Anmeldelse av Varg Veum - I mørket er alle ulver grå, norsk film fra 2011

Kriminal Spilletid: 87 minutter

Friskere Veum!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.11.2011]
Varg Veum våkner av et drønn som ryster hele Bergen. Et våpenlager i byen har gått i lufta og flere liv går tapt. Veums beste venn Even blir fort mistenkt som den skyldige, men Veum vil det selvsagt annerledes. Etterforskningen bringer ham til Budapest hvor han videre blir trukket inn i et livsfarlig spill som blir hans desidert farligste noensinne.

Film nummer ti om Varg Veum er igjen regissert av Alexander Eik som også har gjort to tidligere Veum-filmer. Eik står også for manus denne gang og har ønsket å heve Veum-franchisen flere hakk rent actionmessig. Dette har han så til de grader klart, kan man si. Det smeller nemlig både titt og ofte, det er uforutsigbart og pulserende drivende. Kjedelig er det i hvert fall ikke, slik tidligere filmer har lidd stort under.

Men, nok en gang er det litt for mange tilfeldigheter som gjelder for at Veum blant annet skal komme politi og bedre kvalifiserte i forkjøpet. Ser man bort i fra disse gjennomskuelige filmatiske enkle grepene, ja så kan man alltids klare å kose seg ganske så godt. For, mer enn noen gang tidligere havner altså Veum oppi actionfylte, overraskende og spennende uforutsigbare hendelser.

Her er imidlertid ingen som helst nyskapende action fra regissør Eik. Vi har sett det før, i uttallige actionthrillere. Likevel fungerer det sånn passe bra, blant annet fordi det ikke er noen direkte dårlige og/eller lett synlige flauser å spore eller å sette fingeren på.

De flaue, stive og lite troverdige replikkene har også minsket litt mer denne gang. Ser vi bort i fra et par uttalelser blant annet fra sykehussengekanten, så funker manus og troverdigheten i karakterene jevnt over greit nok. Hamre og Veum på sin side er virkelig i slaget denne gang, noe som også tilfører litt humor innimellom.

Musikken er både flott pompøs orkestral, noe som for så vidt passer en slik thriller, men like ofte blir den da også veldig påståelig når den klart og tydelig sier oss at ’nå blir det spennende og skummelt dere’! Hvorfor ikke bryte slik klisjémessig bruk av musikk og heller overraske oss?!

Godt hjulpet av flotte Budapest får man både James Bond og Jason Bourn-stemning til tider. At actionscenene ikke akkurat er på dette nivået, så hjelper det da likevel med en eksplosjon eller to. ’Varg Veum – I mørket er alle ulver grå’ skal i hvert fall ha pluss i margen for virkelig ha prøvd å vekke til live de siste trøtte, kjedelige og uspennende Veum-filmene. At det knirker litt i effektene, at karakterene er enkelt karikerte og den som helhet egentlig kun er på det jevne, klarer vi derfor å sluke litt lettere da vi ikke akkurat er bortskjemte på dette i Veum sammenheng. La oss håpe de to siste filmene også skjerper seg på andre punkter enn actionsiden, så kan vi få en mer helstøpt spenning i neste omgang.

- Varg Veum - Kalde Hjerter - Solid Veum-avslutning
- Varg Veum - De døde har det godt - Ny Veum på det jevne
- Varg Veum - Svarte får - Skuffer ytterligere
- Varg Veum - Dødens drabanter - Et lite steg opp igjen
- Varg Veum - Skriften på veggen - Stødig gjensyn med Varg Veum
- Varg Veum - Tornerose - Brukbar oppfølger
- Varg Veum - Din, til døden - Varmere Veum som nok en gang leverer
- Varg Veum - Falne engler - Varg Veum-film på sitt ypperste!
- Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet - Mer bergensk Veum og nok en grei film
- Varg Veum - Begravde hunder - Svak og lite spennende omgang Veum
- Varg Veum - Bitre blomster - Okei begynnelse for det store norske krimeventyret

- Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet - Mer bergensk Veum og nok en grei film
- Varg Veum - Begravde hunder - Svak og lite spennende omgang Veum
- Kalde Føtter - Når Trine og Christer skal gifte seg blir det drama i bygden
- Kvinnen i Mitt Liv - En typisk romantisk komedie som til og med er norsk

08.03.2012 sier Hermanpuz: Bare hyggelig;)
06.03.2012 sier ffuser: Takk for tips. Da er de med på rollelisten :)
06.03.2012 sier Hermanpuz: Dere har glemt å skrive Jonathan Espolin Johnsen, Stein Grønli og Randolf Walderhaug på skuespillerlisten her. Jonathan Espolin Johnsen spiller Harald Ulven, Stein Grønli spiller Martin Marstrander og Randolf Walderhaug spiller holger karlsen. dette kan dere jo skrive ned på skuespillerlisten;)
11.11.2011 sier Pål Frostad: Jeg så nettopp igjen den første Varg Veum-filmen i dag. Det er jo ganske greit å komme ut med en firer etter tiende filmen i dette krimeventyret. Dette er noe jeg kan se fram til. Kommer nok å se alle filmene på rad slik de kom ut bare jeg får lest bøkene først. Men uansett så er det jo greit med litt frisk action, har ikke akkurat vært så mye av det i de jeg har sett ;)
03.11.2011 sier Andreas Strømmen: Det er en synd at de skal fyre ut filmer om Varg Veum på løpende bånd, uten å faktisk legge LITT sjel i filmene, for dette er jo bare trist å se på.

• Varg Veum - I mørket er alle ulver grå
  • Øslandsposten