Anmeldelse av Olsenbanden møter Kongen og Knekten, norsk film fra 1974

Komedie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden på sporet av opprinnelsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.10.2011]

Olsenbanden foretar et særdeles frekt og dristig ran hos en sølvsamler mens han er hjemme og ser på fotballkamp. Det hele går etter planen til det skjer en teknisk feil i sendingen på fotballkampen. Da begynner sølvsamleren å oppdage hva som skjer rundt ham, og han innser at han er blitt rundstjålet. Men Olsenbanden blir også rundstjålet selv. Byttet fra brekket kommer nemlig i to forbryteres hender, som kaller seg for kongen og knekten. De stikker av med byttet imens Egon Olsen må sone straffen. Når Egon kommer ut av fengsel står Kjell og Benny og tar imot ham. Som vanlig har Egon en genial plan, og det er også denne gangen selvsagt snakk om millioner. Planen går ut på at de skal rane en pengetransport med fire millioner kroner, men det blir ikke enkelt. Bilen er armert og med politieskorte. Det er faktisk slik at ingen er dumme nok til å prøve å rane noe slikt på en høylys dag. Men Olsenbanden har Egon, og han er ikke som folk flest. Han er perfekt til å time og tilrettelegge de ufatteligste brekk. Når de først har fått pengene er det andre som er ute etter penga. Det blir litt av et oppgjør når Olsenbanden møter Kongen og Knekten...

Når en har opplevd så mye i de andre Olsenbandenfilmene, er det litt kult at Olsenbanden endelig får gjennomført et vellykket kupp. Men så kommer Kongen og Knekten og lurer til seg byttet foran nesen på dem. Det er artig med slike 'hauk over hauk'-filmer. Olsenbanden har fått litt konkurranse om byttet fra før, men her er det gjort på en litt annen måte og av noen litt enklere tyvrader på samme nivå som det Olsenbanden selv. Det er også litt artig å følge med på detaljene rundt Olsenbanden, som eksempelvis at Olsenbanden får dårligere og dårlige forfatningen på bilen sin film for film. Og i tillegg forsøker de å fornye inntrykket. Det første jeg legger merke til i så måte, er er at filmskaperne har forsøkt å jazze opp intromelodien med litt sang med de kjente og kjære skuespillerne.

Arve Opsahl, Carsten Byhring, Sverre Holm og Aud Schønemann er alle tilbake i sine vanlige roller. Hvis det ikke hadde vært for dem, hadde ikke dette vært helt det samme. Vi får også oppleve Sverre Wilberg som Hermansen. Han er et passe Crazy innslag med sin overivrige personlighet i politiyrket. Birollene er bekledd av store navn. Her møter du storheten Henki Kolstad. Han er så slesk som du får ham som den kriminelle Kongen. Han er en dyktig skuespiller og har god komisk timing. Med seg på laget har han den gamle kjenningen Frank Robert, som var den anerkjente skuespilleren kjent fra eldre norske filmer som ‘Fjols til fjells’ og ‘På solsiden’, som Knekten. De to eldre herrene kler hverandre godt og representerer rutine i et slikt karakterskuespill.

Igjen må vi nok kreditere manuset til våre nordiske venner i Danmark. Denne filmen er nemlig basert direkte på filmen 'Olsen-bandens store kup' av Erik Balling fra 1972. Den norske versjonen har eksakt samme handling, bare at handlingen er tilpasset til norske forhold. Den som stod i bresjen for den norske versjonen var regissør Knut Bohwim. Han satt seg nok en gang i regissørstolen, slik det pleier å være når en norsk Olsenbanden-film skal lages. Som vanlig måtte han garantere for sikkerhet i både hus og eiendom for å lage denne folkesuksessen. Denne gangen har han klart å stable på beina en Olsenbanden-film som ikke er langt bedre enn på lenge.

Det er mye som virker vellykket med filmen og Bohwim skaper en film som det begynner å lukte litt folkesuksess av. Det ene er jo skuespillerne, som gjør veldig mye av filmen, men filmskaperne har også klart å få inn litt mer spenning og handling enn det har vært i de fire foregående filmene. En del av plottelementene er litt vel simple, men så lenge dette er en crazeykomedie er alt lov. I tillegg er jeg vant med slikt etter å ha fulgt med på alle episodene av disse kriminalkomediene. Her er mye av drivet tilbake i handlingen og dette er ganske artig å følge. Komediebiten er også tilbake på stell. Dette er faktisk veldig severdig og morsomt til tider. Filmen holder til en firer på terningen og er til den dag den kom ut en av de bedre Olsenbandenfilmene, bare slått av den første filmen som var enda litt mer handlingstoppet. Om du liker eldre norsk komedie eller bare Olsenbanden er dette noe du bør få med deg.

- Olsenbandens siste stikk - Mimeverdig stemning fra gyldne tider
- Men Olsenbanden var ikke død - Passe verdig filmavslutning for banden
- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden gir seg aldri! - Olsenbanden kjører tanks og forsøker seg på aksjemarkedet
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder - Olsenbanden i trøbbel om havets gull
- Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken - Olsenbanden slenger seg på dataalderen
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok - Olsenbanden er tilbake for å rane skap med svarte penger
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull

- Olsenbandens aller siste kupp - Olsenbanden holder koken
- Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet - Togmoro med Olsenbanden
- Olsenbanden for full musikk - Olsenbandensuppe som reddes mot slutten
- Olsenbanden tar gull - Olsenbanden på Sørlandet på jakt etter gull
- Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe... - Komedie som har sine humoristiske øyeblikk
- Olsenbanden - Operasjon Egon - Overcrazy komedie med sjarm
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Det Største spillet - Krigsfilm som er passe solid til tider, men det drar noe ut
- Operasjon sjøsprøyt - Gir deg ikke den humoren du forventer

- Et lite steg tilbake for banden

Teamfilm AS