Anmeldelse av Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder, norsk film fra 1979

Komedie Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden i trøbbel om havets gull

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2011]

Oljedirektoratets arkiv ligger i et atomsikkert rom i fjellet under Ekebergåsen. I arkivet ligger komplette planer for oljeutvinning i Nordsjøen, med blokkinndelingen og hvor mye hvert enkelt felt er verdt. Alle disse opplysningene er satt inn i kartoteker, datamaskiner, terminaler, magnetbånd og film. Regjeringer og konserner over hele verden er villig til å gi hva som helst for opplysninger om disse planene. Staten er nå midt i tildelingen av blokker og den som vet mest på forhånd har de største fordelene. Olsenbanden skal hente en film som er verdt hundrevis av millioner tyske Mark, og de vil bare ha ti prosent av verdien. Dette blir en av Olsenbandens største kupp til nå...

Kjell og Benny står klar for å ta imot Egon Olsen når han kommer ut av fengsel. Men Egon virker ikke videre glad om å komme ut og denne gangen. Han har fått nok opplysninger på plass for å kunne lage en genial plan. Og da er gode råd dyre. Benny har laget en plan som kanskje kan innbringe litt raske penger, men det er risky. Det innebærer å bryte seg inn i Holmenkollen under et arrangement og åpne et pengeskap. Alt går smertefritt helt til pengeskapet er åpnet, da er det Egon som selv utløser alarmen slik at han igjen må inn bak murene. Samtidig får Hermansen tilbake sin jobb som kriminalinspektør for å løse en meget delikat sak som omfatter korrupsjon i med den norske oljevirksomheten, som igjen kan føre til regjeringskrise. Staten vil med andre ord ikke at saken skal løses, og derfor får Hermansen jobben. Når Egon Olsen kommer ut igjen, bringer han med seg en genial plan om å stjele opplysninger verdt flere hundre millioner.

Filmskaperne beveger seg denne gangen over på et nytt område, nemlig oljen som selve Norges velferd i nyere tid er bygget på. Det er forståelig at det er skitne interesser involvert når havets svarte gull skal utvinnes. Det siden det er snakk om så gigantiske pengesummer. Olsenbanden blir en brikke i det skitne spillet. Kuppet er passe herlig gjennomført og jeg smiler godt underveis over frekkheten til Olsenbanden. Dog glir en del ting litt for lett i filmen. Selv om filmen har mye av det som skal til for en god Olsenbandenfilm, føles dette litt enkelt i lenden, og kanskje for konstruert til tider. Det virker som om filmen re dratt litt ut for å skape nok innhold. Likevel har filmen sine stunder som gjør dette severdig.

Rollelisten inneholder som vanlig store navn. I tillegg til Arve Opsahl, Carsten Byhring, Sverre Holm og Aud Schønemann, finner vie en del andre storheter. Harald Heide Steen Jr. er tilbake som Dynamitt-Harry. Her trenger Olsenbandens hans eksplosive flykunskaper for å redde dagen. Lasse Kolstad har tatt over jobben fra sin bror i forrige film og fungerer som en bøddel. Han forsøker å gjøre slutt på Egon Olsen. Ole-Jørgen Nilsen har spilt kriminell før i Olsenbanden og her spiller han en tvilsom tysker med lapp foran øyet. Vi får også et kjærkomment innslag med Sverre Wilberg som Hermansen og Øivind Blunck som vi er blitt vant med for et par filmer siden som kriminalbetjent Holm. Gisle Straume som er bedre kjent som vår alles Lektor Tørrdal i Stompa-filmene, spiller arkivsjefen i Oljedirektoratet. Og i tillegg får vi Olsenbandenynglingene Willie Hoel og Arne Aas i nye biroller.

Dette bygger på den danske filmen ‘Olsen-banden går i krig’ fra 1978 av Erik Balling. I den norske versjonen er det igjen Knut Bohwim som har satt seg i regissørstolen. Som vanlig er filmen tilpasset norske forhold. Den jobben er det Sverre Holm og Øyvind Thorsen som har tatt seg av. De har laget en stor affære med mulige politiske ringvirkninger. Selv om filmen er ganske artig til tider, har den også åpenbare svakheter i manuset. Bohwim har også en viss rutine i dette sirkuset, men dette er ikke blant hans beste filmer, og selv om dette glimter til innimellom, blir ikke dette mer enn akkurat severdig.

Filmskaperne har klart å lage en okei og ellevill film ut i fra et enkelt manus. Her blir det et narrespill i beste Olsenbandenstil. Historien bærer litt preg av å gjenta seg, nesten til det kjedsommelige. Jeg føler nesten jeg har sett dette før. Det setter en demper på inntrykket, men likevel er alt tilfredsstillende nok til å være en norsk kriminalkomedier med Olsenbanden. Om du er lei av å se Egon i trøbbel, er det best du ikke ser filmen. Slutten er dog litt artig selv om den også i samme åndedrag er ganske åpenbar. Jeg ruller en treer for dette som begynner bedre enn det fortsetter. I tillegg kunne filmen inneholdt mer humor, da filmen ikke blir den helt store lattermaskinen.

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken - Olsenbanden slenger seg på dataalderen
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull

- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut
- Operasjon sjøsprøyt - Gir deg ikke den humoren du forventer

• Filmhjerte.blogg.no