Anmeldelse av Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken, norsk film fra 1978

Komedie, Kriminal Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden slenger seg på dataalderen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.10.2011]

Denne gangen skal Olsenbanden forsøke å ta innersvingen på svartebørshaien Hallandsen. Han vil politiet også slå kloen i. Men mye går selvsagt ikke som først planlagt, og etter en stund befinner pengene de vil slå kloa i seg inne i verdensbanken. Som vanlig er det snakk om mye penger også. Her er det femti millioner kroner de skal forsøke å slå kloa i. Verdensbanken er svært sikret med elektroniske systemer, bevæpnede vakter og ellers topp overvåkning. Det er med andre ord helt innbruddssikkert. Men Egon Olsen vet råd når det er umulig å bryte seg inn, må man bruke en annen metode, og med Harry som har blitt dataekspert med på laget, forsøker de seg på sitt hittil mest vanvittige kupp...

Dette begynner med at vi får oppleve syttende mai foran slottet. Imens alle står med flagg og hoier og feirer, er Olsenbanden på jobb og skal foreta et kupp på stortinget. Egon Olsen har fornyet seg og denne gangen har han gått på kveldskurs for å få ekspertisen på amerikanske pengeskap nærmere bestemt av merket Fracis Hunter. Det virker som om Egon begynner å bli litt distrée og surrer litt. Det resulterer i at kveldskurset ikke gav den effekten han ønsket. Han ender istedet opp med å bli tatt på fersken.

I mens Egon soner er Harry i USA og lærer seg data og elektronikk. Det vil si at Harry sovner i en container som drar over til statene, og da han kommer tilbake er det med en masse ny nyttig kunnskap i hjernen. Han starter sitt eget selskap i Norge. Etter at Benny og Kjell synes at Egon er begynt å bli litt gammel, er de begynt å jobbe for Harry. Da Egon kommer ut med en genial plan vil de først ikke høre på Egon, når Data-Harry er blitt sjefen deres. Men etter en mislykket jobb som Kjell og Benny spolerer, er de tilbake hos Egon og hans plan.

Historien er passe artig og med et veldig kult kupp. Dette er herlig crazy og som selverklært datanerd med sansen for den enkle begynnelsen på datatiden, er jo dette litt artig å følge, selv om det ikke er noe som har så mye rot i virkeligheten. Vel var sikkerheten litt annerledes den gangen, men slik som vi får dette servert er det jo ganske mye sprøyt. Og når filmskaperne blander Egon Olsens tilrettelegging og planlegging inn med de nyere teknikk, som Data-Harry representerer, får du noe som er lik kriminell dynamitt. Du får også en del action og spenning i tillegg til alt det som bare skal være moro. Det blir til og med biljakter i høy fart. Filmen har ganske greit driv og blir aldri kjedelig.

Komiskuespillet er en viktig del av filmen. Med storhetene Arve Opsahl, Carsten Byhring, Sverre Holm og Aud Schønemann med på laget, blir det som vanlig ganske artig. Også Harald Heide-Steen Jr. er med, denne gangen som Data-Harry. Det vil si at det egentlig er gode gamle Harry bare at han har byttet bort pilsen med røyk, og Dynamitt med datakunnskaper. Han klarer å skape mye ut av sitt virke som tidlig datanerd. Vi får også oppleve Hermansen i Sverre Wilbergs skikkelse på plass, og hans nye assistent Holm spilles av en ung Øivind Blunck. Henki Kolstad har vært med i Olsenbanden før som skurken Kongen. Her spiller han Mester Hansen som er veldig lei av at Olsenbanden og Egon Olsen er snakkisen på alles lepper. Vi får også litt hint til Kolstads forrige rolle i Olsenbanden gjennom noen sanger og replikker. Men her er Henki litt mer i bakgrunnen, men en birollefigur av det skrudde slaget. I andre mindre biroller finner vi respektable skuespillere som Arne Lie, Arne Aas og Alf Malland.

I sjefstolen sitter som vanlig regissøren Knut Bohwim. Også denne gangen er filmen basert på en dansk film. 'Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken' baserer seg på den danske filmen ‘Olsen-banden deruda’ fra 1977 av Erik Balling. Det er også foretatt en del justeringer for å tilpasse innholdet til norske forhold. Filmskaperne har dog beholdt selve historien og plottet og improvisert noe med tanke på rollefigurene. Bohwim begynner jo å få en hvis rutine når det gjelder å skape disse filmene, men det er litt vanskelig å skulle imponere og overraske for mye når vi er kommet til den niende filmen i rekken. Regissøren viser dog at det er noe krutt igjen i Olsenbanden-konseptet.

Denne Olsenbandenfilmen er som vanlig veldig tegneserieaktig i stilen. Det trigger nok yngre seere. Filmen er dog veldig severdig, til tross for at dette ikke er den beste norske Olsenbanden-filmen. Det var dog en artig vri med å introdusere ny teknologi for de eldre herrene. Jeg ruller en sterk treer for en film med ganske okei underholdning. Selv om plottet og handlingen var ganske artig, mangler det litt på komiske poenger og scener som får dette til å virkelig gnistre. Om du liker eldre norsk film og kjenner skuespillerne, er dette obligatorisk moro. Og selv om jeg bare ruller en treer på terningen, betyr det ingen katastrofe for Olsenbanden. Dette er noe folket kommer til å like uansett.

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder - Olsenbanden i trøbbel om havets gull
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull

- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden møter Kongen og Knekten - Et lite steg tilbake for banden
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut
- Operasjon sjøsprøyt - Gir deg ikke den humoren du forventer

• Filmhjerte.blogg.no