HD. Uansett er det moro å se hva denne fremtidige verdenen rommer.

Filmen belyser flere måter å utnytte mulighetene for insideinformasjon om fremtiden. Hva om man viste tipperesultatene i hver eneste trekning? Da kunne man bli rik på en enkel måte, denne muligheten ønsker Marty å benytte. Men det ender opp med å bli et skjebnesvangert valg, fordi han setter da griller i hodet på en annen utfordrer. Han skaper litt av et monster i så måte. Det er ikke bare, bare å forvalte en slik rikdom. En tidsmaskin er et stort ansvar og det er lett at den missbrukes. Små endringer kan få uante følger. Det er ikke bare lett å forandre på ting. Her får man nok en leksjon i hvordan sommerfugleffekten kan få voldsomme følger. Og når de i tillegg har messet opp i fortiden en gang fra før av, skaper dette enda større ringvirkninger. Det blir etter hvert svært mye å ta hensyn til for å gjenvinne balansen.

Dette andre kapittelet føles fremdeles svært underholdende. Du får et tidseventyr som er mer skrudd til enn i forrige film. I tillegg får du litt mimring over den første filmen. Men til tross for dette kan det virke som om filmen har litt for mye baller i luften samtidig. Jeg merker at dette ikke flyter fullt like godt som det film. Historien er full av masse detaljer, og i tillegg får du noe fra forrige tidseventyr. Hadde filmskaperne jobbet mer med historien, kunne dette blitt supert, men dette er absolutt mer enn godkjent. En del scener føles dog litt for konstruert. Det blir også noe repeterende fra første eventyr. Men til tross for litt rusk i maskineriet, er dette ganske bra underholdning. Det kanskje dårligste med filmen er at karakterene føles litt for karikerte. Det gjør at dette kan oppfattes som litt ujevnt til tider. Effektene derimot er svært gode og flygebilene ser nesten helt ekte ut. Slutten er veldig artig og dette er en nødvendig etappe opp mot den tredje og siste filmen i rekken.

Spielberg og Zemeckis er fremdeles en vinneroppskrift! Robert Zemeckis gjør en ganske passende oppfølger og viser at alt ikke bare var tilfeldigheter med det han leverte i første omgang. Selv om ikke fremtiden var like kul som man så den for seg, så blir dette alt i alt veldig severdig. Mye kan man også takke Michael J.Fox og Christopher Lloyd for i deres tolkninger av Marty og Doc. De er kule karakterer som du bare digger å følge med sin litt ungdommelige adferd. Filmskaperne klarer å fortelle historien uten å trakke for mye i salaten, men noen små plotthull blir det. Men uansett ser jeg frem til å ta fatt på den tredje filmen i rekken. Underholdningen denne filmen gir deg står til en svak femmer på terningen. Jeg anbefaler deg at du får med deg filmen. Da er det bare å glede seg til siste omgang med dette tidseventyret, fordi da skal vi til westerntiden.

- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro

- Welcome to Marwen - En brøkdel magi i en sober heltehistorie
- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Blikk på 2015 sett fra 1989, pluss noe ‘attåt’

• Tilbake Til Framtiden 2