Anmeldelse av Olsenbanden Jr. - Første Kupp, norsk tv-serie fra 2001

TV / Serie, Barn, Julekalender Spilletid: 300 minutter Aldersgrense: Alle år

Barnejulekalender med Olsenbanden som liten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.10.2011]

Vi befinner oss på 1950-tallet. Kjell og Benny er bestevenner og går i samme klasse. Kjell er stormforelsket i den yndige Valborg, men hun har også fattet interesse for den tøffe Biffen som er den store bøllen. Som ny gutt i klassen kommer ingen ringere enn Egon Olsen. Han er tøff som få og er flink til å legge suspekte planer. Egon setter Biffen på plass med en del listige triks og gjør ham til latter foran alle i klassen.

Kjells far, Bassefar, jobber som nisse på det største varehuset i byen, men han får stor konkurranse fra uventet hold. Plutselig befinner han seg i stor fare. Den sleipe finanssvindleren Hallandsen har stukket av med alle pengene til et barnehjem og holder på med lyssky virksomhet som går ut over mange uskyldige. Der kommer Egon inn i bildet. Han legger en plan for ta rotta på Hallandsen, men det blir raskt vanskeligere enn først antatt...

Serien starter med at vi får se en herremann i sort dress som henter en rød koffert ut av et pengeskap. Det viser seg at pengekassen er helt tom fordi styremedlemmene i ‘Barnehjemmet Lykkebos julefond’ har veltet seg i luksus. Dette året blir det derfor ingen julefest på barnehjemmet. Herrene, med Hallandsen i spissen, er redd for å havne i fengsel fordi de har brukt opp pengene. Herrene tenker derfor å stikke av til Bahamas, men de trenger penger for å komme seg ut av landet. Hallandsen legger en dristig plan for å få inn nok penger. Dette involverer at alle herrene skal jobbe som julenisser på alle de store varehusene. Når de tar barna på fanget skal de si at julenissen er blitt så feit at han ikke kommer ned pipen. Derfor skal barna legge nøkkelen under dørmatten i stedet, så det blir julegaver på dem i år også.

Olsenbanden har underholdt hele det norske folket i årtier helt siden slutten av nittensekstitallet. Med en slik suksess, var det det vel ikke rart at noen forsøkte å utnytte suksessen. TV-serien ble sendt som julekalender på TV2 julen 2001, og senere også i reprise en rekke ganger. Serien banet vei for en hel del rekke filmer om Olsenbanden Junior. Ideen bak kommer fra Danmark, som også er opprinnelsen for den originale Olsenbanden, som begynte sin karrière på film tilbake i 1968.

Her får du en ellevill suppe som benytter veldig mange av karakterene fra Olsenbandenserien som barn. Ikke alt passer helt inn med det originale Olsenbandenuniverset. Serieskaperne har bare sakset sammen en del kjennetegn fra de originale karakterene og laget en barneserieaktig manus ut av det. Egon Olsen har masse smågeniale planer. Kjell er akkurat like småredd og engstelig som han alltid er. Serien skal også forsøke å forklare hvordan hans framtidige kone Valborg begynte å fatte interessen for ham. Det er kanskje det største mysteriet i Olsenbandenfilmene. Kjell har jo alltid vært en dott og det hadde nok vært mest sannsynlig om det var Valborg som tok alt initiativet for deres framtidige ekteskap. Benny er limet mellom Egon og Kjell. Du får også en lakrisavhengig Harry som kan sine eksplosiver selv i så ung alder. Serien har også sakset thememusikken til den originale Olsenbanden. Og i tillegg har serieskaperne fått med seg skuespillerne, Anders Hatlo og Johannes Joner, fra den siste Olsenbanden-filmen, som de to politietterforskerne Hermansen og Holm. Det at Benny, Kjell, Egon, Biffen, Valborg og Hermansen gikk i samme klasse er jo en artig tanke, men jeg hadde håpet på en bedre måte å innlemme dem i dette eventyret.

