Anmeldelse av The Good Thief, engelsk (britisk) film fra 2002

Kriminal, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Treg historie og kjedelig slutt

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Bob (Nolte) er en ekskriminell som bruker tiden sin til å gamble. Når han får tilbud om å dra et nytt brekk av sin gamle arbeidskollega blir det for vanskelig får ham å takke nei. Bob må samle et lag av nye partnere for å gjennomføre robberiet.

Filmen er spekket av moral. Noltes karakter er en kriminell med en ekte sans for lojalitet, moral og takt. Han redder en 17-årig jente (Kukhianidze) fra kjøret og lar henne bo hos seg, men tar ikke imot seksuelle tjenester fra henne selv om hun er mer enn villig.

Jordan virker forvirret under regisseringen av The Good Thief. Filmeteknikken hans er spredt over alt. Noen ganger estetisk oppmerksomt, andre ganger er det en mer røff vinkel og klipping uten at jeg kunne se hvordan de forskjellige elementene tjente sin rolle. Filmen består av et stor muml. Både Nolte og Kukhianidze mumler så mye når de snakker at man til tider har problemer med å forstå hva som ble sagt. Jeg kan ikke erindre at Nolte har mumlet fra seg -så- mye i sine tidligere roller, så dette må være en idé fra Jordans side.

Selv med sin gode atmosfære blir publikum slitt ut av den trege historien og den ambisiøse moralske slutten som jeg helst kunne ha vært foruten. Men hva annet kunne vi vente oss med tittelen The Good Thief? Referansen er til tyven som hang på korset ved siden av Jesus. Jeg premierer dette med et terningkast 3 med en minus bak.

- Stalker - Psykososiale antenner på avveie.
- Byzantium - Vampyrfilm som sliter fra starten
- En vampyrs bekjennelser - For dem som elsker vampyrfilmer

• Filmanmelderen.no

Storbritannia, Canada, Frankrike, Irland

Alliance Atlantis Communications, Metropolitan Films, Double Down Productions Ltd., TNVO