Anmeldelse av Fast and the Furious 4 (Fast & Furious), amerikansk film fra 2009

Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Røffe Vin Diesel og 'pretty face' Paul Walker sammen igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2011]

Det er gått åtte lange år siden vi så den tidligere forbryteren Dominic Toretto (Vin Diesel) kjøre over grensen til Mexico. Han lever et liv i konstant frykt for å bli tatt, fordi myndigheter er etter ham over alt hvor han ferdes. Nå har han trukket seg tilbake sammen med kjæresten sin Letty (Michelle Rodriguez). Men brått blir alt snudd på hodet da hans elskede dør i en bilulykke. Toretto er raskt på pletten og undersøker ulykkesstedet. Der finner han spor av et stoff som bare kan spores til et sted. Toretto føler seg maktesløs og det er bare en tanke som står i hodet på han, og det er å ta hevn. Det fører han tilbake til Los Angeles der han møter igjen FBI agenten Brian O'Conner (Paul Walker) som jobber med å nedkjempe en narkoboss som viser seg å være den samme som Toretto også vil ta rotta på. Sammen 'teamer' de opp for å knekke denne svinepelsen. Men det er ikke enkelt for en FBI-agent å samarbeide med en kriminell uten at det ikke oppdages. Men det er vel ingenting mot de utfordringene de må igjennom for å forsøke å få kloa i denne psykopatiske narkolederen levende...

Handlingen finner sted før den tredje filmen ‘The Fast and the Furious: Tokyo Drift’. Det har jo gått en stund siden Brian O'Conner og Dominic Toretto møttes i første film. De har bare vært hver for seg i de to første oppfølgerfilmene. Her får vi også en del info som gjør at jeg setter mer pris på de forgående filmene. Dette er nemlig filmen som linker de andre filmene sammen. Her får vi fortalt hva som har skjedd og hva hver og en av dem har bedrevet siden sist gang vi så dem. I tillegg blir den ellers så malplasserte Tokyo Drift linket sammen med resten av filmene i Fast and the Furious-universet. Her får man litt av alt vi fikk i den første filmen, men det blir helt annet fokus enn bare rå biler. Vi noen billøpscenerog ellers mye villmannskjøring. Den vanlige katt og mus-leken er også tilbake igjen for fult.

Men til tross for at filmen har mye av det jeg forventer, er det litt nytt å spore. Dette er nemlig skrudd sammen mer som en tradisjonell actionthriller. Det er ikke like mye fokus på bare biler som i de andre filmene. Det gjør at det blir litt mer moro og se på også for andre som ikke nødvendigvis er født med bensin i blodet. Filmen forsøker å fortelle en historie og har mer fokus på rollefigurene. Vi får mer av den nervepirrende actionen som vi fikk på slutten i første film. Det er jo en del scener som er litt ‘over the top’ og en del ting som faktisk blir litt for dumt, men dette er ment som reinspikka underholdning, og de fleste vil nok synes dette er grei skuring i så måte. Likevel ser vi raskt hvor det bærer hen, og filmen har ikke helt de store overraskelsene. Filmen forsøker seg på noen tvister, men du skal ikke være supersmart for å avsløre dem før de skjer.

At filmen har samme regissør som 'The Fast and the Furious - Tokyo Drift' var jo en stor overraskelse for meg. Det er rart at filmselskapet valgte å satse på Justin Lin, når hans forrige film var såpass gjennomsnittlig. Det er jo en mulig for at de ikke fikk noen andre. Det gjorde i alle fall at jeg hadde lave forventninger til 'Fast and the Furious 4', siden den andre og den tredje filmen var såpass lavmål. Jeg skal innrømme at jeg var en av dem som likte den første filmen ganske godt. I fireren har filmskaperne heldigvis klart å snu trenden, mot alle odds. På enkelte punkter leverer dette også faktisk bedre enn i første film. Men det blir litt for mye dødpunkter underveis og noen ganger 'trøkker' filmskaperne litt for mye til. Klisjeene er selvsagt også der, men de er ikke fullt så synlige og pinlige som de var i de to foregående filmene. Justin Lin får uansett vist mye mer av hva som faktisk bor i ham som regissør.

En ting er sikkert og det er at det veldig gledelig å ha Vin Diesel tilbake. Han føles som en hardhaus, kan levere kule replikker og oser av autoritet og badboy. Diesel er jo kanskje litt vel hard. Han kunne kanskje kostet på seg noen flere smil som hadde gitt ham mer sjarme. Paul Walker er også tilbake i den andre hovedrollen. Jeg må si at jeg synes han har kommet seg litt og fremstår ikke fult som en like bleik snørrvalp som han gjorde i den første filmen. Vi får også treffe igjen Michelle Rodriguez og Jordana Brewster som er henholdsvis Diesels sin rolefigurs, Dominic Toretto, sin kjæreste og søster. De er jo ikke så mye med og er bare med igjen for å ha noe fint å se på for gutta og for å vise sitt kjente fjes for fansen.

Dette har en del mer kvalitet i produksjonen enn andre og tredje film. Filmen er likevel en helt annen film enn den første. Filmskaperne til 'Fast and the Furious 4' har forsøkt å piffe opp filmen litt. Det gjør at filmen faller mer inn under tradisjonell action, enn de andre filmene. Filmskaperne forsøker å fokusere litt mer på handling fremfor bare biler. Det gjør at denne fjerde filmen har mer å komme med enn bare rein melking av konseptet. Filmskaperne forsøker å underholde oss og lage mer en mer helhetlig film. Om du likte den første filmen er dette absolutt noe du bør prøve seg på.

- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

- Testosteronbomben er tilbake

05.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Nice! Du får glede deg til femmeren da! ;)

• God Kveld Norge (TV2)

Original Film, One Race Productions, Relativity Media, Universal Pictures, Neal H. Moritz Productions