Dette kan kanskje fungere som nostalgi, men serien virker noe kjedelig for førstegangsseere. Historien er litt for enkel og for slett lagt opp. Det er rett og slett ikke spennende nok. Kuppet virker ikke stort nok, selv for Olsenbanden Junior. Handlingen virker noe konstruert med et veldig enkelt plot som surres til en rekke ganger. Det er jo ofte slik i filmene også, men å bruke dette trikset så mange ganger etter hverandre, i seks lange timer, er sørgelig. Mange ganger får jeg nesten illebefinnende av enkelte av de svært så amatørmessige løsningene. Jeg blir nesten litt lei av denne røde koffereten som skifter hender så mange ganger at jeg mister tellingen. Og som ikke det var nok så blir det også fylltid med litt middelmådige sangnumre, som hører til klisjeene i en julekalender. Ikke er dette særlig morsomt heller, samme hvor hardt jeg prøver.

Skuespillet her er horribelt dårlig. Her overspiller man over en lav sko. Aksel Støren Aschjem, Lars Berteig Andersen og Thomas Engeset har dog litt sjarm i framføringen, men det hjelper lite. De forsøker det beste de kan å etterligne Arve Opsahl, Sverre Holm og Carsten Byhrings rolleprestasjoner fra Olsenbandenfilmene, men til tross for litt smålikheter i hvordan de utfører replikkene som ‘Helmaks Egon’, eller andre sitater, blir dette en lidelse å se i lengden. I tillegg til alt det svært middelmådige barneskuespillet, får du også en del kjente respektable navn på blokken som Anders Hatlo, Kjersti Holmen, Jørgen Langhelle og Toralv Maurstad. Men selv blant de voksne lukter dette ikke noe stort av. Det beror kanskje mest på at karakterene er litt vel grunne.

Julekalenderen er jo først og fremst laget for barn, og det synes veldig godt. Humor og virkemidler er laget først og fremst for å få med barna. Spenningen og humoren er drita dårlig. Da hjelper det lite at dette bygger på de yngre utgavene av karakterene til folkekomediefilmene i ‘Olsenbanden’-serien. Ikke rart mange skyr denne serien som pesten. Det er sikkert også mye av grunnen til at filmene fikk så frynsete rykte. Jeg kan ikke skjønne helt hva som er vitsen å lage dette med rot i Olsenbanden, når de som har mest glede av å se dette er så små at de ikke har sett filmene som serien parodierer. Jeg føler ikke jeg har noen problemer med å se barneunderholdning, men dette klarte jeg ikke å like.

Jeg blir skikkelig flau på seriens vegne. Selv om dette nok var enklest å se i begynnelsen, begynner jeg å kjede meg etter hvert. Du blir lei av et middelmådig manus og skuespillerprestasjoner. Dette er en adventskalender, og da forventer jeg ikke så mye, men jeg fikk ikke noe særlig julefølese av serien. Jeg så dette kun fordi jeg nettopp hadde sett Olsenbandenfilmene og hadde tenkt å ta fatt på Olsenbanden Junior-filmene. Siden jeg er såpass grundig av meg, synes jeg det var på sin plass å se opprinnelsen til filmene. Men jeg vet ikke helt om det var verdt det. Jeg ble jo litt lei av at Egon har en ny plan i hver i episode i seks lange timer. Dette er svært slett, selv til å være julekalender. Jeg vet ikke hvem denne serien er laget for, men dette har nok sitt minimumsunderholdningsverdi for barn i riktig alder. For oss andre er det bare å styre unna!

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen

10.01.2008 sier LORD01: jeg digger IKKE Biffen,Rektor,Hallandsen,Ingrid(hu er jo DEN mannfolk HATEREN!) og de 2 hjelperene til BIFFEN og Herman ( han er jo lærerens gullgutt og sønn av en PURK=POLITIMANN

• Olsenbanden Jr. - Første Kupp